pleximaster
Jag vill ha lite höjd i på ett stället i trädgården. Jag ska sätta en mellanstor rosbåge över en gång kantad av låga buxbomshäckar. Läget är full sol hela dagen, mycket skyddat sydsydväst läge och lerjord (i Lund, Skåne.) Det mesta växer oftast mycket bra, rosor trivs men har svartfläckssjuka mot sensäsongen.

Vill ha lite förslag på bra friska klätterrosor som klarar att växa över en båge och inte stanna halvvägs upp. Om de är engångsblommande gärna med senare blomningtyp augusti. Färg har jag inte någon förutfattad mening om. Jag har sedan tidigare honungsros, New dawn, flammentanz, Ilse kron.

mvh plexi
pilgrim
Jag har själv bara två klätterrosor...för tillfället whistling.gif Det kommer att bli fler! De jag har är New Dawn och Venusta Pendula. Venusta P är verkligen en klätterros som jag kan rekomendera. Växer som sjutton och blomningen är överdådig. Den är engångsblommande och blommar från juni in i juli.

Nu frågade du efter en som blommade hela säsongen eller senare men du kan ju även plantera två olika sorter. En som blommar tidigare, som Venusta P och en som blommar senare. Kan vara roligt att få lite variation. Jag har bilder på VP i mitt senaste inlägg på min blogg. Där kan du se hur mycket de växte första säsongen och då har jag skurit ner dem rejält. Du ser också hur otroligt rikblommande de är. När de hade blommat färdigt i somras skickade VP meterlånga skott och jag tror att rosen kommer att sträcka sig upp i pergolan nu i sommar.

http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.com/
svennis
Kolla Aglaia, Etude, Rosenholm, Veilchenblau, Chevy Chase, Mme Sancy de Parabere, Wrams -Gunnarstorp......
Ezereht
En annan sak man kan göra är ju att blanda någon starkväxande klematis som blomar sent med venusta pendula. Fast inte så starkväxande som summer snow kanske hihi. Extra fint med en färgad klematis mot den vita pendulan. Bara dom får ordentliga gropar båda två så borde det väl gå bra.

Var det inte någon som föreslog Brenda Colvin till ett liknande projet för ett tag sedan? Men jag vet inget om den rosen egentligen.

Själv har jag en klätterros som jag vart väldigt förtjust i första sesongen och det var Awakening. Den ska bli 2-3m vet inte om det är nog mycket. Den har jättefina stora blommor i blekt rosa, doftar lite och blommade hela hösten.

Oh Svennis Mme Sancy de Parabere lät ju snyggt, får fina höstfärger! Sådant gillar jag, en extra dimension till det hela.
Stiffe
Värpinge, det är zon 1 det. Då går i stort sett allt, och blir stort.

Mellanstor rosbåge? confused.gif Kan du definiera det, och gärna skillnaderna mellan de olika storlekarna?
Jag antar att man ska kunna gå under även en liten rosbåge, så min gissning blir 2, 2.5 och 3 m i höjd och kanske 1, 1.5 och 2 m i bredd?

Hursomhelst, Long John Silver blommar sent, gissningsvis mitten juli - mitten aug. Den ska nog bli åtminstone 3 m. Vit. Russeliana blommar i juli, och blir nog 3-4 m, rödcerisepurpur som bleknar och tonar över i lilagrått. Så en favorit, Rapsodhy in Blue tummenupp.gif , den remonterar eller kanske snarare är kontinuerligt blommande. Purpurblålila blommor med gula ståndare. Doftar härligt. Hos mig (skåne zon 3) är den nu uppe vid 2.5 m, men jag tror att den har potential för 3 m, särskilt i zon 1.

Long John Silver har jag precis spettat ner, så den kan jag inte säga något om mer än att det enl LÅG inte ska vara något SF-monster, för då hade jag aldrig köpt den. Russeliana har aldrig fått SF hos mig, och inte heller RiB.

/S
Kajsa
Tar några möjliga från mig

Awakening, en mutant av New Dawn men mer fylliga, vackrare blommor, blir stor, zon 5, blommar hela sommaren. Är inte så stor här ännu.

James Galway, Austinros som visade sig vara tuff, kan den bli över 2 m här bör den klara sig galant i din zon, doftar himmelskt gott, frisk med stora blommor ( finns närbilder i Album/Austinrosor )
Rosen har mycket växtkraft, älsklingsros !

Bonica Cl, har vuxit fort nu ca 3 m, doftar inget men är annars en favorit, blommar hela sommaren.
Samma ros som Bonica, rabattros, zon 5.

Freja, Balsgårdsros, mycket glad i denna, helt frisk, klarar ett tufft läge, blommar hela sommaren, zon 5, blir 2- 3 m, rotäkta.

Constance Spry, Austins första ros. Blir stor, doftar starkt men blommar en ggn, zon 4 - 5
Har planterat flera klematis här intill men det är lite svårt få dom fungera med denna starkväxande ros.
Man bör plantera dom samtidigt, då är det nog lättare.
Ezereht
Kajsa du sa en gång att mary rose inte står så länge om man tar in dom i vas. Står sig constance spry bättre?
Kajsa
Vad svårt, jag tror aldrig jag plockat in rosor av Constance Spry ! Kanske någon annan vet.
pleximaster
Tack för alla trevliga svar och förslag!

Var ute och mätte på bågen, 310 cm när per sida för att rosorna ska mötas. Vrams gunnarstorp är ju fin! Constance Spry och James Galway också! Bonican verkar ju trevlig med sina återblommande egenskaper men blir de tillräckligt höga? Annars verkar ju Venusta Pendula klara av att växa upp med råge men den kanske blir för bra? Synpunkter på höjdval?

mvh plexi
Kajsa
Awakening och Constance Spry, Bonica Cl blir 3 m och i din varma zon. Venusta Pendula kan bli 5 x 3- 6 m bred /LÅG. Kan rosorna bli för breda eller det går bra ?
Ezereht
man kan väl alltid klippa in dom sidledes om dom blir för breda?
lena uppsala
Aloha blommar mycket rikligt ,från slutet av juni till slutet av juli och står därefter sällan utan blommor fram till senhösten, skriver LÅG.Färg ljust röd-mörkt rosa.kan bli ca 3m i varma lägen.En annan ros som jag bara hört gott om är valdemar,multiflora. Ja,du har många att välja på där du bor.

strandskatan
Det snabbaste jag sett i klätterrosväg är mina Maigold, som blev över 3 m första sommaren. Remonterade fast ganska sparsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon