Full version: Ros som heter Hanna?
_heavenly_
Jag ska vara Gudmor åt en liten tjej som ska döpas till Hanna. Och nu undrar jag om det finns någon ros (planterings ros) med det namnet? Hon ska heta Louise i andra namn, och det vet jag att det finns en ros (planterings ros) som heter.

Men jag vill ju helst ha en som heter "Hanna" Eller någon annan blomma/växt som man kan plantera ut i trädgården som heter Hanna?.

Någon som har koll på det? Jag har ringt runt till okila plantskolor, men det är inte många som kan ge svar konstigt nog...

Tacksam för svar. confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den danska rosen Hanne säljs även under namnet Hannah i ex. engelskspråkiga länder, härdig till svensk zon 4 (finns i rosenpostens sortiment)

Sedan finns det ju sorter som Hannah Baker, Hanna Brown, Hannah Hansen, Sweet Hannah m fl. kan jag se i databasen Help me find roses men dessa är från länder utanför Europa = de brukar inte kunna hittas i våra butiker + om de överlever vårat klimat är ju också frågan.

1983 har Tyska Kordes reistrerat en rossort som heter Hannah Gordon men jag vet inte hurpass härdig den är i Sverige och vem som saluför den kan inte hittas i Kordes webbutik. Hittade efter en sökning Hannah Gordon i brittiska Peter Beals webbutik men jag vet inte om den är härdig här och ifall grundstammen som rosen är satt på klarar sig här.
flower
Odla.nu hade en artikel om just växter med människonamn. Tyvärr hittar jag inte på den nu men jag har kopior på den hemma som jag kan kika på senare ikväll, om det inte är ngn som vet vilken lista jag menar och hinner lägga in en länk till den innan förstås!
Åsa, mälardalen zon 2
Testade söka på Hanna i SKUD och hittade att det finns en klematis som heter Hanna + en jordgubbe som heter Hanna, en sockerbeta som heter Hanna, en fuchsia som heter Hanna, en korgvide (Salix viminalis) som heter Hanna, ett höstkorn som heter Hanna, så lite växter finns det.
Ezereht
Men hanne är verkligen supersnygg cerice-röd-mörkrosa rabattros, inte så hög ca. 50cm.

Du kan beställa den även i sverige se den här länken. Zon 4 är ju ändå ganska härdigt, bara om dom bor långt in i landet ellr uppemot Sundsvall nånstans som det börjar vara känsligt. Jag bor i Umeå zon5 men jag har en del zon 4 rosor på test.

www.koggensrosor.se

Om du vill se en bild kan du kolla på danska
www.rosenposten.dk
flower
Nu har jag kikat i listan och den enda växt som fanns med där som hette Hanna var en Juniflox - Phlox x arendsii "Hanna"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon