netaave
Jaha så for vi iväg maken o jag i tisdags utan tjejerna. Va lite surt kan jag lova att vi skulle dansa till Nova utan att yngsta dottern fick följa med, hon har gjort sin prao som sångerska med dom, men skolan går före.
Vi tog bilen till Cinderella, är så smidigt att köra på båten o parkera p åbildäck sen få sätta sig i en varm och torr bil efter kryssen. Vi har ju heller inte för vana att inta alkohol under dagtid så att köra dan efter är inga problem för oss, även om vi kryssar.
Vi åt en god middag,
Förrrätt
Renfilé o rödbetscapaccoi med svampmousse,
efter det en lättrökt fjordlax med rotsakspytt o murkelstuvning,
till det drack vi ett så himla gott vitt Chardonnyvin så vi va tvungna köpa med 3 flaskor hem wink.gif erbjudande med taxfreepris i restaurangen.
Mmm vi hade sagt till varann innan att det skulle väl bara kosta hälften nu när vi bara va två i stället för fyra som åt men den lilla vinkassen förstörde det biggrin.gif
Kryssen va en fri medlemskryss så vi betalade "bara maten" kaffet o vinet men 900 va väl inte så farligt dyrt ändå.

Ett besök i taxfree sen, blåbärsvodka ( t-tröja på köpet) och drinkmix med grape så man kan göra sig en Red wave, min favoritdrink just nu o en påse lakrits blev det på den båten, ja så slog maken till På ett 6-pack Smirinoff ice o fick en extra på köpet, jojo. wink.gif

Nova spelade som sagt och Leif Kronlunds som jag inte trodde skulle falla mig i smak, storband är för mig lite jazzbetonat men detta va långt ifrån det.
Leif Kronlund själv är över 80 och Anita Berggren törs jag inte gissa åldern på men hon har ju varit med sen urtider hon också. Dom spelade himla bra, hade mkt blås o det gillar ju jag och det spelades allt från covers på gamla Frank Sinatralåtar till Abba, vi njöt ordentligt.

Så dom goa Novaisterna då som tog så väl hand om sin prao vår yngsta dotter i våras. Även vi fick ju åka på turné till mörkaste småland i påskas o bland annat gå på dans i Hallsberg och Huskvarna. Ställen vi förmodligen inte fått se annars. Inte nästgårds precis.
Så bra dom är ändå, det va ju förmodligen sista gången som vi hörde dom med två av de yngre grabbarna kvar.
Vi hade en liten trevlig eftersittning på morgonsidan sen, där vi bl.a. då diskuterade Uppsalaboende m en av medlemmarna, Micke som går över till Sannex i månadsskiftet.
Dan efter sov vi över den fria frukosten, och gick direkt på lunchen, ja efter en banan o ett glas vatten i hytten före duschen, bakpotatis med räkfyllning. Gottigotti.
Bosse Larsson höll i en allsångsstund, på den tiden han ledde "Nygammalt" så va jag "bekant" med en av medlemmarna i husbandet och hade turen att få vara med i programmet som publik ett par gånger, vid ett tillfälle även med efterföljande fest för "personalen" troddde inte han skulle känna igen mig efter alla dessa år men det gjorde han otroligt nog, lite kul tycker jag.
Lite schlagershow med artister från Wallmans efter det sen va den kryssen slut, vi for av båten och åkte de få metrarna till Birkas terminal där maken lämpade av mig och bagaget minus taxfreevarorna och åkte upp o parkerade i slussens parkeringsgarage. Förmånligt för den som kryssar m Birka o låst på natten.
Denna kryss hade han fått erbjudande om eftersom han är nybliven ålderspensionär. All inkluded, fördrink, info om seniorkrysser, trerätters middag med vin o frukost. 300 kr/pers Buss ingick men det utnyttjade inte vi o frukosten böts mot en räkmacka o en kopp kaffe låååångt e frukosttid hmmm.... men fick betala med frukostkupongen så kalaset kostade 8 kr ....

Middagen på kvällen va iaf jättegod,
Förrätt
Sikromscrème, marinerade räkor och laxcheesecake

Varmrätt
Stekt rödingfilé med kräftskagen och grönsaker i kräftfond G

Dessert
Crème caramel
Till den en vit Chardonny från Chile även här.

Dans till mina favoriter Micke Ahlgrens, vi hann med första timmen innan middagen, sen stod dom på scen när vi kom tillbaka också.
Dom va som vanligt trevliga o roliga och spelade helt suveränt.
Wizex va lite ojämna i början men tog sig på slutet, fick ju också nu tillfälle att säga hej till sångerskan Anna som jag messat lite grann med på Dbd och som även dottern haft kontakt med där. Hon had en sagolik röst.
Eftersittning med delar av MA förstås som sig bör wink.gif har ju känt dom länge, ungdomskamrat m kapellmästarn trevligt trevligt, delade en räkmacka m maken, men vi la oss redan 3.30 tidigt för att vara oss.

Dan efter handlade vi två flaskor Bayleis (en kabinväska på köpet) några breeeze o lite godis.
Efter dansen o satt sen i cafét o lyssnade på en kille från Wallmans som heter Daniel Yngve, jösses vilken röst. Kolla o lyssna på htpp://www.danielyngwe.com
Kramkalas o hejdå till vännerna som jobbar på båten ikväll också, sen hem till tjejerna o en middag med korv o stekt potatis. wink.gif kontrasternas middag biggrin.gif
En härlig minisemester av två dansfreak wink.gif, fick fylla på förråden lite o fick lite extra presenter biggrin.gif
Eva i Höga
Jösses vilka nattsuddare ni är! Det verkar varit en minnesvärd tripp för er. Kul att höra om den.
Solstorm
Menyn får mig att börja dregla. Tänk om man hade fått smaka på den maten.
netaave
CITAT (Eva i Höga @ 23-01-2009, 09:06) *
Jösses vilka nattsuddare ni är! Det verkar varit en minnesvärd tripp för er. Kul att höra om den.

Nja vet inte det, är man på dans slutar den ju 01 eller 02 sen ska man ta sig hem o varva ner. Blir gärna framåt morgonsidan i vilket fall men trevligare nertrappning på båten förstås wink.gif
netaave
CITAT (Solstorm @ 23-01-2009, 12:30) *
Menyn får mig att börja dregla. Tänk om man hade fått smaka på den maten.

Ja o mkt billigare än på "fina krogen" ute på stan. Nu slog vi ju till på en förrätt på första trippen, det brukar vi inte annars. Fjordlaxen kostade 160 kr, sen tog vi in en hel flaska vin som räckte till båda rätterna + dom tre vi köpte o så kaffet. I vanliga fall tar vi bara varsitt glas vin till maten, sen kanske zippar på nåt gott från baren efteråt.
Kryssmenyn vi åt på Birka kostar runt 360 kr exkl dryck, då är det ändå en 3-rätters smile.gif
netaave
Måste också få säga att vi som kryssar 8-10 ggr/år inte alls kände igen mkt i TV-serien "Färjan" kanske för vi mest håller oss i danssalongen och åker mest i veckorna. Håkan står dock oftast i baren o är supertrevlig även då. Han kocken som dom visade som byggde hus på Åland, flanerade genom restaurangen i tisdags. Men Per o kryssvärdinnan från serien samt dom vakterna va inte ombord. Fast visst känner vi igen dom också.
elleave
Låter som ni hade det trevligt (fast jag inte va med) angel_not.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon