Pius
Är det nån i "församlingen" som samlar på Femöringar?

Upptäckte på ett annat forum att det finns ju en hel hoper nya klatchiga färger. När jag var liten (vilket börjar bli hemskt länge sen) hade mor min blå och rosa vilka var ganska tråkiga.

Skulle vara kul att få fatt i nån med mera färg i. blomma.gif Eller åtminstone få kika på bilder.

Pius

Wilmer
Inte samlar, men gillar tummenupp.gif Jag ärvde mormors blåa, som jag en vinter glömde att jag hade i källaren, sedan hällde jag ut den konstiga påsen med jord -cry-.gif Köpte nya i affären, blåa - men de blev vita. De ruttnade i somras, så nu är jag på jakt efter nya.
Eva i Höga
Visst är de fina! Jag skaffar nya varje år men varje sommar "tar de slut" när jag inte är hemma och sköter om dem. Om jag skaffar nya i år ska jag nog ställa ut dem i sommar. Det måste väl gå bra eller ....?
Wilmer
Jag har haft mina ute i alla fall, men om det "ska" gå vet jag inte.
Eva i Höga
Fint, då ska jag skaffa några igen, får se vad man kan hitta för olika färger.
Pius
CITAT (Eva i Höga @ 22-01-2009, 15:29) *
Fint, då ska jag skaffa några igen, får se vad man kan hitta för olika färger.

Var köper du dina någonstans?

Pius
*Stintan*
Jag har hört att man inte ska ha dom ute. Jag har min i ett norrfönster, alltså ljust men inte soligt.
Om ett par tre veckor är det dags att plocka fram gamla krukan med ritzomer och plantera om dom.
aldo
Visst kan de vara ute under sommaren bara de får tak över huvudet och utrymme sidledes.

http://www.gesneriasterna.se/swe/advice/achimenes.php

Här läser du : " Behöver ganska mycket vatten under tillväxtperioden och kan odlas utomhus sommartid. På hösten slutar man vattna så att växten får vissna ner. Till våren planteras rhizomerna i ny jord. Lättskötta! "
tepa
Hej

Köpte häromveckan ett Penningträd. Är det samma som Femöring? Eller bara nära släkt ? En del kära barn har ju flera namn...

Hälsn Tepa
Chivvie
CITAT (tepa @ 24-01-2009, 12:39) *
Hej

Köpte häromveckan ett Penningträd. Är det samma som Femöring? Eller bara nära släkt ? En del kära barn har ju flera namn...

Hälsn Tepa

Har för mig att den heter Crassula och är inte alls släkt. C är en succulent som tål torka. Lätt att föröka med sidoskott eller tom. blad som lätt rotar sig om man sticker ned dem i jorden.
tepa
Hej Chivve. Har googlat på Femöring, den liknar ju inte alls mitt Penningträd. Du har så rätt, de är nog inte släkt.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon