Full version: Växthus! Men var...?
mb28
hej allihopa!

Hoppas att ni kan hjälpa mig! Har precis fått ett litet växthus på ca 5 kvm (i delar som jag ska montera). Men var ska jag ställa det? Vad ska man tänka på?

Tänkte odla lite av av varje. Tex tomater, örter mm. I krukor får det bli eftersom vi hyr ett hus och inte kan gräva en massa här.

Där jag tänkt ställa det är det nu singel på marken - räcker det med att jag lägger kanske presenning + plattor på marken eller blir det fel?

Alla råd är hjärtligt välkomna!
Mvh,
Malin med mycket huvudbry wacko.gif
MariaS
Om det redan ligger singel på backen, kan du i princip ställa växthuset där direkt. Se bara till att det är riktigt plant först (I våg altså).

Sen bör ett växthus stå i nord/sydlig riktning, för att man ska få ut mesta möjliga av sol. Helst utan för mycke växtlighet runt som kan ta för mycke ljus.
ingelsgarden1
Hej!
Har du singel redan men vill ha plattor ska du inte lägga ut presenning för då får du stillastående vatten under plattorna som kan ställa till problem, skall du använda någon spärr för ogräs så använd marktäckväv som släpper igenom vatten. Hur har du tänkt förankra växthuset?
Till tomater och ev. gurkor vill jag rekommendera att du använder 20 liters hinkar ( hinkar för murbruk är breda i botten och står stadigt ) som du dränerar 5 cm från botten, jag borrade 8 st 10mm hål runt om och det har fungerat bra, klarar 2-3 dagar mellan vattning.
Kan vara bra att ha tillgång el så att du kan ha en frostvakt , automatiska fönsteröppnare är att rekommendera
Ställ gärna en bänk vid ena sida som är ca 80 - 90 cm hög så att du kan odla i två våningar så kan du ha höga växter vid andra sidan.
Var du ska ställa det : solen bör skina åtminstone fm. och em. lite skugga mitt på dagen är ingen katastrof
Murbrukshinkar är ganska vida så de tar ganska stor plats men de står stadigt det fins naturligt via andra alternativ, IKEA har haft papperskorgar som är smalare och högre men de vill gärna spricka när man borrar i dem.
Jag använder underbevattningsbrickor med kapillärmatta till krukväxter det tycker jag fungerar bra.
Vad har du köpt för sorts växthus ?
I ex. Willab Gardens katalog finns mycket tillbehör, se gärna i den så kan du få många uppslag.
Lycka till
mb28
Tusen tack för svaren!

jag tänkte förankra det genom att såga till stora bjälkar som jag sedan fäster växthuset i. Tror att det kan funka bra.

Jag har fått växthuset från en familj som köpt ett hus med växthus i trädgården men som inte ville ha det - toppen för mig smile.gif

Ska genast kolla Willab och se vad de har för någonting.

thanks.gif

ingelsgarden1
CITAT (mb28 @ 26-01-2009, 15:32) *
Tusen tack för svaren!

jag tänkte förankra det genom att såga till stora bjälkar som jag sedan fäster växthuset i. Tror att det kan funka bra.

Jag har fått växthuset från en familj som köpt ett hus med växthus i trädgården men som inte ville ha det - toppen för mig smile.gif

Ska genast kolla Willab och se vad de har för någonting.

thanks.gif

Tänk på att ett Växthus är lätt och kan blåsa iväg. Du kanske har ganska lugnt där det ska stå !!
uno
CITAT (ingelsgarden1 @ 26-01-2009, 15:50) *
Tänk på att ett Växthus är lätt och kan blåsa iväg. Du kanske har ganska lugnt där det ska stå !!

Slå ner ett armeringsjärn i varje hörn som Du förankrar bottenramen i.
Som alternativ till murarhinkar kan Du använda murarbaljor som rymmer 65 liter.
De tar mindre golvyta än tre murarhinkar/spänner. Där kan Du ha tre tomater
och i botten lite sallad.
ingelsgarden1
CITAT (uno @ 27-01-2009, 08:37) *
Slå ner ett armeringsjärn i varje hörn som Du förankrar bottenramen i.
Som alternativ till murarhinkar kan Du använda murarbaljor som rymmer 65 liter.
De tar mindre golvyta än tre murarhinkar/spänner. Där kan Du ha tre tomater
och i botten lite sallad.

att använda Murarbaljor är nog inte så dumt, ska kolla på det. Har baljor till änglatrumpeterna.
mb28
Armeringsjärn får det nog bli då eftersom vi bor mitt ute i ingenstans med öppna fält och det kan blåsa rejält!

Murarbaljor var ingen dum idé! Har odlat i murhinkar om 20 l och då haft 3 cocktailtomatbuskar i varje - för vissa av dem funkade det strålande men vissa trivdes ej alls. Det är ju en kul grej att man med baljor även kan använda ytan nertill till sallad - perfekt!

Tänkte höra vad ni gödslar era tomater med? Själv använde jag förra året (som var mitt första odlingsår) så kallad "ko på påse" men sen tryckte jag även ner lite blå kulor som jag fick av min farmor - har glömt vad de heter...

Åsa, mälardalen zon 2
Ko på påse kan man plantera tomaterna direkt i det är mera som välgödslad planteringsjord.

Själv planterar jag nog ofta i kompostjord+ko på påse till de tomater jag har i hink annars odlar jag i marken. +Sedan använder jag sånt som nässelvatten, hönsgödselvatten och dyl. som tillskott. jag använder inte såna där blå korn och liknande till grönsakerna eftersom jag bukar undvika konstgödning speciellt till ätliga växter.
ingelsgarden1
Jag använder vanlig planterjord, ju billigare jord du använder ju mer gödning fodras det.
Ko på påse vet jag inte vad det är, men är det ren ko gödning så skulle jag blanda ned 50 % planterjord.
Vad du än använder för jordblandning så bör du nog till föra gödning efterhand.
Åsa, mälardalen zon 2
Ko på påse = kogödsel på påse, det är dock förvillande marknadsföring för det är mest torv i påsarna så det är inte ren gödsel. (även om tomat kan växa direkt i ren gödsel den är ju programmerad för det. Tomatfröerna överlever matsmältningen, hamnar i en avföringshög, och gror där)
mb28
Tack för alla råd!

rose.gif

Mvh,
Malin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon