tepa
Hej

Snart ska jag ta in mina två Clivior från vinterförvaringen. Men ska jag ställa dem i varma vardagsrummet, 22-26 grader eller svala matsalen ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
har dom övervintrat ca +10c kan du placera dom i rumstemp.
tepa
Tack, Flaxss. Men båda rummen har nog rumstemp, upp till 26 grader det ena och 18-20 det andra. Vilket blir bäst ? Är rädd att de storknar i 26 grader...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
sedan behöver du ju inte ta ur dom vintervilan nu. du kan vänta till mitten av feb och till mars. annars är det ju bättre att placera dom i ca +15c +20c. hade du tänkt ha dom ute i sommar är det bättre att sätta ut dom direkt från vintervilan till trädgården i ett skuggitställe först så du inte bränner bladen.
tepa
Hej

Vi har inte garanterat frostfria nätter här på Åland förrns nionde juni, heter det. Då först är frostrisken över. Nä, jag vill nog ha in dom i huset först. Men då får det bli svalare matsalen. Tack Flaxss.

Hälsn Tepa
Bassam
- Tack för fråga :
- Jag tycker att säga min Clivia står i vardagsrum hela året o det trivs jätte bra . mina vardagsrum har 22 gradar hela året.
- H:Bassam
jahi
CITAT (tepa @ 23-01-2009, 15:24) *
Hej

Vi har inte garanterat frostfria nätter här på Åland förrns nionde juni, heter det. Då först är frostrisken över. Nä, jag vill nog ha in dom i huset först. Men då får det bli svalare matsalen. Tack Flaxss.

Hälsn Tepa

yes.gif "Järn nätter" sa min farfar fast han nämde den 10 juni.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 23-01-2009, 15:24) *
Hej

Hälsn Tepa

så länge orkar inte jag vänta. tar ut det vid +5c +10c sedan invid ev frostnätter eller skyddar. men då får man ju orka att bära in allt. tyngre växter och mer tropiska växter väntar jag med.

där jag har trädgården i skåne brukar sista järnnatten inträffa i början av maj (dock då under kalla år).

men Ciliva kan du ju ha inne åretrunt utan problem. men en sval vinterviula vill den ha hur som men den måste in ta ut den under sommaren. hoppas du förstår hur jag menar.
Fågelvägen
Våra ca 6 clivior står året runt på samma fönsterbräden på nordostsidan av huset. Huset är gammalt och fönstren rejält dragiga, innetemperaturen kring 17-18 grader vintertid. Från september till ca januari håller jag dem ganska torrt, sedan vattnar jag lite rikligare och ger dem måttliga mängder näring. Alla de äldre plantorna blommar snällt varje vår/försommar.
De skulle säkert trivas ute sommartid, men rådjuren...? Jag vill inte ta risken.
tepa
Tack för svaren. Rådjuren ??? Vad har dom med mina Clivior att göra ? Säg inte att rådjur äter Clivia ! Har aldrig haft en tanke på, att de skulle kunna göra det. Men varför inte, de äter ju allt annat... I somras hade jag många växter ute på altan under tak. Trappa på fem sex trappsteg upp och höga räcken runt. Dom skulle bara våga !

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
mina blir inte uppätna av rådjur.
Jojjan
Förra året fick min gamla Clivia sval vintervila för första gången, och tro det eller ej, det var första året på länge den inte blommade alls...Förstår inte varför?
Sussie F-Flower
CITAT (Jojjan @ 24-01-2009, 21:23) *
Förra året fick min gamla Clivia sval vintervila för första gången, och tro det eller ej, det var första året på länge den inte blommade alls...Förstår inte varför?

Määä, vad lustigt!
Jag har haft mina clivior i mer än 25 år. Jag har aldrig vetat att dom ska ha vintervila så det har dom aldrig fått heller.
Två år i rad har dom blommat, det är allt. Och det var för två och tre år sedan.
Nu separerade jag ju alla plantor i augusti eller om det var i sept...? 8 st tror jag att det var i samma kruka....

Pga platsbrist så har jag faktiskt tryckt in en av dom i min sons rum.
Där är det alltid kallt. (15-18 grader) Får se om den kommer att bete sig annorlunda än de andra...
tepa
Hej Jojjan. Vad konstigt, borde ha varit tvärtom. Att den inte blommade när den inte fått vintersvalkan. Vet inte vad det kan bero på, mycket märkligt.

Hej Sussie. Menar du att du hade Clivior i över tjugo år utan att blomma en enda gång ?! Då måste du ha hoppat i taket av lycka, när dom sen gjorde det två år i rad. Ska bli spännande att se, om sonrummets Clivia beter sig annorlunda, du måste berätta sen. Eller så kanske alla blommar !

Mvh Tepa
Jojjan
Ja visst är det märkligt...Kan de bli för gamla tro? Min är ärvd och jättestor, så jag vet inte hur gammal den är....Får väl se om det kommer några blommor i år. Och ja visst blir man lycklig när de blommar...=)
tepa
Hej Jojjan

Vet inte, om den kan bli för gammal, är tveksam... Har hört att ju äldre, desto bättre...Min stora gamla Clivia är också väldigt gammal, kan ha åttio år på nacken. Vet inte om du läst om hur den kom i min ägo, men min granne, som skulle flytta, hon är pensionär, hade inte plats med alla sina krukväxter i nya huset. Det har varit hennes farmors Clivia, det är hennes farmors gamla stockhus vi har köpt och renoverat, så Clivian har bott här i mitt hus ! Så nu har den fått komma hem ! Fast inte riktigt ännu, först sen när jag tar in den från vintervilan i garaget. Enligt grannen brukar den blomma på försommarn, men den hade nog inte gjort det ifjol, tyckte hon sa så. Det var tidig höst när jag fick den. På den tiden var huset mycket mindre, det är utbyggt på sjuttiotalet. Farmodern hade Clivian i "salen", som inte användes så mycket, de eldade bara ibland.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
när jag hade mina så blommade dom under sommaren och en del gav också en extra blomning på hösten. sedan finns det ju olika arter och en del kräver också olika vintertemp.

men för att dom ska blomma behövs en svalperiod eller en torkperiod.
tepa
Hej Flaxss

Vad är en torkperiod ? Utan vatten, men när och hur länge ? Nu kom jag ihåg att jag läst att man ska låta bli att vattna ca en månad under vintern. Men betyder det att man vattnar hela vintern en gång i mån ? Och det ska räcka för att få dom att blomma, de behöver inte vintervilan i så fall ?

Hälsn förbryllad Tepa
Fågelvägen
Som jag redan skrev i tråden blommar våra clivior varje år, i april-juni ungefär. Vi har den vanligaste, orangefärgade sorten. De ni har som inte vill blomma är kanske någon ovanligare sort?
Våra är 15-30 år gamla. Torkperioder har vi aldrig gett dem, de har fått nån liten skvätt vatten 2-3 gånger per månad under oktober-januari. De verkar inte alls noga med det. Hypotes: Clivian ogillar omplantering. Våra har stått i samma rätt stora krukor minst 10 år. Det betyder att det är 2-3 riktigt stora (som blommar) och ett par små plantor i samma kruka. Förr, när jag planterade om dem och delade dem ibland, var de sura och blommade inte på 1-2 år. Men här i tråden verkar många plantera om dem varje år.
Säkert skulle de må fint ute på sommaren, men rådjuren har "beskurit" crazy.gif andra krukväxter, så cliviorna har bott inomhus för säkerhets skull.

Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 25-01-2009, 12:46) *
Hej Flaxss

Vad är en torkperiod ? Utan vatten, men när och hur länge ? Nu kom jag ihåg att jag läst att man ska låta bli att vattna ca en månad under vintern. Men betyder det att man vattnar hela vintern en gång i mån ? Och det ska räcka för att få dom att blomma, de behöver inte vintervilan i så fall ?

Hälsn förbryllad Tepa

får dom en lite torrare period under vintern och en sval period så ''lockas'' dom till att blomman bättre.

och som Fågelvägen skrev så gillar dom inte att planteras om. men dom gillar att ha utrymme om rötterna så en omplantering måste man göra någon gång dock kanske vart 3-6e år. dom blommar inte bättre av att stå trångt det är en myt som heter duga! det som gör att dom inte blommar efter omplantering är att man har stört dom mycket. många klipper också rötterna på sina clivior det gillar dom inte heller! dom skadade rötterna ruttnar lätt ochd et stör plantan till att vilja blomma mindre. ska man plantera om dom så görs det i feb-mars vid behov.

här kan man läsa lite om odling
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6njelilja

där clivian växer vilt är det normalt sett perioder av torka och lite svalare perioder.
Jojjan
CITAT (tepa @ 25-01-2009, 08:30) *
Hej Jojjan

Vet inte, om den kan bli för gammal, är tveksam... Har hört att ju äldre, desto bättre...Min stora gamla Clivia är också väldigt gammal, kan ha åttio år på nacken. Vet inte om du läst om hur den kom i min ägo, men min granne, som skulle flytta, hon är pensionär, hade inte plats med alla sina krukväxter i nya huset. Det har varit hennes farmors Clivia, det är hennes farmors gamla stockhus vi har köpt och renoverat, så Clivian har bott här i mitt hus ! Så nu har den fått komma hem ! Fast inte riktigt ännu, först sen när jag tar in den från vintervilan i garaget. Enligt grannen brukar den blomma på försommarn, men den hade nog inte gjort det ifjol, tyckte hon sa så. Det var tidig höst när jag fick den. På den tiden var huset mycket mindre, det är utbyggt på sjuttiotalet. Farmodern hade Clivian i "salen", som inte användes så mycket, de eldade bara ibland.

Hälsn Tepa

Vad roligt! Tänk att ha något levande från husets historia!
tepa
Jojjan, ja visst är det det. När hon, grannen, pratade om att hon inte hade så mycket plats för alla krukväxter i sitt nya hus, och så visade hon Clivian. Då sa jag att, menar du, att den ska få komma hem ? Jo det menade hon ! Jag blev så glad, jag ska vårda den ömt och se till att intet fattas den. Shame on me om jag får livet av denna dyrgrip. Den är också full av små avkommor, en ville hon ha, pillade försiktigt ut en ur krukan och planterade den i krukväxtjord i och gav henne då i höstas. Vet inte nu då, om jag vågar ta bort flera, om den börjar blomma dåligt?

Hälsn Tepa
clivia
Tepa,

det är kanske lite svårt att ge råd i enskilda fall för att omständigheter clivior befinner sig i varierar en hel del. Vad som fungerar hos ene fungerar inte hos den andre. Som jag har sagt före, man måste prova sig fram och lyssna på de små signalerna de här "damerna" sänder till oss, ja, inte alltid lätt. Några av mina clivior blommade i november, en av dem fortsätter ännu idag med den andra stängeln av blommor utan att bry sig att det är för mörkt eller för varmt (omkring 22 gr. hela tiden)...Den är inne från början av november för att då upptäckte jag att blommorna var på väg. Andra clivior har jag placerade fortfarande ute på den inglasade balkongen utom två som jag tog in ett par dagar tillbaka...Och vad gör de två "damerna" nu ? Ni kan titta på bilder...

De röda cliviorna från balkongen, en av de variegerade (ett treårigt (varieg.) skott som växer bredvid är också på väg att blomma)

[attachment=30022:clivia__jan_2009.jpg][attachment=30014:den_vari...jan.2009.jpg
]

Den här clivian blommar med den andra stängeln och är inne från början av november:

[attachment=30013:blommand...jan.2009.jpg]

Kapslarna har mognat...

[attachment=30016:fr_kapsl...jan.2009.jpg][attachment=30017:fr_kapsl..._clivian.
jpg]

[attachment=30020:fr_kapsl...jan.2009.jpg][attachment=30019:fr_n_2009.jpg]

Ja, Tepa, det är kanske inte så lätt med växterna som vi tror från början, inte ens med så kallade "lätta" växter, men om vi anstränger oss lite att lära känna våra fantastiska gröna vänner kommer vi att upptäcka en helt annan värld. Jag håller tummarna att du lyckas att lyssna på din "cliviadam" och att hennes svar kommer i form av praktfulla blommor som tack för din omsorg... kram2.gif

MVH/clivia
tepa
Hej

Äntligen fick vi höra din röst här i tråden, Clivia, jag hade bara väntat. Då fick jag alltså veta något nytt, om 22 grader är för varmt, så finns det ju ingen tvekan om var jag ska placera mina efter vintervilan. Vardagsrummet blir för varmt. Matsalen desto bättre. Men har du inga synpunkter på de gula bladen ?

Hälsn Tepa
clivia
CITAT (tepa @ 25-01-2009, 21:19) *
Hej

Äntligen fick vi höra din röst här i tråden, Clivia, jag hade bara väntat. Då fick jag alltså veta något nytt, om 22 grader är för varmt, så finns det ju ingen tvekan om var jag ska placera mina efter vintervilan. Vardagsrummet blir för varmt. Matsalen desto bättre. Men har du inga synpunkter på de gula bladen ?

Hälsn Tepa

Jag kanske inte utryckte mig tydligt nog, jag menade med mina ord att 22 gr. på vinterns mörkaste tider är inte idealt och för denna period är det verkligen för varmt enligt allt vad jag har lärt mig och,ja, det motverkar blomningen ibland. Men det finns klivior som trivs med det, de visar ingen skada av det, de har frisk grön färg och blommar...till och med med två stänglar. Jag måste påpeka att inte alla som jag har är benägna att göra så. Trots att jag har ganska många placerade på balkongen var det bara två som blommade den andra gången i november...Vad jag vill säga med detta är att klivior är individer precis som vi människor. I mitt vardagsrum är det hela tiden omkring 22 gr. och de två clivior som jag tog från balkongen (bara enstaka plus grader) några dagar tidigare blev inte särskilt chockade av det, kanske bara positivt - de börjar blomma lite tidigare. Men det går inte att säga att alla kommer att göra det...

Jag kan inte ha synpunkter på clivians gula blad tills jag inte ser bilden på dem, det är svårt, Tepa, tyvärr... no.gif

MVH/clivia
tepa
TACK CLIVIA ! Jasså du menade 22 grader vintertid. Hade 26 grader i förrgår i vardagsrummet, och skulle helst vilja ha den där, sen när jag tar in den. Är inte DET för varmt då ? Det är inte 26 grader hela tiden, bara när vi har eldat. Ska ta en bild ikväll.

Hälsn Tepa
Platinum
Det finns nog lika många sätt att sköta clivior som det finns cliviaägare.

Jag har också min clivior inomhus året och planterar om dem 1 ggr per år, jag har aldrig upplevt problem pga omplantering. Min gamla mönjeröda clivia blommar 1-2ggr/år och ungplantan jag fått har inte blommat ännu så vilken färg den har vet jag inte.

Hos mig ligger innetemperaturen på 19grader vintertid och uppåt 30 grader riktigt heta sommardagar, har den i ett av de södra rummen i huset.
Marlene z v
Min Clivia står i ett västerfönster året runt och har de senaste åren blommat varje vintern. Just nu blommar den såhär.
[attachment=30049:Clivia_001.jpg]
tepa
Jättevacker, Marlene.

Clivia, så här ser den alltså ut, med gula blad. Jag hoppas verkligen, att det inte beror på att jag gjort nåt fel. Är det bara att klippa bort ? Skulle du ta bort några avkommor och sätta dom i egna krukor ?

Hälsn Tepa
Marlene z v
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 17:51) *
Jättevacker, Marlene.

Clivia, så här ser den alltså ut, med gula blad. Jag hoppas verkligen, att det inte beror på att jag gjort nåt fel. Är det bara att klippa bort ? Skulle du ta bort några avkommor och sätta dom i egna krukor ?

Hälsn Tepa

En gång per år tar jag bort nyuppkomna plantor, ibland pillar jag bara bort dem, fyller krukan med lite jord där jag tog bort den andra. Gula blad blir det ibland, dom blir väl gamla och det kommer ju nya innuti hela tiden. Ibland blir bladspetsarna torra och det är ju fult då nyper jag bort det torra, vackert är det ju inte med halva blad men det får duga. Ganska sparsam med vattningen är jag, rätt eller fel det vet jag inte.
Helt gula blad tar jag bort helt eller klipper så nära det går.
Jag skulle nog dela på din planta, en i varje kruka, men som någon här sagt en gör si och en annan så, men såhär gör jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 16:51) *
Jättevacker, Marlene.

Hälsn Tepa

det är ingen fara alls! det är bara att rycka veck bladen. det blir så under vintern att dom blir gulla på äldre blad. och det blir det av att dom står för varmt eller för torrt eller för mörkt.

som jag skrev innan stör du rötterna för mycket så blomstrikar den. även om du tar skott så kan du störa själva modern. och ja du kan ställa den i rumstemp nu utan problem men det är klart bättre att ställa den första lite varmare och sedan varmt och det skrev jag ju.

CITAT (Marlene z v @ 26-01-2009, 17:31) *
Jag skulle nog dela på din planta, en i varje kruka, men som någon här sagt en gör si och en annan så, men såhär gör jag.

det skulle inte jag gjort. men man kan göra det och då kommer den också blomma sämre en tid framåt . bättre för plantan är att plantera om den i en större kruka då stör man inte den lika mycket som att ta veck skott.

men ibland är man tvungen att ta veck skott och då får man ju göra det.
tepa
Tack snälla ni. Jag gissade nog att gula blad inte är hela världen. Blir nog så att de blir gamla, bara. Ja, hur gör jag nu med avkommorna. Plantera om i egna krukor eller låta vara alla i samma, men i större kruka. Jag tror det får bli en kompromiss : Jag tar bor några och sätter i egna krukor ! Det blir väl bra ? Och mycket försiktigt...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 18:03) *
Tack snälla ni. Jag gissade nog att gula blad inte är hela världen. Blir nog så att de blir gamla, bara. Ja, hur gör jag nu med avkommorna. Plantera om i egna krukor eller låta vara alla i samma, men i större kruka. Jag tror det får bli en kompromiss : Jag tar bor några och sätter i egna krukor ! Det blir väl bra ? Och mycket försiktigt...

Hälsn Tepa

dela den eller plantera den i en större ruta kvittar växter kommer växa och överleva. men den kommer blomma bättre om du enbart planterar den då det stör den minst. stör du den för mycket kan den som sagt blomstrika.
clivia
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 16:51) *
Jättevacker, Marlene.

Hälsn Tepa

Om den hade varit i din ägo många år inte bara det här halvåret skulle jag råda dig att plantera om och dela...ja, den behöver ny jord men ändå i din sits skulle jag vänta åtminstone ett år tills klivian vänjer sig med nya omständigheter och istället bara ge henne lite ny jord på ytan... De gula bladen kan du ta bort, jag tror att den kommer att växa fint bara den känner sig tryggt på sin nya plats...Varför skulle jag göra så? Äldre växter är mycket känsligare och reagerar starkt om vi byter miljö och jord för dem på samma gång, därför måste man göra allt försiktigt annars kan man förlora hela växten. Vad gäller temperatur och placering på sommaren, skulle jag välja det svalare rummet med solen på morgonen eller på kvällen, när den inte är så stark.

Lycka till, Tepa!!!

kompiskram.gif

Stor och Liten (två gröna vänner i vardagsrummet) kommer att blomma snart...

[attachment=30066:clivior__jan.2009.jpg]

en blomma till dig för att du tar hand om den gamla "cliviadamen"... yes.gif

[attachment=30067:clivia_b..._januari.jpg]

MVH/clivia
tepa
Tusen tack, Clivia. Det får bli som du säger. Ursäkta, ni andra, men jag tror att jag lyder Clivias råd, nu. MEN, ett stort "men" det är jättetrångt i krukan, knappt nån jord runt innerkanterna, bara ett enda ormbo av rötter. Och jag vill ändå ha en kruka i annan färg. Den jag har nu fick jag på köpet med växten. En LITE större kruka, då, så det ryms lite mer jord ? Lecakulor i botten, fast jag tänker välja en kruka med hål i och fat ? Nu gjorde du mig jätteorolig, när du skrev att man kan förlora hela växten, vågar aldrig se min granne, jag fick den av, i ögonen om jag gör det. Och för säkerhets skull skulle jag vilja ha bort en avkomma, eller två, ifall jag ...nej, jag vågar inte ens tänka det !

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 19:21) *
Tusen tack, Clivia. Det får bli som du säger. Ursäkta, ni andra, men jag tror att jag lyder Clivias råd, nu. MEN, ett stort "men" det är jättetrångt i krukan, knappt nån jord runt innerkanterna, bara ett enda ormbo av rötter. Och jag vill ändå ha en kruka i annan färg. Den jag har nu fick jag på köpet med växten. En LITE större kruka, då, så det ryms lite mer jord ? Lecakulor i botten, fast jag tänker välja en kruka med hål i och fat ? Nu gjorde du mig jätteorolig, när du skrev att man kan förlora hela växten, vågar aldrig se min granne, jag fick den av, i ögonen om jag gör det. Och för säkerhets skull skulle jag vilja ha bort en avkomma, eller två, ifall jag ...nej, jag vågar inte ens tänka det !

Hälsn Tepa

så himla känslig som Clivia skriver att dom är, är dom inte och det vet jag av egen erfarenhet. du kan lugnt plantera om den nu i feb-mars i en större kruka som är ca 3cm större med ny jord. risken med att plantera om den är att den blomstrikar 1 eller 2år. som jag skrev innan dom VILL inte ha trångt men dom gillar heller ej att man stör rötterna på dom . så när man planterar om ska man vara försiktig så man gör det så smidigt som möjligt.

mormor har clivior som trivs med kamin i ett varmt vardagsrum utan problem säkert runt +25c +30c. där clivia växer vilt blir det på vintern ca +10c +15c och på sommaren +25c +35c och växlar mellan regn och torkperioder. bästa läget för dom om man har dom i fönster är öst eller väst fönster så dom får lite skugga men ändå någon gång på dagen sol och ''VÄRME'' som ger en bra tillväxt.
tepa
Tusen tack till dig också, Flaxss. Att dom kan vara i varma vardagsrummet, DET ville jag höra. Dom borde ju kunna det, om det är som du säger, de har 25-35 PUHH !! grader varmt periodvis. Jag tror jag sätter den kanske i svalare rummet först, så den inte får chock när, den kommer in i inomhusvärme. Och jag ska vara försiktig vid omplanteringen. Tycker nog också som du, LITE större kruka. Det finns ju knappt nån jord i den nuvarande, det som finns är ju torrt, så med lite hjälp av maken ska vi nog fixa det utan att störa så mycket. Så ska jag nog lirka bort en avkomma också.

Kom på en sak till. Läst att det är lättare att få Clivior att trivas om man inte byter väderstreck. Vet inte var grannen hade sin, men om den ska till mitt vardagsrum så blir det sydväst. I svalare rummet kan jag nog också ha den i sydväst, men då blir den mitt för en altandörr. Som vi ju ändå inte använder förrän i sommar. Och då är ju Clivian ute på andra altanen, men DET är i SYDOST ! Den kan inte vara på första altanen, för den finns inte ännu. Vi ska bygga en. Men dörren finns färdigt.

Hälsn Tepa
Platinum
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 21:30) *
Tusen tack till dig också, Flaxss. Att dom kan vara i varma vardagsrummet, DET ville jag höra. Dom borde ju kunna det, om det är som du säger, de har 25-35 PUHH !! grader varmt periodvis. Jag tror jag sätter den kanske i svalare rummet först, så den inte får chock när, den kommer in i inomhusvärme. Och jag ska vara försiktig vid omplanteringen. Tycker nog också som du, LITE större kruka. Det finns ju knappt nån jord i den nuvarande, det som finns är ju torrt, så med lite hjälp av maken ska vi nog fixa det utan att störa så mycket. Så ska jag nog lirka bort en avkomma också.

Kom på en sak till. Läst att det är lättare att få Clivior att trivas om man inte byter väderstreck. Vet inte var grannen hade sin, men om den ska till mitt vardagsrum så blir det sydväst. I svalare rummet kan jag nog också ha den i sydväst, men då blir den mitt för en altandörr. Som vi ju ändå inte använder förrän i sommar. Och då är ju Clivian ute på andra altanen, men DET är i SYDOST ! Den kan inte vara på första altanen, för den finns inte ännu. Vi ska bygga en. Men dörren finns färdigt.

Hälsn Tepa

Hmm missade du mitt inlägg? Jag skrev ju att jag håller dem i stundvis 30 grader på somrarna hemma hos mig inomhus.

Men du hade visst vintervilat dina? Vänj dom med varmare temperatur gradvis, som om du skolar ut uteväxter. Tåliga, men stora förändringar gillar de inte.
clivia
CITAT (flaxss @ 26-01-2009, 20:12) *
så himla känslig som Clivia skriver att dom är, är dom inte och det vet jag av egen erfarenhet. du kan lugnt plantera om den nu i feb-mars i en större kruka som är ca 3cm större med ny jord. risken med att plantera om den är att den blomstrikar 1 eller 2år. som jag skrev innan dom VILL inte ha trångt men dom gillar heller ej att man stör rötterna på dom . så när man planterar om ska man vara försiktig så man gör det så smidigt som möjligt.

mormor har clivior som trivs med kamin i ett varmt vardagsrum utan problem säkert runt +25c +30c. där clivia växer vilt blir det på vintern ca +10c +15c och på sommaren +25c +35c och växlar mellan regn och torkperioder. bästa läget för dom om man har dom i fönster är öst eller väst fönster så dom får lite skugga men ändå någon gång på dagen sol och ''VÄRME'' som ger en bra tillväxt.

Ja, Flax, du har förstås så många erfarenheter vad gäller clivior att det är ett stort problem att närma sig med mitt lilla jag men du skulle veta att jag faktiskt inte är i något behov att bekämpa din storhet här på forumet. Vad jag skriver om det är mina erfarenheter inget annat och jag tvingar inte någon att göra som jag gör resp. som jag skulle göra om... Dina mångåriga clivior har säkert med hjälp av dina rika erfarenheter utvecklat sig till något som man kan beundra och uppskatta, något som ger ljus när allt annat slocknar, något som glädjer själlen när det är som mörkast men tyvärr har jag aldrig sett dina fina skapelser...Det skulle verkligen vara glädjande för mig att titta på dina bilder...

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 26-01-2009, 21:59) *
Ja, Flax, du har förstås så många erfarenheter vad gäller clivior att det är ett stort problem att närma sig med mitt lilla jag men du skulle veta att jag faktiskt inte är i något behov att bekämpa din storhet här på forumet. Vad jag skriver om det är mina erfarenheter inget annat och jag tvingar inte någon att göra som jag gör resp. som jag skulle göra om... Dina mångåriga clivior har säkert med hjälp av dina rika erfarenheter utvecklat sig till något som man kan beundra och uppskatta, något som ger ljus när allt annat slocknar, något som glädjer själlen när det är som mörkast men tyvärr har jag aldrig sett dina fina skapelser...Det skulle verkligen vara glädjande för mig att titta på dina bilder...

MVH/clivia

du kanske inte har läst tråden men jag skrev att mina torkad ihjäl, när jag inte var hemma på evigheter så hade mormor hand om mina krukväxter och mer än hälften dog. sedan är det ''Flaxss''

jag vet tyvärr inte hur man tar kort på Clivia spöken har du nåt förslag?

tror du inte mig kan du ju annars kolla här
http://www.pixbox.se/pic_show_id20520226.html

men jag tycker det är lite överdrivet att skriva att dom är så känsliga när dom inte är det. det var det ändå jag skrev annars tycker jag det var vettig info du skrev.
tepa
Men kära ni, lugna ner er lite... hi hi

Fflåt, Platinum, inte missat ditt inlägg, men skrållade tillbaka och såg att du faktiskt har så varmt som 30 grader ibland. Du har alltså inte dina ute på sommarn. Jag tänker nog ändå sätta ut mina. Skyddade under tak. Frisk luft kan väl aldrig skada. Och grannen hade den där stora ute sommartid, så det är den nog van vid.

Men väderstrecket...?

Mvh Tepa
Platinum
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 22:23) *
Men kära ni, lugna ner lite... hi hi

Fflåt, Platinum, inte missat ditt inlägg, men skrållade tillbaka och såg att du faktiskt har så varmt som 30 grader ibland. Alltså då har du inte dina ute på sommarn? Jag tänker nog ändå sätta ut mina. Skyddade under tak. Frisk luft kan väl aldrig skada. Och grannen hade den där stora ute, så det är den nog van vid.

Men väderstrecket...?

Mvh Tepa

Jag har ju mina inne året om, om jag hade min ute skulle jag nog sätta den mot väster då fick den mycket ljus men slapp den jättehettan som är mitt på dan och de brännskador man kan få...
tepa
Hej Platinum. Jag börjar nog med att ha den där jag tänkt, alltså i sydost. Taket borde ju skydda mot värsta solen. Vågar nog inte ha den nån annanstans i trädgården, blev lite skraj, när jag läste att rådjur varit och ätit på någons Clivia. Altanen är fem, sex trappsteg upp och har högt räcke runt.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 22:23) *
Men kära ni, lugna ner er lite... hi hi

Fflåt, Platinum, inte missat ditt inlägg, men skrållade tillbaka och såg att du faktiskt har så varmt som 30 grader ibland. Du har alltså inte dina ute på sommarn. Jag tänker nog ändå sätta ut mina. Skyddade under tak. Frisk luft kan väl aldrig skada. Och grannen hade den där stora ute sommartid, så det är den nog van vid.

Men väderstrecket...?

Mvh Tepa

dom bränns lätt under våren när du sätter ut dom. jag satte ut mina först i norr när tempen var runt +5c +15c, (tog in vid frost) och hade även på en lätt vit väv. sedan flyttade jag dom till östläge. och där trivdes dom jätte bra hela sommaren och hösten. västläge funkar nog också. dock hade jag nog inte satt dom i söder eller norr under tillväxten.
tepa
Hej Flaxss

Öst eller väst..
skulle nog vara bäst...

Få se vad jag hittar på, ett parasoll, kanske ?

Mvh Tepa
Jojjan
Min donna verkar lägga all kraft på att själv bli stor och fet. Inga sidoskott här inte...[attachment=30114:clivia.jpg]
Rossi
Jag har en hel del Clivior och de är inte så kinkiga när det gäller behandlingen. Mina är i alla fall väldigt tåliga. Man kan ha dem inomhus året runt men helst vill de stå svalare och med minimalt med vatten ca. 12 veckor på vintern.

Sen ska man tänka på att det finns olika sorters Clivior så man kan inte dra alla över en kam.

Jag har mina i vintervila ca. 12 veckor och då står de i 8-11 plusgrader. Ljust men får bara en slurk vatten en gång per månad. Visst blommar de utan denna vintervila men risken är större för att blommorna slår ut nere i bladvecken istället för att stängeln växer sig upp.

Idag har jag hämtat in dem och nu står de i rumstemperatur och för vår del blir det ca. 19-20 grader.

Nu är det inte alla mina Clivior som jag har slängt ut i kylan. Jag har några småplantor som jag sådde för några år sedan och de är inte blomningsfärdiga än så dem har jag behållit inomhus.

Nu väntar jag bara på blomstänglarna!
tepa
Hej

Tog in min lilla Clivia idag från Övervintringsrummet. Ett nytt blad på gång. Och den står i det svalare rummet.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har min Clivia definitivt fått komma hem ! Den har fått mellanlanda i ett svalt rum vi sällan använder där det är 16 grader nu. Sen blir det matsalen där det är lite varmare. Det är väl bara bra med en sådan mellanlandning för Clivia ? Eftersom den är så stor och tung så skulle jag vilja ha en platta på hjul, enkel att flytta, så kan jag ha den framför altandörren denna årstid, på sommarn ska den ju utomhus.

Hälsn Tepa
Jojjan
Hej Tepa!
Vad fin den har blivit. Jag såg att de hade såna där plattor i olika stilar på IKEA. Sök på blomvagn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon