|
Har läst att det skulle funka fint att lägga ut potatis på öppen jord, och sedan bara lägga på en halvmeter halm över dem. Inget mer. Potatisen ska komma upp, inte behöva kupas, och bara vara att plocka fram under halmen när den är klar.
Som sagt, detta har jag läst om på flera ställen - men är det nån som provat och vet om det blir bra?
Behövs det t ex mer eller mindre bevattning än annars? Och räcker verkligen en halv meter halm hela säsongen?
Jag frågar fr a för att jag grävt upp en ny bit odlingsland på 3x4 meter, men just inte har något jorddjup att tala om där. Kanske vore halmodling ett sätt tills jag har tillräckligt mkt mylla att lägga ut ett annat år (men jag är allmänt osäker på tillgången på knäpparlarver, har ju grävt bort en grässvål och bottnat landet med det - tång över).
En fråga till: Potatis odlad under halm ger väl (tyvärr) ingen som helst jordbearbetning "neråt" - eller?
tacksam för era erfarenheter
Vad är det för mark under är det rent berg så går det nog inte så bra, men annars fungerar det. Och man behöver ju inte ha bara halm utan det går bra med alla former av kompostmaterial. Är det jord under så hjälper det till att bevara fuktigheten.
Solstorm
22-01-2009, 10:45
Skynda dig snabbt som attan att lägga ut halmtäcket nu i så fall. Fukten kommer att hålla sig bättre om halmen hinner bli riktigt genomblöt och förmultningen kommer igång. Täckningen sjunker ju ihop med tiden men du kan ju fylla på med bl a löv ifall du har det att kratta till våren.
Om du har dåligt med jordjup så tror jag ändå det vore bra om du kunde få ner potatisen lite i alla fall. Det blir inte lika känsligt för torka då. Täckodling är ju alldeles toppen men första året brukar inte vara riktigt lika bra som de efterkommande. Ju tidigare du får ut täcket desto bättre. För att hjälpa till lite extra så kan du ju lägga ett par nävar jord i täcket precis där du ska lägga varje potatis.
Bearbetning neråt? Du kommer att få ett fantastiskt mikroliv med massa mask som gör jobbet åt dig. Knäpparlarver är jag dålig på.
Eva i Höga
22-01-2009, 10:48
Det här tycker jag låter som en mycket god idé. Jag täckodlar mycket och har god erfarenhet av det. Det växer bra och torkar inte ut så lätt, man behöver inte passa med vattning när det är torrt. Många tycker inte det ser fint ut med täckodling men jag tycker det är vackert när det växer frodigt.
160kvm stort hus
22-01-2009, 11:02
Kan jag i mitt grönsaksland lägga halm över hela oavsett vad jag odlar? Alltså direkt efter jag sått?
Kommer det ner någon sol då? Och orkar plantorna upp?
Odlar dt vanligaste, morötter, sallad, palsternacka, kålrot, majs, osv.
Solstorm
22-01-2009, 11:29
Man får dra isär täcket en liten bit när man sår och lägga igen allt eftersom växterna kommer upp.
"Den arbetsfria trädgården" av Ingrid Olausson är en bra bok. Hon har skrivit någon mer som jag inte minns namnet på.
Gör bara inte misstaget att kratta bort täcket. Det ska ligga där alltid och bara fyllas på. Det bildas kompostjord direkt där den ska användas.
Myosotis
22-01-2009, 12:14
Jag testade för första gången förra säsongen, fast med gräsklipp som jag också läst att det skulle funka. Det kom inte upp en enda potatis. Jag tror att det bildades för mycket värme, man får se upp med sånt färskt material.
CITAT (Myosotis @ 22-01-2009, 13:14)  Jag testade för första gången förra säsongen, fast med gräsklipp som jag också läst att det skulle funka. Det kom inte upp en enda potatis. Jag tror att det bildades för mycket värme, man får se upp med sånt färskt material. Gräsklipp ger också mycket kväve vilket kan vara känsligt för vissa växter (t ex potatis), lite kan vara bra , men inte för mycket. Man bör vara försiktig att t'cka frösådda växter, de kan ha svårt att komma upp, då är det bättre att taäcka dem efter att de grott. En nackdel med täckning är att t ex sniglar får skydd där.
Jag tror att jag möjligen uttryckte mig lite otydligt, för det verkar som om flera av er tror att det jag undrar är hur bra det är att täckodla på vanligt sätt - dvs att man sår frön i jord, och sedan när plantorna får lite höjd täcker all öppen jord med organiskt material. Men det är inte det jag undrar över här, för så odlar jag redan sedan många år.
Det nya i år skulle vara att inte alls ha ngn jord över de lagda sättpotatisarna, utan enbart ett täcke på 50 cm halm (det är den tjocklek jag läst om). Det blir ju en annan sak än vanlig täckodling, för i en sådan finns det ju en massa jord som får näring av täcket + avdunstar långsammare pga av täcket.
men alltså: Detta med att inte alls ha jord över potatisen, utan bara ett tjockt halmtäcke? Någon som provat?
KURT: Det är jord i landet (dvs inte berg), och jag har som jag skrev också bottnat landet med de uppochnervända grästorvor jag grävt bort när jag gjorde landet, dessutom en del tång och löv på - men det är alltså fortfarande väldigt lite jord, för lite för att odla potatis i på vanligt sätt.
ingrid fuxwall
22-01-2009, 19:04
Jag har inte själv testat detta - med att odla potais med täckodling men av en bekant hört att det skulle gått så bra - testa och berätta för oss.
ingrid
Jan Lindgren
22-01-2009, 20:55
Hej! Man kan också lägga svart plast på jorden. Göra små hål och lägga sättpotatisen där. Det blir sedan mycket lätt att skörda. Bara vik upp plasten och plocka. MVH Jan Lindgren
Tack för alla svar. Jag ska prova med halmtäckningen, har just kommit över några säckar och ska försöka lägga ut dem redan under vintern för fuktighetshållandets skull vid planteringen sedan - som Solstorm säger. Fortfarande lite osäker på om en halvmeter verkligen räcker under hela säsongen (man vill ju inte gärna upptäcka att pärerna blivit gröna när det är för sent) men jag testar med tång och halm.
Anledningen till att jag vill prova är också att jag alltid får så mkt skorv på potatisen i de 6 andra små land jag odlar i - och inget tycks hjälpa mot det. Nu har jag äntligen fått klart för mig att de svampar/bakterier som skapar skorven ligger "fast" i jorden, och att man måste hålla borta potatisen därifrån en massa år för att inte få skorv. Och att skorven dessutom lätt kommer tillbaka igen, även efter att man hållit upp flera år.
Det här nya landet ligger 100 meter från de andra - min förhoppning är att slippa skorven där - men fan trot. Hur som helst ska jag också (som Solstorm skriver) peta ner potatisen lite i det ynka jordtäcket under halmen, för att försöka hjälpa mot vårens ev. torka.
Plast var en annan idé - den får jag testa när jag inte har halm.
Tack för frågan Jag kan säga om du tycker att di potatis ska bli fri från skrov bakterie o svampen, du behöver blanda din jord med naturliga gödsel som ( häst gödsel ) o gröngödsel ,de har näring som stärka din växten plus de har naturliga fiender mot svampen bakterie o dåliga maskar. H:Bassam
Hur undviker man problem med möss och sork? Tjockt lager halm + potatis låter som ett recept på musodling...
CITAT (Azur @ 23-01-2009, 15:27)  Hur undviker man problem med möss och sork? Tjockt lager halm + potatis låter som ett recept på musodling... Hm ... se där en aspekt som inte ens har stått finstilt i de böcker jag ögnat. Möss finns det rätt gott om här - råttor är det nog inte så mkt av (naturtomt med 2 km till närmsta granne och bara berg och skog och strand runt). Sork finns inte alls på ön vad jag hört. Ja, det är väl bara att hålla tummen och testa, antar jag.
Ingrid Zon3
23-01-2009, 23:11
Jag har ingen egen erfarenhet, men Torsten Wallin beskriver i sin bok Vildros och kaprifol, trädgården på ön" (rekommenderas starkt!) hur han odlar potatis i bergsskrevor under tångtäcke. Han grävde fåror så djupa att sättpotatisen kunde täckas av 5-7 cm jord, ochla sen ett 2-3 dm högt lager blåstång. Han behövde sen varken vattna eller kupa. "Potatisskörden blev riklig och knölarna var släta som ägg".
Jag skulle prova om jag hade tillgång till tång.
Ja men så bra, så smart! Jag har ju hört om det där, men helt glömt bort alltihop. Jag kan ju sätta potatis i de gamla tånghögarna högt upp på stranden (bara inga båtgäster kommer och sätter i sig dem!). Tack Ingrid, för påminnelsen, det kräver sannerligen att testas!
PS. Fast en grej undrar man: Den där Wallin, bodde inte han på östkusten? Risken här på västkusten skulle möjligen vara att tången är för salt, men som sagt - det är ju bara att testa.
Ingrid Zon3
24-01-2009, 10:19
Jo, hans ö ligger på östkusten. Fast inspirationen till det hade han hämtat från Irland eller Skottland. Så saltet måste man väl laka ur på nåt sätt. Regnvatten?
Ja, det måste förstås ha varit en massa kustfolk som hade ont om jord och gjorde så där. Här på min ö brukar man låta tången ligga och bli genomregnad i hög under vintern, innan man lägger den som gödning i grönsakslanden, och om jag sätter potatis i strändernas uppspolade tångbankar så är de högt upp och dit nåt bara saltvattnet om det är storm och högvatten. Ha, vad kul detta ska bli!
Eva i Höga
24-01-2009, 19:22
Nu blir jag jätteglad!! På vår ö odlar jag ingenting eftersom vi bara har berg på tomten. Men det finns ju en massa skrevor, ska ta hand om tången och lite annat och nu ska det bli potatisodling! Täckodlar mycket hemma och det är fantastiskt bra så nu blir det odlingar på båda ställena. Vilken härlig tråd detta är!!
CITAT (Eva i Höga @ 24-01-2009, 19:22)  Nu blir jag jätteglad!! På vår ö odlar jag ingenting eftersom vi bara har berg på tomten. Men det finns ju en massa skrevor, ska ta hand om tången och lite annat och nu ska det bli potatisodling! Täckodlar mycket hemma och det är fantastiskt bra så nu blir det odlingar på båda ställena. Vilken härlig tråd detta är!! Eva - vi måste verkligen komma ihåg att följa upp den här tråden i sommar, det blir ju skitspännande att se hur det funkar! Mest rädd är jag faktiskt för att mina strandpotatisar ska knyckas av båtfolket - det brukar ligga en massa båtgäster och sola och bada runt ön här, men där jag tänker mig att potatisen skulle ha rejäla gamla uppspolade tångbankar att växa i, där är det faktiskt långgrunt och inga badgäster (men skogsskugga halva dan - funkar det tro?) Mitt hus ligger fem minuter från strand, så jag kan inte ha järnkoll, vilken strand jag än väljer...
Eva i Höga
25-01-2009, 18:41
Ja, EKLO det här ska följas upp! Så spännande! Men måste du odla dina potatisar så långt från huset, kan du inte dra upp tången på tomten så inte någon knycker dina potatisar? Jag tänker odla mina "nästan" på tomten så jag hoppas badgästerna inte hittar dem. Har bara haft en liten odling med rabarber och lite kryddörter men nu ska jag utöka. Ska gå till biblioteket och se om jag kan hitta Torsten Wallins bok där. Åker ut till ön endera helgen nu och drar ihop material, det här blir kul!
CITAT (Eva i Höga @ 25-01-2009, 18:41)  Men måste du odla dina potatisar så långt från huset, kan du inte dra upp tången på tomten så inte någon knycker dina potatisar? Tja - för mig är nog en stor del av idén att just slippa släpa upp och göra på vanligt sätt, bara låta pärerna växa nån annanstans helt enkelt, bara gå dit och trycka ner några potatisar i tångbankarna på lite olika stränder och se vad som händer. På själva tomten har jag ju mina "vanliga" land, och till dem släpar jag tång till gödning och jord - strandexperimentet blir en helt annan grej!
Eva i Höga
26-01-2009, 08:41
Jaha, då förstår jag! Du undrade om de växer vid skogsskugga halva dan - vid den tiden när potatisen växer står ju solen så högt så det borde väl bli ganska mycket sol där ändå, eller?
CITAT (Eva i Höga @ 26-01-2009, 08:41)  Jaha, då förstår jag! Du undrade om de växer vid skogsskugga halva dan - vid den tiden när potatisen växer står ju solen så högt så det borde väl bli ganska mycket sol där ändå, eller? Glömde  nämna en 10 meter hög bergvägg bakom skogen... Hm. Får nog hitta på nåt bättre ställe helt enkelt, synd, för just på den platsen är det verkligt fina gamla tjocka tångbankar högt upp på stranden... och det är onekligen närmast för mig att fixa med detta.
Eva i Höga
26-01-2009, 19:31
Var på biblioteket idag och skulle låna Torsten Wallins bok, den var givetvis utlånad. Blev så besviken, hade tänkt läsa noga innan jag åker till ön i helgen. Men fick med mig en hel hög andra böcker om odling så nu har jag att läsa, hoppas jag hittar nåt i de böckerna som handlar om potatis, tång o likn.
Hur gick det med era planer? Har 10 hinkar och några rader i landet men funderar på att testa andra metoder. Har ingen tång här (hjärtat av Skaraborg) men halm finns. Plastmetoden verkar lite kul, även om jag inte ser tjusningen med att ha plast liggande i trädgården.
Jag instämmer med Zacke här! Vi vill se resultatet!!Personligen vill jag veta hur det funkade under halmen - tång blir svårt för min del...
blomkronan
10-11-2010, 00:08
EKLO.... DAX för en uppdatering  Jag sitter nu och letar efter tips om just halmodling. I går var jag och skaffa mig en massa pallkragar som jag tänkt, att jag ska ha till potatisen. Min tanke var att man kan lägga på en krage till, då det är dax att "kupa" så inte halmen faller bort... Nu är jag riktigt nyfiken på hur det gick för dig i år
Bolltistel
10-11-2010, 02:17
Jag odlade potatis under halm 2008. Underlaget var jord (inte så djup, men ändå). Det tog ett tag innan potatisen började växa ordentligt för det blev för torrt för den. Rötterna och stjälken kommer ur samma öga och där måste det finnas bra med fukt om det ska bli några rötter. Alltså ska man täcka potatisarna med lite jord eller placera dem i grunda urgröpningar så att de har jord runtom, och sen halm ovanpå det. Det blev en normal potatisskörd. Det var ganska kul att man bara kunde sticka ner handen i halmen och hämta helt rena potatisar. Jag behövde alltså inte skörda hela plantor i taget. Året efter gick jag över till lågkolhydratkost och slutade odla potatis. I år blev jag sugen igen och testade sparrispotatis från NordGen, denna gång i hink.
Roligt att så många är intresserade av detta! Här kommer nu mina uppdateringar för potatisodlingarna i halm och tång 2009 och 2010:
Säsongen 2009 odlade jag fem potatisar i en tjock tångbank på stranden. Tyvärr var platsen för mörk, visade det sig, men det växte i alla fall. Och sen kom en storm och det extrema högvattnet som kom med stormen spolade bort odlingen. Attans.
Vis av erfarenheten odlade jag i år lite högre upp från stranden, men bara några meter, och i en solig klippskreva. Där var lite jord i botten där det växte lite gräs och örter, och där la jag fem potäter och öste på med tång från stranden, fyllde på med tång allteftersom blasten växte. Skördade i oktober: Det blev verkligen finfin potatis och stora blev de. Men det var så klart lite mer jobb att fylla på med tång från stranden än att (som året innan) bara stoppa ned dem i en befintlig tångbank.
Nä'r det gäller halmen: Det var ett ganska stort land, och jag fick plats med c:a 40 sättpotatis där. Detta var ett trädgårdsland, men med alldeles för lite jord. Jag kunde dock "plantera" sättpotatisen i jord, täcka dem med lite jord, men sedan vräkte jag alltså på med gammal halm, som legat ute under vintern och var blöt och fin, och börjat multna lite. Potatisen blev jättefin, och det blev väldigt mycket! Men i kanterna var det sämre, där hjälpte inte halmen lika mycket mot torka. Det här är i södra Bohuslän, så vi hade inte den svåra torka som på andra ställen i landet, men det var torrt periodvis, och kanterna av landet tog stryk av det. Den fina stora skörden i övrigt i landet tror jag helt berodde på att halmen gjorde att det blev en jämn fuktighet. Jag tror också det framför allt var pga fukten (och ev. lite pga sänkt ph-värde) som jag fick så lite skorv, något jag annars har stora problem med i mina potatisodlingar.
Slutsats: Både tång- och halmodling verkar toppen för potatis!
Solstorm
10-11-2010, 09:47
Då kan man nästan utgå från att du kommer göra likadant nästa år. Då har ju halmlagret hunnit multna ner mer och håller troligen fukten bättre, ny halm eller löv eller något måste ju fyllas på också förstås.
Kommer du att göra precis likadant nästa år eller kommer du att ändra på något?
blomkronan
10-11-2010, 09:49
 vad kul att höra  jag ska skaffa halm nu, som får stå framme i vinter och gotta till sig. Min slutsats av detta är att lägga ett tunt lager med jord i botten på mina pallkragar, lite hönsgödsel kan passa här, och sen 10 cm halm tills blasten tittar upp och då fylla på med mera malm. ÅÅ nu längtar jag till i vår... men vintern har ju oxå sin fördel, min kan finna en massa goda råd och planera
Jag tror inte riktigt på hönsgödsel ihop med potatisodling, men det beror ju på hur mkt man tar. Inte för mkt kväve, då blir det bara blast. Potatis behöver inte jättemycket gödning tycker jag.
Bästa är om du kan breda ut halmen under vintern lite, så att den riktigt klibbas ihop av nederbörden. Det går säkert annars också, men det lät som om du hade den paketerad på ngt sätt, kanske i säckar med öppning uppåt? Och då tror jag det är bättre om du tar ur halmen och lägger ut den lite - så startar förmultningen lättare. Säkert inte avgörande, men jag gjorde på "båda" sätten förra vintern, hade en del i öppna säckar, och den halmen var inte lika bra som den utbredda. Om man nu kan välja, menar jag...
malcolm
10-11-2010, 12:57
Halm kan man med fördel köpa balvis hos Granngården, det gjorde jag alltid så länge vi hade kaniner här hemma.
Bolltistel
10-11-2010, 14:42
Jag skulle nog mylla ner något långsamverkande gödselmedel ytligt i jorden under potatisarna, typ stenmjöl, algomin höstgödsel eller hästgödsel. Inte alltför mycket. Potatis har som sagt inte så stort behov av gödsel i form av kväve, men mikronäringsämnen är ju alltid bra.
Jag har fått hämta ruttet hö gratis hos bönder. Luktar lite konstigt i bilen efteråt bara. Stall har ofta dåliga höbalar och ensilagepaket som blivit liggandes, så det är också ett ställe man kan fråga på.
Nästa år ska jag göra ett korgexperiment med sparrispotatisarna. Svart plastsäck i korgen (inga hål till att börja med). Längst ner något dränerande (grus/leca), sen lite jord, i med potatisar, lite mer jord, och sen hö/halm/ensilage/ogräsrens. Till sist gör man några få små små hål i sidorna (inte botten) med en provnål precis över dräneringslagrets nivå så att överskottsvatten dräneras bort. Fördelen med korgar är att de är rätt så höga = mycket halm = jag hoppas på rekordskördar på det här sättet.
CITAT (Solstorm @ 10-11-2010, 09:47)  Då kan man nästan utgå från att du kommer göra likadant nästa år. Då har ju halmlagret hunnit multna ner mer och håller troligen fukten bättre, ny halm eller löv eller något måste ju fyllas på också förstås.
Kommer du att göra precis likadant nästa år eller kommer du att ändra på något? Halmen från årets odling har multnat så mycket, och blandats med jord när jag tog upp den sista potatisen, så den halmen räknar jag med ska vara jord till sommaren, och det är ju väldigt bra, för landet jag odlade i har behov av jord. Nästa år byter jag förstås potatisställe, och då blir det mer jord, jag kan gräva ned potatisen ännu mer, men ska sedan täcka med halm. Tyvärr har jag inte fått tag i någon i år, så den kan inte ligga ute under vintern. Jag hoppas få en del halm tidigt i vår, det får klara sig på det sättet istället. Och jag kommer att lägga ännu mer i kanterna av landet så att det inte blir så torrt där. Potatisodlingen i tång i klippskrevan kommer att bli årlig, man behöver inte vattna heller (vilket är en förutsättning, eftersom det är långt till sötvatten där).
Hej
Att täcker potatis med halm från början , det låter bra men när de gror och kommer blad på den här tiden behöver växter ljus, om de har inte ljus blir dåligt , det händer med flera som följer förslag ,också om man bjuder dem mycket kväv ska bli mycket grönskar och mindre potatis så det är viktigt att man vet potatis behöver fosfor och kalium som finns i blodmjöl benmjöl och sten mjöl.
H:Bassam
Potatisblasten kommer snabbt upp genom halm- eller tångtäcken. Jag var själv förvånad över hur fort det gick - hade satt 4 potatisar i jord på ett annat land, i full sol. Dem skulle jag ha till midsommar. men döm om min förvåning när potatisen jag lagt under det 40 cm tjocka halmtäcket hade kommit lika långt, om inte längre, när det var midsommar.
jag tror återigen att det beror på att halmen höll fukten så jämn och bra.
Men solen/ljuset är det ingen fara med.
blomkronan
11-11-2010, 21:14
Idén med att lägga hönsgödsel i botten fick jag från Göran... en länkMen jag håller med er det räcker nog med lite stenmjöl. Jag har beställt stora höbalar av en hästgård som jag kommer få hämta i december. Jag kommer inte ihåg var... men jag har läst någonstans att man skulle ställa balarna ute utan skydd, man behövde inte öppna dom utan man kunde bara låta balen stå, så skulle den "gossa till sig" och bli ok för halmodlingen.
Vilken spännande tråd! Hade lite frågor innan om att odla med hjälp av ensilage. Nu tänker jag ju själfallet att går det att odla potatis med tång och halm så borde man ju kunna använda ensilage på samma sätt?? Fördelen skulle vara att den halmen som finns här på gården är fin och torr och det är kanske lite sent att lägga ut den så den blir blöt. Ensilage däremot är ju redan fuktigt så man kan väl göra precis som ni andra gjort med tången! Eller?
Jag blev också nyfiken på det här med att odla potatis direkt under halmtäcke. Egentligen var tanken att vända upp ett gammalt land, men med tung lerjord så känns det inte jättekul..
Det jag funderar på det skulle gå att lägga ut halmen först nu, eller om det är försent?
blomkronan
10-04-2011, 07:40
Det är nog inte försent att fixa halmen nu, packa den bara... så den inte ligger utsprid på marken. Jag tänkte ta ett kompostgaller och fylla (och packa ordentligt) det bästa hade förstås varit att låta halmbalen stå oöppnad, men min halm jag har är packad på påse. Vattna på halmen så processen kan starta, halmen ska ju vara mjuk och geggig har jag förstått efter allt jag har läst nu. Det ska bli riktigt kul att få testa halm-odlad-potatis, vad jag har förstått så är det super lätt att skörda sen, bara sticka ner handen och pocka dom knölarna man behöver för dagen
Jag har odlat i halm en gång. Det var fantastiskt bra! Först ett lager halm, sen potatisarna ovanpå, och sen ett ordentligt täcke halm (jag hade kanske 20-30 cm) Sedan får man fylla på med mer halm allteftersom den sjunker. Men det är ju ist.f. att kupa, helt enkelt så solen inte kommer åt. Sen när man skulle skörda var det bara att lyfta på halmen och plocka rena fina potatisar.
Nej, halmen behöver inte vara mjuk o geggig...Iaf använde jag helt ny halm.
Jag hade nog ändå erfarenheten att det är bra om man kan peta ned potatisen en liten smula under jord, innan man vräker på halm. Jag tror den håller fukten ännu bättre då - men jag kan förstås ha fel, det var bara så jag gjorde själv.
blomkronan
11-04-2011, 22:39
CITAT (karinc @ 10-04-2011, 12:41)  Nej, halmen behöver inte vara mjuk o geggig...Iaf använde jag helt ny halm.  BRA, då vet man ju att det fungerar med helt ny, då du har provat det  Överallt där jag läst om halmodling på nätet har alla varit noga med att det ska vara geggit. Det ska verkligen bli kul att prova i sommar  jag har inte odlat potatis under halm tidigare...
Jag har iofs bara gjort det en gång, så har ju inte precis massor av erfarenhet;) Men den gången gick det bra iaf. Sen är det ju oxå så att halmen inte är ny särskilt länge...med vattning, sol etc så antar jag att den förmultnar ("geggar till sig") ganska fort...fast det är inget jag minns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|