|
kajsalota
23-01-2009, 13:12
Hej! Jag är ganska ny i odlandet, men har precis beställt katalogen från Runåbergs fröer. När jag för-tittar på internet ser jag att det finns mkt att välja på... Skulle gärna vilja ha lite tips! Vilka är era favoriter och kanske tips på enkla nybörjargrödor? /Karin
Hej. Jag brukar också köpa mina grönsaksfröer från Runåbergs. Dill och persilja är givet tycker jag, också mkt bra att frysa in hackad för vintern. De sorter jag har prövat och gillat är Tetra (dill) och Plain leaves (persilja). Persiljan tar väldigt lång tid på sig, men sen växer den som attan (här i alla fall, zon 2). Dillen vissnar lätt ner efter midsommar hos mig (får svampsjukdom) - ska tänka på att luckra jorden då och då bättre, och klippa och frysa in redan vid midsommar.
Älskar sockerärter, brytärter, vaxbönor och brytbönor (bönor sås när jorden är varmare än många andra behöver). Allihop lätta att lyckas med, verkar det som. Urgoda under sommaren, och också de fina att förvälla lätt och frysa in. Brukar bli mkt!
Att ha många olika sallatssorter är väldigt snyggt, gott och roligt tycker jag. Plocksallaten B S Simpson är väldigt tidig, och väldigt snygg i landet - ljust grön och frodig. Brukar också ha isbergssallat ruccola och bataviasallat. Det finns massor av sorter, färger, former - roligt att testa olika. Tänk bara på att så i omgånger (t ex en gång varannan vecka under våren) för man kan ju inte äta allt på en gång.
Grönkål är gott, men utrymmeskrävande. Kan står ute hela vintern. Ska prova sommarkål i år (en sorts tidig vitkål), den tar inte lika mkt plats.
Många olika morötter (både tidiga och sena) är gott, och den stiliga rödbladiga rödbetan Red Bull pryder landet, men är ganska sen hos mig. Ska pröva också en tidgare rödbeta i år.
Potatis är viktigt hos mig, gärna flera olika sorter, där jag bor kan man köpa sättpotatis i lösvikt på torget: "fem såna, tre såna, sex såna". Gillar amandine, Pentland och Early rose, t ex.
Jag brukar misslyckas med min spenat (sår den för tidigt, så att den går upp i blom innan jag hinner äta) - men jag fortsätter envist experimenterandet eftersom jag ibland fiskar makrill och det är så gott med spenat till...
Gillar man mangold är det enormt lätt och rikgivande (och vissa sorter mkt snygga!)
Förra året testade jag bondbönan Express - gav fin skörd, men var det eg. så himla gott? Tveksam...
I år tänkte jag testa runåbergs tidiga palsternacka i det land där jag har djupast och finast jord. Har fått för mig att det är krångligt att få till nån storlek på dem - måste testas.
jag brukar också köpa gul sättlök. Och förra året förkultiverade jag purjolök och satte ut mina egna plantor. Det blev så där kan jag säga - de verkar vara väldigt näringskrävande och vilja ha max sol, och det fick de nog inte riktigt hos mig - men jag ska nog prova igen, för också de kan stå kvar i landet hela vintern och det tycker jag är kul och praktiskt.
ja, det var lite av varje,
Åsa, mälardalen zon 2
23-01-2009, 16:07
Angående spenaten så har du nog sått den för sent snarare ifall den går upp i blom, spenat går upp i blom ifall det blir varmt och när det är långa dagar + spenat är en gröda man sår i omgångar efter ett visst antal veckor går den upp i blom så det är ingen gröda som kan stå kvar hela odlingssäsongen. Jag sår första omgången spenat så fort jag kan få ner en spade i jorden på våren och sedan sår jag flera gånger med ett uppehåll mitt i sommaren.
Runåbergs har inte kommit med sin nya katalog ännu så jag vet inte riktigt vilka sorter de har iår, men den gula bönan med rosa ränder Dragons lingerie var bra förra året, jag fick massor trots den dåliga odlingssommaren + bönan var god, annars är ju även gamla hederliga bönan Neckargold odlingssäker.
En sak att påminna om är att de flesta grönsaksfröer har en hållbarhet på flera år så man behöver inte köpa allt nytt varje år.
Eva i Höga
23-01-2009, 16:16
Mangold var en av de första grönsakerna jag odlade och har fortsatt med den. Lyckas alltid. Iår ska jag pröva en ny sort, en orange, kul med lite färg. Sallad är också väldigt lättodlat, men som sagt, så i omgångar. Morötter, potatis, lök är ett måste tycker jag.
EKLO, du måste ha fantastiska odlingar där ute på ön!
kajsalota
23-01-2009, 22:30
Tack för tipsen! Fler får gärna skriva - och skriv gärna namnet på grödan, alltså det specifika sortnamnet. Tomater t ex vilka har ni testat ur Runåbergs sortiment? Det verkar vara fler som jag som väntar ivrigt på att katalogen ska dyka upp!!!
CITAT (kajsalota @ 23-01-2009, 22:30)  Tack för tipsen! Fler får gärna skriva - och skriv gärna namnet på grödan, alltså det specifika sortnamnet. Tomater t ex vilka har ni testat ur Runåbergs sortiment? Det verkar vara fler som jag som väntar ivrigt på att katalogen ska dyka upp!!! Jag brukar köpa färdiga småplantor av tomater - och då tar jag det som finns där jag handlar andra växter.
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2009, 09:30
CITAT (Eva i Höga @ 23-01-2009, 16:16)  Mangold var en av de första grönsakerna jag odlade och har fortsatt med den. Lyckas alltid. Iår ska jag pröva en ny sort, en orange, kul med lite färg. Japp mangold brukar vara svår att misslyckas med (man kan misslyckas ifall man sår för tidigt denna stocklöper vid för kall jord vid sådd + om sommaren är ovanligt kylig kan vissa sorter stocklöpa). Jag brukar ha en 3 sorters mangold, sår ca 1m av vardera jag har ingen stor odlingsyta fröerna brukar hålla ganska många år. Perpetual spinach = spetsmangold brukar jag dock ha varje år + jag gillar Gelber schnittmangold som Runåbergs tyvärr inte har haft de senaste åren men jag har fortfarande lite fröer. Av de tomater Runåbergs hade i 2008 sortiment har jag detta att säga om följande sorter Brandywine- jättegod bifftomat, man får inte så många frukter per planta och den har inte så jättesnabb utvecklingstid. Dansk export- sisådär tomat tycker jag, ska tjuvas, hos mig har den alltid fått en hel del pistillröta. Sub arctic plenty- busktomat, ganska god och man får en hel del tomater på den, passar för frilandsodling, ganska kort utvecklingstid Taxi- gul busktomat, hade någon planta för några år sedan och det var väl en OK sort även om den inte var den bästa jag testat. Gelbe dattelwein- kul päronfomat tomat, sorten ska tjuvas, tyvärr gillade jag varken smaken eller konsistensen. Mei wei - sorten ska tjuvas, liknande Gardeners delight och är odlingsvärd och god. Black sweet cherry- sort som tjuvas, god men svårskördad, man var nstan tvungen att skörda dem lite mer omgen annars sprack de lätt då man plockade den. Black plum-ska tjuvas har gett mycket god skörd, detta är en sort som passar för matlagning, odlingsvärd tycker jag även om denna också spricker lätt ifall man skördar sent. Whippersnapper och Tiny Tim har jag bara detta att säga, de smaklösaste sorterna jag testat (smakar kanske något mer än importtomater i matbutiken) men de ger hög avkastning och plantorna blir ju inte jättehöga. (jag har provodlat busktomaten Alaskan Fancy de senaste åren åt Runåbergs, om den kommer in i sortimentet är den också odlingsvärd)
Så olika man kan tycka - jag tycker Tiny Tim är jättegod!
kajsalota
30-01-2009, 14:54
Nu har vi bestämt vad det blir för sorter från Runåbergs i år: Är dte någon som har erfarenhet av dessa, kommentera gärna och tipsa om det finns bättre! Dessa fastnade vi för:
Hot lemon chili Lettuce mix Green mix Rosa Bianca äggplanta Ida Gold tomat Yesil Tatli paprika Bright lights mangold Choggia-di polkabeta Golden beet gulbeta French breakfast rädisa Calabrais broccoli Vit vintersallad Diva gurka Painted mountains majs Gigante di napoli bladpersilja Student palsternacka
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2009, 16:16
Hot lemon har jag haft men jag var inte så förtjust i den, den har en ganska speciell smak (inte speciellt citruslik tycker jag) men det verkar vara många andra som gillar smaken på den och frukterna var fina och plantan var buskig och fin.
Mangold Bright Lights en av de få F1 hybrider Runåbergs har, mycket vacker, går inte så lätt upp i stock som många andra färgade sorter, god, tyvärr överlever den sällan vintrarna här i sverige. (mangoldfröer har bra hållbarhet, så även om man har ett litet land kan man ha flera sorter för man behöver inte så hela påsen på en gång). Om du bor upp till runt zon 3-4 och vill ha chans till en tidig vårskörd av mangold också, så skulle jag testa någon av de mangoldsorter som man kan ha tur att få att överleva vintern (man hinner skörda en hel del innan plantorna går upp i blom mangold är 2-årig). Perpetual spinach = den gamla spetsmangolden bruka vara tålig, Runåbergs har dock tagit bort den och ersatt den med en sort som är snarlik och heter Erbette som verkar lovande.
Golden beet gulbeta god och fin smakar ungefär som rödbeta, blasten är ätlig. Gulbetor brukar vara god att ugnsbaka med potatis och morötter, den blöder inte av sig på allt som rödbetor gör.
Polkabetan är ungefär som gulbetan, polkabetan är dock finast att äta rå skivad, de röda ränderna försvinner vid tillagning.
French breakfast en av de allra vanligaste rädissorterna men den brukar funka bra speciellt ifall man sår tidigt på säsongen alt. sent på säsongen. Rädisor blir inte alltid bra odlade mitt i sommaren.
Gigante di napoli, slätbladig persilja brukar funka bra hos mig, jag direktsår ute i landet (jag lägger fröerna i blöt några timmar innan sådd). Det kan ta lite tid innan direktsådd persilja gror (den ska ju 7ggr till helvetet och tillbaka innan den gror enligt gammal folktro), men om man låter persiljan från föregående år stå kvar och man inte bor alltför långt upp i landet så kan man skörda från den övervintrade persiljan medans man väntar på året sådd (persilja är precis som mangold 2-årig).
Ska du inte ha några baljväxter?? Baljväxter brukar vara enkla att odla (bara man inte sår dem för tidigt ) de fixar ju t.o.m sitt eget kväve. Runåbergs har ex. en massa roliga bönor ex. Dragons Langerie som har gula baljor med rosa ränder. + de har purpurbönor, olika slags ärtor och liknande.
Preussen
30-01-2009, 16:37
hot lemon får det att vattnas i munnen på mig. jag har odlat den i något år och det är en av mina favoriter när det gäller släktet capsicum baccatum. bäst är den när den används färsk.
Tulipanaros
09-02-2009, 08:37
Ida gold är en höjdare! Stort skörd, god smak, tålig även i dåligt väder. Förra året sprack en del frukt i slutet av säsongen för mig, men det verkade vara ett allmänt problem och berodde nog mest på vädret. Bra val.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|