pilgrim
Jag har en galen idé om en rabatt som går i allt från vitaste vitt till alla nyanser av gult, orange, aprikos, rosa, rött och violett. Idén kommer från en bild i boken "Rosor - för förnuft och känsla" och det är så läckert med alla färgerna. Problemet är att när jag letar efter rosor och andra växter blir jag helt snurrig, det finns för mycket vackert. Jag behöver hjälp help.gif

Ni kan se bilder på hur rabatten ser ut idag fear.gif och på bilden som gav mig idén på min blogg, det senaste inlägget, http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/

Snälla alla kloka och rosälskande människor som läser på det här forumet, hjälp mig med tips och råd!
Kajsa
Vilken sida i boken, 10 - 11 ? Har alltid blandat hej vilt här det är väl enklare än vara strikt med vissa färgtema. Ska du ha alla möjliga grupper, gamla som nya i alla höjder med låga längst fram, klätterrosor baktill ?
pilgrim
Det är sid 18 i boken! Jag vill ha högre rosor bakåt och mindre fram till. Har inte låst mig till en speciell sort, alla sorter funkar. Bor i zon 2-3. Har en bild i huvudet att buskrosor mot staketet väller över staketet och välkomnar oss när vi kommer hem wub.gif

Det viktiga är att få krämigheten i alla de färger som ska gå ihop, svårt att förklara... bilden kanske förklarar.
Kajsa
Ghislaine de Feligonde, Trier är ju säkra underbara myskrosor. Etude är stor och grann här med. Plocka lite gobitar ur flera grupper, låna Rosbibeln då blir det enklare, då kan du också undvika de sjukaste rosorna. När man gör stora breda rabatter är det inte så enkelt att få till det vackert, jag håller på ännu och byter ut och gräver och köper nytt, en del växer mer än det var tänkt och skymmer, andra får för mycket sjukdomar och det blir ingen ordning på osv. I sommar ska jag plocka in fler perenner, pioner, klematis mm. Bara rosor blir inte heller kul, det måste till lite mer för helheten.

Austinrosor kan du ha alla de sorter i din zon, plantera 2- 3 ihop så blir det vackrare. Någon lila Gallica ros måste man ha för färgerna. Remontant och Bourbonrosor, Portlandsrosor som blommar hela sommaren också ett måste. Klätterrosor kan du ha lite lyxiga, klena saker, välj och vraka. Dom där extra härdiga rosorna, Kanadarosor mm för zon 5 och uppåt skulle jag hoppa över i din zon om jag inte samlade rosor. Kika runt lite i mitt album, dom ligger efter grupper. Annars ta fasta på din zon och njut av möjligheten !
Thé
Åh, vilket projekt! Jag håller på med något liknande, men begränsar mig till rosa-vitt-gult (och tänkte klämma in någon lila klematis också).

Det är svårt att välja rosor. Vilka är "vackrast"? Jag gör en liten lista här på de rosor jag övervägt under mitt projekt, samt varför:

Vita:
White Grootendorst. Blir ganska stor, 1,5 meter, och har "nejlikfransiga" blommor, vilket jag tycker är roligt. Doftar tyvärr inget, men om man har andra rosor som doftar märks det nog inte. Ska vara rätt frisk, blomrik, härdig, lättodlad. Blommar från före midsommar till november.

Alba Maxima. Blir också stor, 2,5 meter, mycket vackra och väldoftande blommor. Blommar från midsommar till slutet av juli. Lättodlad men kan få mycket rosrost.

Souvenir de Philémon Cochet. 1,5 meter, fyllda blommor, väldoftande. Blommar från veckan före midsommar till slutet av juli och remonterar därefter långt in på hösten. Gula höstfärger. Blommorna ska tyvärr bli fula vid regn.

Nevada är också vacker, det finns flera trådar om den.

Lägre vita: Lion's Rose, Claire Austin, Marie-Jeanne.

Mjukt gula/aprikos:

Högre: Ghislaine de Féligonde (märker nu att jag inte hinner vara så utförlig), Crown Princess Margareta, Port Sunlight, Alchymist

Lägre: Grace, Molineux, Pegasus. Jag ser ingen riktigt gul på din bild, men Graham Thomas tycker jag är fin.

Rosa:

Högre: Aloha (Boerner, inte Kordes), Irma, Hyde Hall, Felicia, A Shropshire Lad

Lägre: Mme Boll, Queen of Sweden, Gertrude Jekyll, Chloe

Röda: har knappt kollat upp röda eftersom jag inte kommit till röda hörnet än, men spontant kan jag säga att Isabella Rosellini ser kanonfin ut, den är med på min önskelista, liksom pyttelilla Bassino.

Andra färger: Kolla upp Alfred Colombe, den är jätteläcker.
Och rosa Alan Titchmarsh verkar väldigt fin... det finns många väldigt fina...

På andra sidan grinden kanske en kornell kan passa? Exempelvis Eddie's White Wonder eller Venus:
http://images.google.se/images?gbv=2&s...;q=Cornus+venus

Eller varför inte en magnolia? Satisfaction och Wildcat ska bli små, Alexandrina något större. Beror förstås lite på läge och zon också...
Stiffe
Thé: Hur var det nu med begränsningen? Tyckte du smet in lite rött i slutet... wink.gif

Pilgrim: För att färgerna ska flyta ihop fint så rekommenderar jag milda pastellfärgade rosor, vilket huvudsakligen betyder de gammaldags. Att de sedan också doftar mer och godare yes.gif , (än modernare med kinarosinslag), är väl knappast heller fel?

/S
gulmåra
Tänk att det finns sådana strukturerade människor som planerar sina rabatter!!?? bravo.gif

Här brukar det vara en ständig kö av rosor som måste ner någonstans! Det är tur att de flesta rosor harmonierar med varandra. Iaf skapligt.

Din idé låter toppen! Såg i din blogg att du ville ha med Mme Plantier och den kommer att vara gudomligt vacker över det fina staketet. Nu är jag inte riktigt säker på om du ville ha tips på "tillbehör"? Till min mme P i halvskugga har jag vit /grön stjärnflocka
[attachment=29969:tr_dg_rd...__Large_.jpg]

och längre ut mot solen daggkåpa, ljusgul liten digitalis och bla engelska rosen Comtes des Champange.(blommar länge) Sedan behövde jag plantera en ros och då hamnade gallican Ombrée Parfait där. duh.gif Men det funkar bra som kontrast....
[attachment=29970:05Juli20...__Large_.jpg]
[attachment=29971:Comtes_d...mpagne_b.jpg]
[attachment=29972:Ombr_e_p_3__Large_.jpg]

Hm, det här blev bara den vita - gula delen av regnbågen?? ( En vit till.. rugosan Henry Hudson.....)
Mörkt tillbehör i mörka avd. akleja:
[attachment=29973:07Juli20...__Large_.jpg]

Kajsa har ju en massa härliga bilder på engelska rosor! Där skulle jag välja och vraka bland bilderna.. Du har ju zonen. smile.gif

Kajsa
gulmåra, jag är som du, dålig ordning från början ! Därför gräver jag varje år och flyttar för jag är rörig från början, ändå har jag lusläst allt jag kommer över om dom rosor jag köper men ändå blir det aldrig den höjden, den bredden på rosorna och vi ska inte tala om alla hysteriska färgkrockar här. Nu ska jag plantera vita riddarsporrar och annat för att dämpa färgerna, har sått 15 olika perenner som står ute i kylan nu, här ska bli lite ordning eller ? När något passar ihop blir jag glad och förvånad, här kommer aldrig bli några vita eller gula rabatter. Utmed vägen har man jättekul och det är väl det trädgård handlar om, ingen park man anlägger.
gulmåra
Ha,ha skönt att inte vara ensam!
Men det skulle vara nedrans vackert med harmoniska partier....Här och var wink.gif

Vita riddarsporrar låter jättefint!
pilgrim
Åh, vad mycket bra förslag jag får! Ni är ju bara bäst smiley_small_hug.gif

Imorgon ska jag sätta mig ner och gå igenom allt. Tro nu inte att jag är så super organiserad som jag låter... tro mig jag planterar tokigt och flyttar runt som en tokig jag med yes.gif Men jag älskar att planera och drömma, sen när jag åker till plantshoppen så kommer jag alltid hem med något som inte var tänkt från början.

Jag lovar att återkomma med mina planer och kommer ni på något mer, skriv en rad!
Stiffe
Tror jag läste någonstans att en trädgårdsamatör tycker om / fokuserar på växter, medan professionellt trädgårsfolk tänker mer på helheten. Därför blir det "sillsalladsrabatter", växter som står på kö för att bli nedspettade någonstans, och oväntade "fynd" i plantskolan. Jodå, jag känner igen alla dessa fenomen, och det märkligaste av allt är att det varje år blir samma visa, trots att man tänker lära sig att inte göra om samma misstag nästa år, och nästa, och nästa... confused.gif

/S
annika wall
Det som är så skönt med att hålla på med trädgård är ju att inget är för evigt, blir det en färgkrock som man mår illa av kan man ju alltid gräva upp syndaren och sätta på plats någon annanstans. En perfekt avvägd trädgård med allt på plats blir gärna lite tråkig och förutsägbar. Det måste få finnas något som skaver lite så det känns att man lever. Om man ändå vill ha lite ordning på torpet kan man använda sig av färgtoncirkeln. Den färg som ligger mittemot en annan ex. blått-orange, gult-lila, trissar upp, speciellt om färgerna har samma valör (ljushet) och intrycket blir intensivt och dramatiskt. Väljer man istället färger intill varandra i cirkeln ex.orange-röd, blå-lila lugnar man ner det hela.Man kan använda detta även när det gäller små nyansskillnader. En rosa färg kan ju vara varmrosa,med dragning åt rött eller kallrosa med dragning åt blått. Och grått t.ex lammöron funkar alltid bra för att ge alla färger, speciellt milda rosa,skjuts.
pilgrim
Nu har jag suttit i flera timmar och beundrat dina rosor Kajsa. Jag är mållös! Du måste vara rosornas drottning här på forumet. Hur många sorter har du? Jag hittade flera i de lite svåra färgerna mellan gult-aprikos-rosa som jag har varit mest orolig för att få till rätt. Abraham Darby, Charles Austin och Grace var bara helt underbara. Kommer att gå in i ditt galleri ofta för att hitta inspiration. Tack! En fråga! Är det ok att publicera dina bilder på min blogg om jag anger dig som källa? Du är inte bara kunnig på rosor du har verkligen lyckats fånga dem på bild också.

Gulmåra, den grön/vita Stjärnflockan är ett måste så läcker och jag gillade färgen på Ombrée Parfait. Hur fungerar den rosen i din trädgård?

Ska läsa på om alla rosförslag som du kom med Thé. Crown Princess Margareta är en underbar ros som jag nog ska satsa på... En magnolia i hörnet skulle inte heller vara fel, tycker de är så vackra. Du måste skriva vidare om ditt projekt så jag har chansen att se hur det blir.

Att använda sig av många pastellfärgade rosor är nog helt rätt Stiffe, men är det bara de gammeldagsrosorna som har de nyanserna?

Jag tror också på att fylla med andra växter än bara rosor. Jag har bland annat tänkt mig gammeldagsväxter som riddarsporrar, malvor, pioner, stjärnflockor (därför var det kul med den grön/vita har aldrig sett den förut). Jag tänkte försöka hitta växter som finns i många färger det kanske gör att man kan ha en regnbågsrabatt utan att det blir rörigt. Färgen förändras med växterna återkommer.

Tack igen, ni har gett mig ny inspiration och glädje till att jobba vidare med projektet. yahoo.gif

Thé
CITAT (Stiffe @ 24-01-2009, 18:28) *
Thé: Hur var det nu med begränsningen? Tyckte du smet in lite rött i slutet... wink.gif

Ja, jag hade med lite rött eftersom Pilgrim vill ha rött i sin rabatt. Själv planerar jag ett rött hörn som inte har anslutning till min långa rosrabatt, men det ligger långt fram i tiden så därför har jag inte så bra koll på röda rosor. Men klätterrosen Thor ligger bra till för sina fantastiska blommor, även om blomningen är kort.
gulmåra
Ombrée Parfait är lite svår att hålla på plats i min lätta sandjord. Du verkar ha lite tyngre jord ser jag i din blogg flirting.gif och det håller nog gallican mer på plats.
Lite mer i kvällsljus...

[attachment=30008:Ombre__p_2__Large_.jpg]

Den vita stjärnflockan har jag sått från frö, Rara växter. En påse till som kvällslektyr? hi,hi...

Stiffe
Nej då, det finns milda färger även hos en del nyare rosor. Däremot finns det i princip inga grälla färger hos de gammaldags.

/S
Ezereht
CITAT (gulmåra @ 25-01-2009, 17:06) *
Ombrée Parfait är lite svår att hålla på plats i min lätta sandjord. Du verkar ha lite tyngre jord ser jag i din blogg flirting.gif och det håller nog gallican mer på plats.
Lite mer i kvällsljus...

[attachment=30008:Ombre__p_2__Large_.jpg]

Den vita stjärnflockan har jag sått från frö, Rara växter. En påse till som kvällslektyr? hi,hi...

Hålla på plats? sprider den sig med rotskott är det vad du menar? Eller att hela busken tippar?
gulmåra
Nedrans! Nu var jag otydlig igen! Förlåt! blomma.gif

Men det är så jag menar, att den skickar iväg rotskott!

Fast när jag tänker efter så är den också lite mjukare i sitt växtsätt. Är sannolikt släkt med centifoliorna , som ju har ett mer hängade växtsätt. Min vill gärna stötta sig lite mot sina grannar.
Det kan bero på att den vuxit sig lite för hög. Ska nog hållas på dryga metern bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon