pebblelake
24-01-2009, 09:49
Jag undrar vilket substrat som lämpar sig bäst till uppdragning av träd eller buskar ( Lönnar).
Själv använder jag kattsand(lergranulat) ,plantjord och sand(grov).
Det skulle vara intresant att veta hur plantskolerna gör eller vad dom använder för substrat.
Eller vad tycker ni funkar bäst?
Vad sätts fröna i?
Vad omplanteras dom i?
När börjar man gödsla?
Troligen fins det väl lika många odlings subtrat som odlare men det skulle vara intressant att
få veta.
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2009, 11:12
Jag kan bara säga vad vi använder i plantskolan på jobbet.
Sådd Hasselfors yrkesodlarjord S-jord (den med älgen på).
Skolas sedan i specialbeställd jord som kommer i storsäck som ska passa till plantskoleväxter (ofta är det bätre torv och dyl. i blandningarna som skickas till odlare än vad det är i säckarna som privatpersoner använder, ingen odlare skulle betala ens en krona för den kvalitén som ex. finns i säckarna 4-5 säckar för 100kr).
Gödning= gula näringskulor (typ osmocote, plantacote, multicote) som blandas ner i jorden (den man skolar växterna i) som sakta släpper ut näring under sommaren.
pebblelake
24-01-2009, 12:06
Den specialbeställda jorden har den grövre i struktur?
Om jag skulle blanda ihop nåt själv vad skulle jag använda då?
(Vid omplantering till krukor)
Är lite orolig för en för hög mullhalt i krukorna,(härdighet osv.)
Eller är dt inget man behöver oroa sig för?
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2009, 12:24
Den specialbeställda jorden känns grövre än jorden vi använder till sommarblommorna.
Hemma brukar jag faktiskt använda hemtillverkad jord när jag tagit fram buskar och träd. Ex. lite grövre kompostjord som bas och sedan möjligtvis lite köpejord ifall jag har någon + om det inte räcker tar jag ett spadtag någonstans i trädgården och blandar ner. Detta har funkat utmärkt, har dragit upp egna buskplantor av ex. dvärgsyren som jag sedan planterat som häck, jag har även drivit upp vinbärsplantor, vinrankor mm. utan att köpa speciellt mycket jord.
pebblelake
24-01-2009, 14:56
någon som har stor rutin på just frösådd av lönnar.(substratmässigt )
pebblelake
26-01-2009, 18:17
Ingn som sår träd...?
CITAT (pebblelake @ 26-01-2009, 18:17)

Ingn som sår träd...?

Japp. I hasselfors S-jord! Men det är roligare att ta sticklingar (som man sätter i ogödslad torv)
Alexander-VG-zon3
26-01-2009, 18:42
CITAT (pebblelake @ 24-01-2009, 12:06)

Den specialbeställda jorden har den grövre i struktur?
Om jag skulle blanda ihop nåt själv vad skulle jag använda då?
(Vid omplantering till krukor)
Är lite orolig för en för hög mullhalt i krukorna,(härdighet osv.)
Eller är dt inget man behöver oroa sig för?
detta har funkat när jag har planterat om buskar och träd (också lönn)
till omplantering så tar jag 1del kogödsel 1del grov sand/leca/grus och en del bra planteringsjord.
till sådd ren grus om det är känsliga plantor eller 1 del bra plantjord med 2delar grus,leca. det har funkat när jag sått lönn,valnöt m.m.
Jag blandar jord själv när jag skolar om mina frösådda buskar och träd.Jag gör som Åsa,kompost lite köpejord eller från någon rabatt,lergranulat(kattströ)lite grov grus om jag har och det fungera tydligen bra.Av Lönnar har jag bara Ginnalalönnar som frösår sig själv här.Mina Acer palmatum har inte kommit upp sådde våren 2008.
Lena i Torslanda
27-01-2009, 07:37
Eftersom vissa träd och buskar kan ta mycket lång tid på sig att gro är det viktigt att ha ett substrat som inte säckar ihop över tid. Alltså behövs en del grus. Jag använder såjord uppblandad med ca 1/4 del grus. Då klarar krukorna att stå ett par år om det skulle behövas. Dessutom täcker jag alltid sådden med ett lager grus men det gör jag iofs oavsett vad det är (utom ettåringar)
pebblelake
27-01-2009, 16:40
Tack för era svar!
Jag provar med dräneringsgrus,barkmylla samt p-jord.
Dränering verkar vara grejen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.