pleximaster
Jag köpte ett mullbärsträd igår! Ett morus nigra pendula. Det var ett impulsköp men jag har drömt länge om ett sådant. Behöver mullbäret alltid en södervägg även i Skåne? Jag har en fin sådan om jag flyttar en kaprifol som oftast tycker det är lite väl soligt där under högsommaren. Några synpunkter?

mvh plexi
Jan Lindgren
Hej!
Det låter spännande. Jag sökte på M. nigra pendula men det enda jag hittade som jag kunde läsa var en dansk uppgift om att det gav dåligt med bär. Hoppas att du ger oss mer information när du fått lite erfarenheter. Vanligen så är det ju M. alba pendula som planteras.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
dom behöver inte planteras nära en södervägg för att trivas. dock så blir det väl bättre med bär kanske.

annars trivs den lika bra som fritt planterad i ett soligt läge.

jegi
Utan att vara någon expert på denna pendula så måste jag ändå rekommendera att du har den på friland av estetiska skäl. En hängvariant gör sig ju bäst på friland.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 23-01-2009, 16:04) *
Utan att vara någon expert på denna pendula så måste jag ändå rekommendera att du har den på friland av estetiska skäl. En hängvariant gör sig ju bäst på friland.

jag tror nog det var meningen att den ska vara på friland. den trivs ju inte som krukväxt inne. och i skåne kan den ju vara på friland utan problem. ev har man den i kruka om man nu inte vill ha den på friland men då får man antingen gräva ner den eller ta in den svalt.
mojan
Bara en liten kommentar: Jag hittade en påse Mullbär i affären nyligen! Var ju tvungen att köpa och prova. Jag hade varken sett eller ätit sådana tidigare. Smakade som russin ungefär, tycker jag.
pleximaster
Jag var nog otydlig. Ner i marken ska den! Frågan är bara var. Pendulan tänkte jag skulle passa barnen som dels kan få en liten lövkoja med tiden och plocka bären lätt. Pendulan är inte ympad utan klippt 2,5 meter upp och där breder den ut sig, lägre grenar är bortplockade.

Jag läste lite om den på en engelsk sida och där stod det att pendulan gav bra med frukt (ok en säljares sida.)

Men det är alltså inga problem med att plantera den mer solitärt? Intressant... är kanske ändå inne att sätta den mot väggen på uthuset, mellan fönstren, Ni ser kanske två kaprifoler där,

PICT0032.jpg
De blir alltid väldigt trista efter juni och sedan för att sedan börja om igen på hösten och blomma i december. Detta gör att de får frost i jan-feb och är helt ute och cyklar tidsmässigt. Tänkte flytta dem till ett staket som behöver "kläs".

mvh plexi
jegi
Nog klarar den sig i zon 1 solitärt alltid. Jag var mer inne på att du inte skulle ställa den alldeles inpå en vägg just för att den skulle få "sträcka ut".
Alexander-VG-zon3
CITAT (pleximaster @ 23-01-2009, 19:03) *
Men det är alltså inga problem med att plantera den mer solitärt? Intressant... är kanske ändå inne att sätta den mot väggen på uthuset, mellan fönstren, Ni ser kanske två kaprifoler där,

som jag skrev innan kan du plantera den fritt.

jag har ett fritt planterat i skåne zon 1-2 utan problem. dock ger dom nog bättre med bär nära en södervägg.
annika wall
Jag bor på Söderslätt och vårt vita mullbärsträd som står mot en spalje i söderläge ger ganska mycket bär en varm sommar men det har tagit några år.Vi har ett svart också men det är för litet än. Några problem med härdigheten är det iallafall inte i zon1.
jegi
Vitt mullbär är snäppet härdigare än svart.
Jämförelsevis har jag vitt mullbär här i zon 4 och den fryser ofta tillbaka en bit även om den blir större och större. I Botan i Uppsala finns ett stort vitt mullbärsträd men där är det väl snarast bra zon 3.
Meriona
CITAT (pleximaster @ 23-01-2009, 19:03) *
Jag var nog otydlig. Ner i marken ska den! Frågan är bara var. Pendulan tänkte jag skulle passa barnen som dels kan få en liten lövkoja med tiden och plocka bären lätt. Pendulan är inte ympad utan klippt 2,5 meter upp och där breder den ut sig, lägre grenar är bortplockade.

Jag läste lite om den på en engelsk sida och där stod det att pendulan gav bra med frukt (ok en säljares sida.)

PICT0032.jpg
De blir alltid väldigt trista efter juni och sedan för att sedan börja om igen på hösten och blomma i december. Detta gör att de får frost i jan-feb och är helt ute och cyklar tidsmässigt. Tänkte flytta dem till ett staket som behöver "kläs".
mvh plexi

Hör kanske inte till tråden, men vilken underbar trädgård och vilket underbart hus! Du är avundsvärd! smiley_small_hug.gif
Elendil
Sökte efter lite bilder och vilket läckert träd du köpt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon