Full version: Rosfrö
svennis
Så Rosfrö ute..nu. tummenupp.gif

Kan ju bli något .. rolleyes.gif

Rosfrö z.JPG

Rosfrö x.JPG

gulmåra
Bra tips! Jag får gå en runda i regnet och leta nypon!

För några år sedan sådde jag frön från ett Jenny Duval nypon. I år blommade den enda plantan som överlevde.
Enkla mycket stora blommor med färger från mamman.
Kanske inte den vackraste, men roligt är det!! biggrin.gif

[attachment=29944:S_bys_Ma...__Large_.jpg]
renate
Grattis;den var väl inte så dum.Jag har en del rossådder i kallväxthuset som jag sådde i höst,men varför inte går en runda och plockar nypon nu.Bra tips Svennis,roligt med rossåd.Det är bara Single Cherry som jag fick 2 plantor av de har inte blommat än.Hybridaplantorna jag har är självsådd.
svennis
Hybrida plantor har jag ju aldig sått..Får jag göra..
Vad skall jag ge den för namn sedan.. g.gif
Kajsa
Jo men visst har jag försökt svennis, ganska många ggr, både att ha dom ute i pallkragen ett år, en vinter i garaget men attan att något har kommit upp någonsin, så jag stannar inne idag, det regnar.

Din ros var ju underbar gulmåra, så kul. Du får ta patent på den.
AnnammA
Jag har redan sått frön, som står i krukor utomhus längs husväggen med granruska på...
gulmåra
Nu har jag plockat nypon på La Belle Sultane/Violacea. Med fara för armar och ben! Hua det är nyspolad isgata i hela trädgården!! thumbdown.gif

Det fanns inte många nypon kvar men fyra hittade jag.
Hur är det nu...? Tvätta i metall-sil. Så i såjord och låta stå inne några dagar och sedan ut?

I höstas sådde jag några frön från Haddington och ställe ut direkt i skyddad pallkrage. Kanske det går? Jag tror det var så jag gjorde med Jenny Duval-barnet. (som har vackra gulgröna, lite rynkiga blad. Kanske en rugosa till far)

renate
CITAT (svennis @ 24-01-2009, 12:55) *
Hybrida plantor har jag ju aldig sått..Får jag göra..
Vad skall jag ge den för namn sedan.. g.gif

Mina 2 hybrida frösår sig frisk,jag har krukat en del de är mer än metern lång/hög nu.Det finns säkert nya fröplantor nu fast de tar jag inte vara på.
renate
Nu har jag plockar nypon,de ska tvättas och sedna sås.Jag prova att ha de ute,inte i växthuset som de andra rossådder.

[attachment=30001:2009_01_...__Large_.JPG] [attachment=30002:2009_01_...__Large_.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon