Full version: Sticklingar
DragonLady
Hur gör man bäst för att få sticklingar av murgröna och bokharabinda?
Skär man bara av en gren och sticker ner den i fuktig sand/jord eller hur gör man?

Alexander-VG-zon3
Murgröna har oftast redan färdiga rötter. klippa av en gren och lägg den på jorden. efter ett tag har den rotat sig ordentligt och börjar att växa.

Murgröna har oftast redan färdiga rötter. klippa av en gren och lägg den på jorden. efter ett tag har den rotat sig ordentligt och börjar att växa.
DragonLady
thanks.gif flaxss.

Hur gör man med bokharabindan då?
Bassam
Tack för frågan: för alla frågor finns svar-

Kan du så de under mars månad i kaktusjord De nysådda fröerna skall stå i rumsvärme för att börja gro Placera inte sådden för nära en fönsterruta eftersom det ofta finns ett kallras där. När de små plantorna börjar visa sig skall de stå svalt och ljust. Innan du planterar ut småplantorna som nu hunnit växa till sig är det bra att låta dem avhärdas under ca en veckas tid. Börja med att låta dem stå ute över dagen och till slut även nattetid, när det är frostfritt.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (DragonLady @ 25-01-2009, 16:54) *
thanks.gif flaxss.

Hur gör man med bokharabindan då?

har aldrig sticklings förökat den.
Grå
Det står så här i min bok (förkortat) om Bokharabindesticklingar:

"Om man toppar skotten på unga plantor stimuleras nya sidoskott att växa ut. På äldre plantor kan skotten toppas minst tre gånger per växtsäsong. Ta sticklingar av de avklippta skotten."
Och så en bild där de klipper strax under en knopp.
DragonLady
Ok. tack Grå... jag provar att klippa av några skott och sedan sticker jag ner dem i sanden, så får vi se om det blir något giggle.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 27-01-2009, 01:15) *
Ok. tack Grå... jag provar att klippa av några skott och sedan sticker jag ner dem i sanden, så får vi se om det blir något giggle.gif

Jag har nog provat att ta sticklingar på det mesta nu, utom familjemedlemmar och husdjur, och nästan allt har fått rötter förr eller senare. Givetvis finns det växter som inte går att föröka på det sättet, men jag har inte råkat på något än. Det är bara att klippa, stoppa i vattenglas och se glad ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon