Nickan74
Hej!

Jag har precis hittat hit och hoppas det finns villiga pedagogiska människor här som har tålamod med urdumma frågor.
Jag tillhör kategorin som folk inte köper blommor till och som i tre år i rad köpt frön som aldrig kommit ner i marken.

Men nu ska det bli ändring! Det riktigt kliar i fingrarna! Därför blir min första fråga denna:

Jag vill prova att så nått redan nu. Vad ska jag börja med, vad använder jag för nått att så i och hur skall det vårdas? Jag bor i en trång lägenhet och har ett bra fönster i sydläge som jag tänkte ställa ett bord framför med. Tyvärr finns där ett element.
Jag har en uteplats så i vår hoppas jag kunna ha blommor i krukor och sen pallkragar eller annan bädd med lite grönsaker, tomat, smultron och lite sommarblommor med.
Tar gärna emot alla tips och välkomstönskningar...wink.gif

I väntan på mitt torp med sommaräng och potatisland är detta vad jag har att leka med.
Anki V
Tålamod har vi massor av och välkommen hit!

Just smultron kan du så nu och enl de som har tidigare erfarenhet av smultron så är de inte så kinkiga med ljus heller.

Jag sådde smultron för två veckor sedan och då sådde jag i vanlig såjord som du kan köpa i någon trädgårdsbutik. Så- och kaktusjord brukar den heta. Sedan ställde jag sådden i kylskåpet i tre dygn och sen in under sängen…..smultron vill gro i mörker.

När de sedan har grott…efter sa en vecka ställer du fram sådden i fönstret.

Sådden lär växa erbarmligt sakta så det blir inte omskolning av plantorna förrän fram i mars. Håll ögonen här på forumet så kommer det säkert någon tråd om det också.

Länken här nedan går till en tråd med lite tips om vad man kan så tidigt….fast det mesta kräver att det finns tillgång till extraljus. Fönsterljuset brukar inte räcka förrän i mars.
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=950967

/Anki
Fågelvägen
Välkommen hit, Nickan!
Om du vill odla något riktigt snabbt kan du börja med smörgåskrasse. Efter ca 10 dagar kan du äta upp din första skörd, medan du fortfarande kikar fåfängt efter hjärtblad i andra krukor.
Om du just nu vill sätta igång med sådd för sommarens krukor och pallkragar kanske odla-tråden "Förkultivering och förökning" ger en bra bakgrund. När du läst lite av funderingarna där kommer du att kunna fråga mer detaljerat. Antagligen kommer ditt bord att kännas lite trångt i år, det finns massor av frön i en liten påse!
Somliga växter kan vara idé att köpa som plantor, om man inte vill ha så många av en sort.
Vad du än gör kommer du att lära dig massor! rolleyes.gif

Nickan74
Tack för bra tips...och välkomnandet! Verkar somjag måste skaffa mig en speciell almenacka för att skriva upp när jag ska göra allt.

Varför ställde du sådden i kylen? kan man skippa det? Blir nog det jag ska planera först! Men vad betyder omskolning?

Ska läsa den andra tråden med!

Tackar! Jo...jag får nog välja selektivt vad jag ska förså...men det är bra så jag inte tar mig vatten över huvudet.
Ska läsa på mer och komma med fler frågor! och kanske odla lite krasse! Det har jag faktiskt gjort förut...*s* för länge sen.
Anki V
Många frön har ett inbyggt skydd för att inte gro för tidigt. Gror de på hösten är de för små för att klara vintern. Därför behöver många frön en tids kyla (-4-+4) för att ”lura” fröet att nu är det snart vår och dags att gro.

Den här kylperioden brukar behöva vara 5-8 veckor…..vissa frön kan till och med behöva flera sådana kylperioder för att gro.

Om just smultron verkligen behöver tre dagar kyla för att gro ställer jag mig tveksam till men det stod så på påsen och då gjorde jag så. laugh.gif

Att skola om plantor betyder att man försiktigt flyttar plantan från såjord till mer näringsrik jord. Det brukar man göra när plantan har fått två-tre karaktärsblad, alltså de blad som växten har som vuxen.

De första två bladen som kommer kallas hjärtblad och de brukar vissna ner när plantan har fått ”riktiga” blad.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit Nickan 74!
Här är inga frågor dumma utan man kan fråga allt och oftast får man bra svar yes.gif Kul att du vill pröva frösådd, man blir snabbt 'biten' och det slutar med att man har hundratals varje vår biggrin.gif
Platinum
En växt jag tycker är vacker som är lätt att fröså är palettblad, den kan man antingen ha som krukväxt inne eller som prydnadsväxt ute på sommaren.
Nickan74
Tack...ska kolla upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon