Whiskuchi
Orkideer vill om jag fattat saken rätt inte ha för mycket kalk i vattnet. Men var får man tag på vatten utan kalk? Regnvatten - är inte det förorenat? Vatten ur torktumlaren? Ur en avfuktare? confused.gif
KURT
Du behöver inte ha kalkfritt vatten, bara om du har mycket hårt kranvatten, finns det orsak att minska på kalkhalten:

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
annika wall
Regnvatten är bästom du har väldigt hårt vatten, torktumlarvatten i nödfall om du inte använder för mycket parfymerat sköljmedel eller tvättmedel.
tepa
Hej

Jag använder regnvatten till mina Orchidéer. Om man är riktigt noga så kan man kanske använda sådant där vatten man använder till ångstrykjärn, men så noga är inte jag. Bor du inte i London, Tokyo eller New York, så tycker jag nog att du kan använda regnvatten.

Hälsningar
Tepa
Sussie F-Flower
Jag använder också regnvatten sommartid. Har hänt några ggr att jag även har smält snö i en stor kittel på vintern och värmt upp till lite mer än ljummet.

Jag brukar även spara och hälla överblivet vatten från vattenkokaren i en bunke som jag kan använda till de växter som inte vill ha så mycket kalk i vattnet.
Jag vet att många säger att kalket inte förvinner när man kokar vattnet men vad är det då för vita beläggningar som fastnar på insidan vattenkokaren samt kokarens "element" (den där snurrade metallsaken i botten på kokaren)

Så gör jag i alla fall. laugh.gif
Nauti
Jag har mycket mjukt vatten där jag bor(<1dH). Men jag använder regnvatten till mina köttätande växter ändå. Destillerat vatten eller osmosvatten är väl det bästa, men då kostar ju en vattendestillator eller RO-filter multum också. På varenda mack och de flesta större affärer kan man köpa batterivatten om man vill lägga ut pengar på det. Annars får du smälta snö tongue.gif
Whiskuchi
Hähä, någon snö blir det sällan här wink.gif
Vad bra att man kan använda kranvatten, då fortsätter jag som jag alltid gjort.
Kee
CITAT (Sussie F-Flower @ 23-01-2009, 14:22) *
Jag vet att många säger att kalket inte förvinner när man kokar vattnet men vad är det då för vita beläggningar som fastnar på insidan vattenkokaren samt kokarens "element" (den där snurrade metallsaken i botten på kokaren)

Så gör jag i alla fall. laugh.gif

Anledningen till att du får kalkavlagringar där är för att det anrikas där. Svårare än så är det inte. Halten kalk i vattnet är tämligen oförändrad. Dvs det faller ut lite kalk hela tiden när du använder vattenkokaren/kaffebryggaren men det är inte särskilt mycket som faller ut, vad som dock gör att det verkar som att mycket kalk faller ut är volymen vatten som "passerar" kokaren. Du får inte avlagringar av fem körningar, om du förstår min poäng! Samma anrikning får man på duschkabinens väggar eller runt vattenkranens munstycke.
Monarda
Mina orkidéer får vatten från en luftavfuktare, dom är flitiga att blomma så det verkar funka.

PB220620.JPG

tepa
Hej Monarda !

Exakt VAD är en luftavfuktare ? Jag har prövat allt för att få mina två äldsta Orchidéer att blomma, utan resultat. Dock inte vatten från en sådan.

Hälsn Tepa
Monarda
Det är en sån här grunka, tvätten torkar på nolltid samtidigt som man får avkalkat vatten.

http://www.tesscandinavia.se/produkt/avfuktare/ds36.htm
tepa
Tack för titten på din grunka, Monarda. Men jag tror jag envisas med regnvatten. Jag vill ju inte avfukta luften i mitt hus, tvärtom, tillfoga lite fukt i luften, för mina växters skull. Jag har en så kallad dimfontän, jag tror mina växter runt den älskar mig för denna nyanskaffning.

Mvh Tepa
Whiskuchi
CITAT (Monarda @ 25-01-2009, 15:07) *
Det är en sån här grunka, tvätten torkar på nolltid samtidigt som man får avkalkat vatten.

http://www.tesscandinavia.se/produkt/avfuktare/ds36.htm

Det är en likadan som jag har stående i källaren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon