EKLO
Jag har just hittat ett gäng ganska präktigt stora bladrosetter av "förvildade" digitalis/fingerborgsblommor (zon 2). De står bortom all redlighet i en skogsskreva i utkanten av vår sommarstugetomt, och där går man liksom aldrig egentligen, så det var en ren slump att jag upptäckte dem.

Skulle gärna flytta på dem så att de blev mer synliga - någonstans i närheten av själva huset. Men när gör man bäst en sådan operation? Nu? I vår? I sommar? Till hösten?

Och hur gör man - en så rejäl jordklump som möjligt bara? Nu står de ju med en massa mossa och barr om fötterna, och i en gles skog, så de bör ha halvskugga där stora delar av dagen - men där jag vill ha dem är det mer i utkanten av ett grävt grönsaksland i sol och med bearbetad jord - ställer skillnaden till problem för överlevnaden tro?

tacksam för synpunkter!
Red Top
Hej!
Jag brukar flytta mina när risken för frost är över. I mitt fall, zon 5, blir det inte förrän slutet av april. Men dina "vildingar" finns ju i zon 2, så du kan nog flytta dem tidigare.

Du behöver inte ta med någon stor jordklump. Se bara till att få med så mycket av rötterna, som möjligt.

Jag brukar kruka mina, och successivt flytta dem dit de ska, så de inte får en jättechock.

De kommer att trivas alldeles utmärkt i solen yes.gif , men att flytta dem direkt dit kan som sagt vara vanskligt.

Visst är det kul att hitta rymlingar sådär biggrin.gif
Fågelvägen
Trevligt fynd du har gjort!
Digitalis är inte lättskrämda. Jag har flyttat ettåriga småplantor från skuggiga platser direkt, utan att passera kruka, till magra, soliga och torra platser och det har gått bra. Jag tror att slutet av april - som Red Top skrev - är en bra tid, också i zon 2. Då kan de börja rota sig genast. (Det är mest lövfällande buskar man kan plantera nu.)

Om du flyttar dem till ett välgödslat grönsaksland blir de lätt 2 m höga med ett tiotal blomstänglar. Vackert, men kräver mycket utrymme. Och stöd, ifall det är en blåsig plats.
EKLO
Tack för svar! Jag greppar spaden i april och hämtar in dem till civilisationen (dvs mitt trädgårdsland). Chansar på att slippa mellankrukan - eftersom jag är här på sommarstället lite ojämnt på våren, och tänker att en kruka är klurigare när det gäller vattentillgången.
Kanske gräver jag förresten en ny liten grop åt dem, för att de inte ska ta över jorden. På gårdsplanen är det vindstilla, så stöd ska nog inte behövas - blir de 2 meter höga kan man ju glädjas åt att operationen lyckades.
*Ulrica*
Min erfarenhet är också att de är rejält oömma. Har tom. flyttat blommande exemplar utan problem. De har ju så grunt rotsystem så ett litet vick med spaden under och sedan kan man dra upp dem. Har flyttat både vår-sommar och höst.
Majja74
Digitalis är rätt tacksamma. Det är bara att drössla ut fröerna från förkapslarna när de har mognat. Har precis byggt nytt hus och för att det inte ska vara så tomt i rabatterna i början så har jag MASSOR utav vita digitalis.
Har svårt att rycka väck de rosa blommorna (första generationen blev vita men mina egna framtagna fröer har börjat ändra lite här och var till rosa). Får la flytta ihop de rosa exemplaren till ett eget område kanske... :-)
EKLO
När det kommer till blomningen för de bladrosetter jag ska flytta vet jag ju inte vad det kan bli för färg - men jag sätter en spade på att de blir rosa. Har sett rosa vildingar i området, men flera hundra meter bort. Spännande blir det!
Maggan H
Jag brukar kolla in väderleken på tv och passar på att flytta växter när det ska bli regn, eller när det regnar. Då slipper de stekande sol direkt och får dessutom en omgång vatten som hjälper dem att rota om sig.
EKLO
CITAT (Maggan H @ 25-01-2009, 11:18) *
Jag brukar kolla in väderleken på tv och passar på att flytta växter när det ska bli regn, eller när det regnar. Då slipper de stekande sol direkt och får dessutom en omgång vatten som hjälper dem att rota om sig.

Bra tips Maggan, ska tänka på det (hoppas att det inte blir som i våras - inte en droppe regn här på 6 veckor!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon