Pius
Vi har grannens björnbär (en taggig otäckning med goda bär) i en rabatt.

Den stod på deras tomt när jag var liten (andra ägare) men sedan de nya flyttat in och asfalterat så har den flyttat in till oss istället.

Det gör ju ingenting för de är goda, det är bara det att den står så tokigt till och den växer otroligt mycket. Så vi vill gärna flytta den eller sätta sticklingar, det är väl bara att knipsa av och sticka ner i backen har jag för mig.

Men hur ska vi bli av med den permanent från den platsen där den nu växer?

Pius
Chamomille
Vår björnbärsbuske får varje år meterlånga grenar som växer fast i gräsmattan och får nya rötter. Gör inte er så? Dom kan man gräva upp och plantera någon annan stanns. Sticklingar har jag aldrig provat, fast skulle inte kunna tänka mig att det är svårt.
Sen att få bort en buske... Innan jag flyttade hit så hade min sambo försökt att utrota busken i 15 år utan resultat (sen kom jag hit och nu är busken jättestor och ger massvis med goda bär yes.gif ). Jag vet faktiskt inte hur man ska göra, men det finns säkert svar på det också. Round up...
Gräva kan väl knappast vara lönt, jag antar att rötterna är under grannens asfalt?
Pius
CITAT (Chamomille @ 21-01-2009, 14:00) *
Vår björnbärsbuske får varje år meterlånga grenar som växer fast i gräsmattan och får nya rötter. Gör inte er så? Dom kan man gräva upp och plantera någon annan stanns. Sticklingar har jag aldrig provat, fast skulle inte kunna tänka mig att det är svårt.
Sen att få bort en buske... Innan jag flyttade hit så hade min sambo försökt att utrota busken i 15 år utan resultat (sen kom jag hit och nu är busken jättestor och ger massvis med goda bär yes.gif ). Jag vet faktiskt inte hur man ska göra, men det finns säkert svar på det också. Round up...
Gräva kan väl knappast vara lönt, jag antar att rötterna är under grannens asfalt?

Om de fick chansen så skulle de säkert växa fast i gräsmattan, i rabatten har det hänt att de slagit rot.

Men det är ett så dumt ställe att ha den på så vi skulle vilja få bort den helt. Men det är säkert som du skriver, rötterna finns under grannen så det blir väl till att klippa bort och klippa bort så vi åtminstone slipper ha den bland blommorna och stickas.

Pius
Chamomille
CITAT (Pius @ 21-01-2009, 14:18) *
Om de fick chansen så skulle de säkert växa fast i gräsmattan, i rabatten har det hänt att de slagit rot.

Men det är ett så dumt ställe att ha den på så vi skulle vilja få bort den helt. Men det är säkert som du skriver, rötterna finns under grannen så det blir väl till att klippa bort och klippa bort så vi åtminstone slipper ha den bland blommorna och stickas.

Pius

Det var så sambon gjorde i alla år - körde över med gräsklipparen... Fast så fort han upphörde med det så växte den som en raket. biggrin.gif Fast vill ni inte prova med round upp unsure.gif
Annars får du klippa... och klippa... sweatingbullets.gif
Pius
CITAT (Chamomille @ 21-01-2009, 14:23) *
Det var så sambon gjorde i alla år - körde över med gräsklipparen... Fast så fort han upphörde med det så växte den som en raket. biggrin.gif Fast vill ni inte prova med round upp unsure.gif
Annars får du klippa... och klippa... sweatingbullets.gif

Jag gillar egentligen inte såna där grejer som Round Up, men i värsta fall så. Eller så får vi klippa och klippa och klippa sweatingbullets.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon