|
 Denna moderna buskros är nästan lika lila som Gallica rosorna. Rosen kom fram av en amatörodlare för tio år sedan Frank Cowlishaw och odlades sedan vidare av Chris Warner.  Vald till årets ros i England 2003. Doftar starkt av en massa godsaker.  Blir ca 1.5 m x 1 m och första åren snurrade jag in den vintertid då den var dåligt testad här men nu har jag fem ex och dom klarar sig bra och fryser dom lite spelar det ingen roll dom blommar snart ändå. Troligen en zon 4 ros ?
svennis
24-01-2009, 12:57
Kajsa! Hur gör du för att få så fina ROSOR? Pratar du mycket med dom..
Jo, jag pratar snällt, vattnar och gödslar.
AnnammA
24-01-2009, 17:17
Härliga bilder, Kajsa!Jag vet att Stiffe också har ett fantastiskt exemplar av denna ros, för den har jag sett på bild här på forumet, och den inspirerade mig att köpa en "Rhapsody in Blue" från odla...Inget jätteex än, men den blommade så här fint förra sommaren:
Utmärkt val Kajsa. Kunde inte ha gjort det bättre själv. Fantastiskt läckra bilder.  Hur lyckas du få så mycket färg och lyster i dina bilder? Jag tycker mina blir mest grådaskiga och aldrig riktigt krispigt klara. Jag misstänker starkt kameran, men det kan naturligtvis också vara SBK. Odlar du din som buskros/uppbunden buskros? Som klättrare mot vägg blir den högre... [attachment=29958:Rhapsody...lue_2008.JPG] Den sätter rikligt med knopp... [attachment=29959:RiB_m_knopp.JPG] ...och blommar sent på säsongen... [attachment=29960:RiB_i_blom.JPG] Hav förtröstan AnnammA, den kommer... /S
Så där höga blir inte mina Rhapsody in Blue Stiffe, har du gödslat med hönsgödsel eller är det din varmare zon tro ? Den rosen i den höjden måste vara underbart Ingen av mina ex har blivit högre än 1.5 m, min äldsta blev lite risig den klippte jag ner i botten. Har en Nikon kamera men den har några år på nacken, har inget annat knep än att det ska vara soligt. När jag kommer hem tidigt på morgonen och har jobbat natt går jag alltid en fotorunda om solen skiner, det är fint ljus då. Jag fotar om tills jag blir nöjd, går in och tittar i datorn och så går jag ut igen. Maken ratar alla sämsta bilder också, fota rosorna tar ganska mycket tid om sommaren.
gulmåra
24-01-2009, 21:18
Oj, jag vågar inte riktigt titta på bilderna!! Det klickar så konstigt i hjärtat... Suck!!
Det är väl att svära i kyrkan men jag gillar inte färgen på denna ros.
Ja Kajsa, det är inte så dumt att gå förbi den, både ros-os och ögonfägnad. Klimatet har garanterat betydelse förstås, här står den mot stallväggen i sydväst och på den relativt läade sidan av huset. Mikroklimatet är därmed förmodligen zon 2. Det är gammal gårdsplan, grusigt och stenigt, men också sedvanlig stabbig lermylla. Huruvida det har gått höns och pickat och lassat ut här tidigare vet jag inte, men, som sagt, den står vid en stallvägg så några skyfflar hästdynga brukar den, (liksom de andra rosorna), få varje år. Sedan kan det naturligtvis också vara så att just denna planta råkar vara ett praktexemplar, vem vet? Ljuset ja, det är viktigt. Jag har också en Nikon, och den gnölar jämt och ständigt över bristande ljus. Skulle inte bli förvånad om den insisterade på blixt en solig dag i skidbacken...  Den tycks nästan alltid vilja ha blixt, (vilket jag naturligtvis inte låter den få...  ). Begriper inte vad det är för en ärthjärna till ingenjör som programmerat den. Ja Renate, så där är det med rosorna, eller kanske snarare smaken, men som tur är så finns det ju några olika rosor att välja på. /S
Ezereht
25-01-2009, 02:28
En bra kamera är ju guld värd. Behöver inte alls vara manuell, men vissa bara är bra. Canon Powershot serien är ofta bra kameror. Jag har en konicaminolta som man kan ställa upp slutartiden på, det kan vara bra ibland. Men den fotar också snyggast bilder i bra ljus. Inne blir det superskräp, helt hopplöst. Men i trädgården är den okej, macroläget är riktigt bra  (för att vara en sån kompaktkamera). De bilderna som blir blaskiga i färgen kanske har fel exponeringstid, ibland kan man fixa det i ett bildredigeringsprogram. Sen finns det ju polarisernade filter som kan göra färgerna snyggare men tror ingen här använder sånt? Lite överkurs, men snyggt när man gör naturfoton.
AnnammA
25-01-2009, 11:58
Jag brukar leka lite i ett bild och redigeringsprogram, som heter Picture it, och här har jag redigerat om Rhapsodyfotot(beskuret) till lite Wharholinspirerat...
Oj Anna det blev ju konst av den rosen !
renate, inte måste man gilla alla rosor, många har svårt för knalliga oranga, lila, gula färger. Jag är ju lite avig till en del rosor jag med.
Erika i Sandviken
01-02-2009, 14:38
[attachment=30244:Rhapsody_In_Blue.jpg] jag bidrar med en bild ja me,mina är ca 150cm hög
CITAT (Erika i Sandviken @ 01-02-2009, 14:38)  [attachment=30244:Rhapsody_In_Blue.jpg] jag bidrar med en bild ja me,mina är ca 150cm hög På din bild har rosen inte alls de blåaktiga färgen jag inte gillar,den är ja riktigt snyggt på din bild.Så man kan ändra sig.
Erika: Den färgtonen (purpur) är mer som min.
Renate: Kajsas fantastiska foton är ju nästan självlysande, med mycket blått i. Kanske är det blåstick i bilden, även om det inte riktigt ser så ut? Eller så är Kajsas RiB blåare. Som du kan se på mina bilder så varierar färgen mycket, framförallt efter ålder och sol, men det kan säkert vara andra faktorer inblandade också. Du behöver helt enkelt titta på ett livs levande ex själv. (Om du skulle ha missat det, så se på min signaturbild).
/S
Du har säkert rätt Stiffe jag ska titta på den IRL till sommaren och dofta på den för det gör den väl?????????? Kajsa tar så fantastiska foton så det är inget fel på dem.Rosorna kan har olika utseende i färg pga våxtplatsen,väderlek osv.
AnnammA
01-02-2009, 23:11
Kan surhetsgraden i jorden påverka färgen månne??? Vad jag hört så är det ju så med hortentsior, att surhetsgraden i jorden bestämmer om det blir rosa eller blålila blommor...Och jag tyckte att min RhiBl var rätt så blåaktig i somras...
Självklart doftar den. /S
Självklart får den aldrig den maffiga färgen som lila Gallica rosor får, den där tunga färgen som skiftar, men första ggn den slog ut här blev jag så paff och lycklig för färgen är sååå vacker och det är en modern ros som blommar hela sommaren och hösten, det är det som är styrkan hos Rhapsody in blue. Jag hoppas amatörodlaren Frank Cowlishaw blev mycket rik på sin ros !
Enligt doftexpertisen doftar rosen, kryddnejlika, apelsin, kanel, vitsippa och gräs, honung och gulmåra ! Står att läsa i boken " Rosor för förnuft och känsla " av Franziska Kröll. I den här boken har alla rosorna noga doftats igenom.
Jo, jag har lagt in en massa av mina rosfoto på Help me find i helgen, bl.a på Rhapsody in Blue och jag tycker alla bilder där ligger så nära varandra i färg, titta gärna där. Det är ju möjligt det där med jorden spelar in, kan inte hur det i så fall skiljer ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|