Full version: Dags för bröllop!
godivaex
Ja då var det dags!

Vi ska gänga oss efter 7 år tillsammans och detta ska ske under det underbara gamla päronträdet på torpet. Vi tänkte att vi ska passera genom en rosenbåge när det är dags att "komma in". Tyvärr existerar inte rosenbågen ännu utan vi måste göra en ettårig variant.

Så vi är ute efter en/flera snabbväxande, helst ettårigt klätterväxt som är frodig och blommande i slutet av juni. Det får gärna vara skirt och romantiskt. Typ vita, blåa eller rosa färger. De jag kommit på själv är tänkbara alternativ är:
  • blomman för dagen Caprice
  • Månvinda, Moonflower, vit
  • Purpurvinda, Star of Yelta

Jag har en gång försökt att odla Blomman för dagen men det sket sig totalt av någon anledning. g.gif Helt otroligt.

Tips?
mojan
Luktärter doftar ju underbart och har fina ljusa färger. Vet inte när de blommar, beror väl på var och hur de har det.
godivaex
Jo det är i Södermanland. Glömde skriva det rolleyes.gif Har aldrig fått till det med luktärter tyvärr så det vågar jag mig inte på. De brukar bli typ 15 cm trots massa gödning...
Viburnum
Cobea scandens e den mest snabbväxande klätterväxten jag vet , finns i blå och i vit blomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon