tepa
Hej

Någon som har förslag på vad jag skall köpa för blommor till min matsal, som går i vinrött. Nu har jag fått lite dille på att matcha även blommor och blomkrukor med vinrött. Fönstret vätter mot nordväst, och så finns en altandörr med glas, som vätter mot sydväst. Det är alltså ljust, skulle säkert också kunna ha en krukväxt på bordet mitt i rummet. På vintrarna, när vi inte använder rummet så mycket, kan man ha värmen avstängd, så det är lite svalare, hade 16-17 grader där när det var som kallast ute nu i vinter. Tacksam för förslag. Kommer bara på Kornettblomma nu.

Hälsn Tepa
ingrids
Primula och gerbera brukar kunna finnas i vinrött, ingen av dem har jag fått att överleva ett helt år men de har ju olika säsonger så det kanske går bra.
tepa
Tack Ingrids

Jag har en Gerbera på övervintring. Vet inte hur det kommer att gå med den, när jag tar in den, om den har överlevt. Har jag lyckats, så köper jag nog en sådan. Primula vågar jag inte riktigt satsa på. Fler förslag ?

Hälsn Tepa
mojan
Jag har en oxalis med vinröda blad, mycket vacker. Blommorna är visserligen vita men om man är riktigt grym naughty.gif så kan man plocka bort dem och då blir bladverket ännu frodigare.
MariaS
Finns MÅNGA fina orkidéer som är vinröda...
Maggan H
Gloxina har en vinröd varm färg
Platinum
Varför inte palettblad?

Sussie F-Flower
Hej Tepa!
Jag hittade en pelargon som var väldigt, väldigt läcker! tummenupp.gif
Om den är blomvillig så har du nog stor glädje av den, under en lång tid.
(eller blir den föör mörk kanske...?)

Den här ska jag själv försöka att få tag på, tror jag... laugh.gif
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DG

Scrolla ner till "Morwenna"
tepa
Super duper tack för svaren. Gloxinia har jag redan på min önskelista, kom på själv, att det säkert finns vinröda sådana. Vilka är era erfarenheter av denna blomma. Är den mångårig ? Vet att den vissnar ner på hösten och att knölen ska torka över vintern och sen omplanteras. Utmärkt förslag.

Oxalis också bra förslag, de vita blommorna får i så fall vara kvar, väggarna är vita, det är gardiner, stolstoppning, matta och bordduk som är vinröda i matsalen. Ska googla.

Orchidée, visst ja, har en cerise, men det finns säkert vinröda också. Perfekt, också köpa.

Palettblad är redan på önskelistan, inte tänkt på att bladen går i vinrött. Finfint, också köpa.

Morwenna, tack Sussie, har perfekt varm vinröd färg. Men engelska pelargoner tycker nog inte om mig. En gjorde det iaf inte, den dog, antagligen av övervattning. Men skam den som ger sig, ska försöka igen.

Nu tror jag nästan fönstret blev fullt, men vill gärna ha ännu fler förslag. Det finns ju amplar, och så blombord...

Hälsn Tepa
mojan
Om du inte hittar den vinröda oxalisen så kan du PM:a mig så kan du få byta till dig en rotbit.
tepa
Tack, Mojan. Nu har jag googlat. Vilken spännande bladform den vinröda har. Jag hör av mig om jag inte får tag i en sån.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Det var inte mycket i vinrött jag hittade här på Åland, men en liten Red Banana, typ av Kroton ? hittade jag och en mörkröd Krukros. Vinröda krukor var det inte heller mycket bevänt med, men mörkrött duger nog också. Gloxinia, Palettblad och de andra tipsen kommer de, en del i alla fall, att få hit till holmen också, senare i vår. Men nu har jag en fråga. Vet inte vad det är för Krukros (matbutiken igen) men remonterar den, om jag klipper av en ros när den vissnat, som jag lärt mig att man ska göra, alltså nedanför rosen, lite ovanför ett blad ? Så gjorde jag med några rosor i trädgården.

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 07-02-2009, 18:49) *
Hej

Det var inte mycket i vinrött jag hittade här på Åland, men en liten Red Banana, typ av Kroton ? hittade jag och en mörkröd Krukros. Vinröda krukor var det inte heller mycket bevänt med, men mörkrött duger nog också. Gloxinia, Palettblad och de andra tipsen kommer de, en del i alla fall, att få hit till holmen också, senare i vår. Men nu har jag en fråga. Vet inte vad det är för Krukros (matbutiken igen) men remonterar den, om jag klipper av en ros när den vissnat, som jag lärt mig att man ska göra, alltså nedanför rosen, lite ovanför ett blad ? Så gjorde jag med några rosor i trädgården.

Hälsn Tepa

De som finns i butiker som "bordsrosor" kallas kuvertros, paradros och lite som, efter storlek. Dessa är är remonternade rosor under goda förhållanden kan de växa till sig bra inomhus, men...
Jag har haft flera varianter av dessa i min butik, som jag också planterat i urnor utomhus. De rosorna har samtliga överlevt till dags datum och befinner sig då i zon3. Så mitt bästa råd är: plantera ut dem så snart du kan. De är små trevliga buskrosor i rabatten och mår definitivt bättre där också.
tepa
Hej Maria

Vad bra om dom remonterar, hoppas detta är en sådan sort. Och, jo, jag har en sådan ros redan i mitt lilla rosenland, utplanterad för en par år sen.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Har inhandlat en Gloxinia, som hade en enda utslagen blomma samt flera knoppar. Knopparna börjar nu slå ut. Blixten gjorde blommorna rosa, men de är mörkt vinröda. Så köpte jag en röd Gerbera.

Mvh Tepa
Ingrid Zon3
Jag har blomstervagga med vinröda undersidor på bladen. Sticklingar finns, men hur de ska komma till dig vete 17...
(Det var en diskussion på annan tråd här om vetenskapliga namnet så jag vågar inte nämna det, blir säkert fel. Men bildgooglar du på blomstervagga så får du en del träffar.)
tepa
Hej

Nu har jag köpt en vinröd engelsk Pelargon. Den är sååå fin, har planterat ut Krukrosen i landet, så jag satte Pelargonen dit istället.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Vill bara visa bild på hur fin min engelska pelargon är ännu. Visst ska väl Begonior också stå utomhus på sommarn ?

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon