Nickan74
hej!

Jag skulle vilja dra upp nån tomatplanta i år. Jag har en uteplats i sydläge och har en bra plats mot en tegelvägg...för visst vill de ha varmt och lä? Räcker det eller ska jag köpa ett sånt där litet minväxthus man har mot väggen?

När är det dags att förså inne? Och när planterar man ut?
KURT
Om det blir en varm sommar så klarar de sig bra utan växthus, annars är det lätt att bygga ett av några lister och byggplast också, då är det också lätt att rulla upp plasten när det är varmt. Tomatsidan har odlingsråd för tomater, har man inte extraljus är det ingen idé att starta alltför tidigt, det ger bara långa rangliga plantor (däremot bör man så tomatsläktingen physalis nu om man vill odla den)

http://www.tomatsidan.se/
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater sås ca 6-8v innan utplantering och om du inte har inglasad balkong med värme så betyder det ofta att det räcker att så i mars-början av april. Tomater gillar inte temperaturer under +7C så det lönar sig inte att ställa ut dem för tidigt, är det en kylig vår-försommar kan man på många håll i sverige få vänta till en bit in i juni innan man ställer ut tomatplanter (efter avhärdning).

Tomater vill ha sol och viss värme men de gillar inte temperaturer som går en bit över +30C då dör pollenet = man får inga fruker. Små växthus kan lätt komma upp i riktigt höga temperaturer ifall de placeras i sol.

Det finns många olika slags tomater, sorter som tjuvas tar liten plats på bredden men de kan i gengäld bli 4-5m långa lianer på en säsong. Busktomater finns från runt några dm höga till uppåt 1,5-2m och busktomater blir breda. Det finns tomatsorter som man bör ha växthus till och andra sorter som blir bättre på friland än i växthus. Det finns sorter som har snabb utvecklingstid och andra som har lång utvecklingstid. Vissa tomater kan klara sig med en jordvolym på runt 5 liter andra behöver en jordvolym på runt 20 liter åtminstone. +Sedan har vi det här med färg, form, smak, storlek på frukt.

Kanske du ska specifiera om det är busktomat eller tomat man tjuvar du vill ha. + önskemål om höjd på plantorna. Storlek på frukterna, färg på frukterna etc.
Nickan74
Tack för länktips...ska genast kolla upp den. Vad tror du om nått sånt här växthus?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

Kanske ska prova med physalisen dock...sätter man ut den sen?

Massa bra info! Jag har lite att läsa på känner jag. Antar att det inte räcker med att säga att man vill ha lättodlade och goda tomoater...*s*
Åsa, mälardalen zon 2
Länken går bara till startsidan hos Jula men är det ett sånt där litet väggväxthus man monterar upp varje år som är en hylla med plastöverdrag kan jag säga att de kan man bara ha några veckor i början av säsongen sedan blir de för varma för att odla växter i.

Kan även lägga till att jag sår Physalisen i slutet av mars och jag brukar få de första frukterna första veckan i juli MEN jag odlar den mera köldtåliga amerikanska Physalisarten som heter gyllenbär på svenska, den Physalisarten man säljer i matbutiken heter kapkrusbär och kommer från sydamerika och kräver mera värme och längre odlingssäsong.

Gllenbär kan odlas intill en varm husvägg planterad i marken upp till mellansverige, kapkrusbär bör odlas i stor kruka/hink i skyddat varmt läge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon