Full version: Frö---tomat
danielmork
Jag ska sätta tomatfrö. Har införskaffat ett litet drivhus som ska ha i lägenheten. Det står att när det kommit upp grönt ur jorden skall det tillföras ljus, men mindre värme för att plantan ej ska växa enbart på höjden. Vilken temperatur är lagom då?? Kan ju inte få det så mkt kallare inne!?

Säkert en dum fråga, men jag vet ju inte svaret confused.gif Ny på detta med frö. Men vem vet...man kanske får gå och köpa plantor i vår istället..hehe.

//Daniel
Åsa, mälardalen zon 2
Det är något tidigt att så tomat nu. Tomat sås ca 6-8v innan utplantering och det är nog bara om du har växthus eller balkong med värme som du kan plantera ut plantor om 8v.

Om du väntar med sådden till mars-april brukar det naturliga ljuset i fönstren räcka ganska bra så då slipper du de där riktikgt sytrådstunna och rangliga plantorna.

Vill man starta tidigt måste man ha riktigt bra belysning + man bör nog ha plantorna runt max +15C ifall man ska lyckas hålla dem från att bli sytrådstunna och rangliga plantor tills det är dags för utplantering.

Har du inte bra belysning + svalt utrymme VÄNTA MED SÅDDEN!!!!
danielmork
Okej. Då vet jag det:) Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon