|
Piccante
24-01-2009, 18:25
Diskuterade idag över en tallrik stekt fläsk med löksås varför vissa föredra löksås och andra bruna bönor? Är det tradition i helar landet att äta bruna bönor till? I västergötland är det tradition med bruna bönor på julbordet men i norrland har det väl aldrig gått att odla bruna bönor, ser matvanorna annorlunda ut där? Finns det geografiska skillnader i bruna bönor/ löksås till fläsk?
Varför äter man rotmos till fläskkorv och fläsklägg men inte till stekt fläsk, eller gör man det?
Piccante
24-01-2009, 18:42
Själv föredrar jag kokt potatis och löksås till men bruna bönor är också gott.
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 18:42)  Själv föredrar jag kokt potatis och löksås till men bruna bönor är också gott. Precis så röstade jag, men nu när du säger bruna bönor så är ju det lika gott!
Aqvakul
24-01-2009, 18:54
Stekt fläsk med potais och löksås - är en av mina absoluta favoriter. Men väl tillagade bruna bönor är också fantastiskt gott. Just nu är det lite diet på gång, så fläsk och sås får vänta....
*Stintan*
24-01-2009, 18:55
Jag är urstockholmare och jag äter lika gärna bruna bönor till som löksås. Nu äter jag inte potatis men om jag gjorde det så skulle jag kunna tänka mig potatismos till fläsket och varför inte rotmos. Rotmos är gott tror jag ska testa det till fläsket nästa gång  Ibland gör jag blomkålsmos till fläsket. Har aldrig haft bruna bönor på julbordet. En förklaring till det där med rotmoset kan kanske vara att man använder lite av spadet som blir när man kokar fläskläggen/fläskkorven (om man prickar korven före kok) när man gör rotmoset. Attans va hungrig jag blev nu.
Aqvakul
24-01-2009, 19:00
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 18:55)  Attans va hungrig jag blev nu. Jag med - hur det nu kunde gå till - bara två timmar sen jag åt en rejäl middag!
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2009, 19:00
Jag äter stekt fläsk med flera saker ex.
raggmunk + lingonsylt + fläsk
Skånsk äggkaka + fläsk och ibland äpple
+ ibland bruna bönor + fläsk
Äter fläsk med potatis och löksås ganska sällan jag äter inte så ofta kokt potatis.
(sedan stoppar jag ofta stekfläsket i fläskpannkaka och palt men då tärnar man det ju så jag vet inte om det räknas i denna tråd)
Beror på stunden. Ibland med potatis och bruna bönor. Nästa gång med löksås. Raggmunkar och fläsk, paltbröd med fläsk. Fläsk knaperstekt på hemmagjord pizza, ja valen är många. Det beror på dagsformen vilket jag föredrar...
Har altså INTE röstat
Platinum
24-01-2009, 19:06
Jag valde fläsk med lök och potatis, men jag föredrar fläsk med raggrakor (eget recept typ pannkakssmet med riven potatis och gul lök som man gör plättar av).
Sussie F-Flower
24-01-2009, 19:09
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 18:42)  Själv föredrar jag kokt potatis och löksås till men bruna bönor är också gott. Exakt! Tycker likadant jag med!
Eva-Helene
24-01-2009, 19:17
Stekt fläsk är gudomligt gott både till potatis+löksås, till raggmunkar *slurp*, till blodbröd+vitsås, i palten, till palten (om man gör "nakna pojkar" alltså), i pannkaka, till bruna bönor, till ris+wokgrönsaker....
Bruna bönor - lite nu och då, men enligt traditionen här alltid på fettisdag! (semlor till frukost eller förmiddagsfika)
andersen
24-01-2009, 19:30
Jag äter stektfläsk med brunabönor, men det gick det inte att rösta på!utan om jag förstår röstningen rätt, så måste man ha flera saker än fläsk och bönor på tallriken!men det har inte jag.
Krolliljan
24-01-2009, 19:39
Stekt fläsk är jättegott. Det äter jag till rotmos, i pastasås, till raggmunk, pannkaka,potatismos, bruna bönor, stuvade morötter [attachment=29965:lilyrose.gif]  ( men aldrig med löksås)
Anki på Öland
24-01-2009, 19:58
Är det bara jag som alltid ätit stekt fläsk med makaroner eller spagetti?? Tycker varken om bruna bönor eller potatis (eller löksås för den delen....) Numera äter jag inte pasta heller så nu äter jag det med blomkålsmos eller creme fraish-(eller grädd-) stuvad zuchini! Mums..... Anki
Piccante
24-01-2009, 20:04
CITAT (andersen @ 24-01-2009, 19:30)  Jag äter stektfläsk med brunabönor, men det gick det inte att rösta på!utan om jag förstår röstningen rätt, så måste man ha flera saker än fläsk och bönor på tallriken!men det har inte jag. jag glömde lägga till alternativet "inget" i fråga två. Kan man inte hoppa över den frågan om man vill eller funkar inte omröstningen då? Man måste ju inte ha fler saker på tallriken men jag tror att många har det. Men annars kan man ta alternativet "annat" om man inte har något mer till. CITAT (MariaS @ 24-01-2009, 19:06)  Beror på stunden. Ibland med potatis och bruna bönor. Nästa gång med löksås. Raggmunkar och fläsk, paltbröd med fläsk. Fläsk knaperstekt på hemmagjord pizza, ja valen är många. Det beror på dagsformen vilket jag föredrar... Har altså INTE röstat Det är flervalsfrågor så man kan kryssa flera alternativ inkl "annat" för de som inte finns med som tex pizza.
*Stintan*
24-01-2009, 20:12
CITAT (Anki på Öland @ 24-01-2009, 19:58)  Är det bara jag som alltid ätit stekt fläsk med makaroner eller spagetti?? Tycker varken om bruna bönor eller potatis (eller löksås för den delen....) Numera äter jag inte pasta heller så nu äter jag det med blomkålsmos eller creme fraish-(eller grädd-) stuvad zuchini! Mums..... Anki Jo det glömde jag, visst sjutton åt man det till makaroner som ibland va stuvade också.
Gossen Ruda
24-01-2009, 20:29
Kan väl plita ner ett svar men det blir ett negativt för jag äter nästan inte stekt fläsk. Mest för att jag inte har någon anledning samt att jag skurit ner fettintaget så gott det går. OM och NÄR jag äter det blir det kanske med potatis utan löksås. Det närmaste jag äter är nog knaperstekt bacon med ägg fast även det var ett par år sen.
GLÖMDE JU!!!! Fläskpannkaka och lingon!
Nu har jag röstat då...
Lilla Birka
24-01-2009, 21:08
CITAT (Anki på Öland @ 24-01-2009, 19:58)  Är det bara jag som alltid ätit stekt fläsk med makaroner eller spagetti?? Tycker varken om bruna bönor eller potatis (eller löksås för den delen....) Numera äter jag inte pasta heller så nu äter jag det med blomkålsmos eller creme fraish-(eller grädd-) stuvad zuchini! Mums..... Anki Äntligen en till som inte gillar bruna bönor  Jo. om jag får göra dem själv utan att blanda i sirap eller vad det är som gör dem så söta  Bruna bönor kokta med lite lök och kryddor, utan stuvning...... men då äter jag inte fläsk till. Det blir nog oftast bacon om jag ska ha gris, fläsk har jag nog inte köpt på många år. Till raggmunk och så kan man ju äta fläsk när man äter ute.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2009, 20:29)  Kan väl plita ner ett svar men det blir ett negativt för jag äter nästan inte stekt fläsk. Mest för att jag inte har någon anledning samt att jag skurit ner fettintaget så gott det går. OM och NÄR jag äter det blir det kanske med potatis utan löksås. Det närmaste jag äter är nog knaperstekt bacon med ägg fast även det var ett par år sen. Samma svar här... har inte ätit fläsk på flera år och Bruna bönor har jag inte smakat sen jag var 8...
Monica M zon 4
25-01-2009, 08:48
Jag älskar bruna bönor men tycker om löksås också. Jag har däremot aldrig haft bruna bönor på julbordet. Skulle det vara en tradition här i Västergötland? Har jag aldrig hört talas om.
Här är stekt läsk med stuvade morötter favoriten. Jättegott! Ibland även löksås och potatis eller stuvad potatis till.
Gossen Ruda
25-01-2009, 17:54
Kan ju tillägga att jag inte tycker bruna bönor är speciellt gott, har aldrig gillat det men det slinker ner om jag måste. Varianten solbrända flickor gillar jag dock men jag äter dom inte.
Min mormor var "berömd" för sina hemkokta bruna bönor, som serverades med stekt fläsk för det mesta. Hon var född och uppvuxen och bodde hela sitt liv i Ångermanland. Tyvärr var detta inte min melodi när jag var där som barn (på 60- och 70-talet), men hade hon levt nu är jag säker på att jag skulle ha tyckt om det. Känns lite tråkigt faktiskt.
Biggan_
25-01-2009, 20:55
Stekt fläsk och bruna bönor med stekt potatis till är så gott, men stekt fläsk med löksås är också väldigt gott! Svårt att välja faktiskt!
Aqvakul
25-01-2009, 22:04
CITAT (Monica M zon 4 @ 25-01-2009, 08:48)  Jag älskar bruna bönor men tycker om löksås också. Jag har däremot aldrig haft bruna bönor på julbordet. Skulle det vara en tradition här i Västergötland? Har jag aldrig hört talas om. I Skåne brukar bruna bönor finnas med på ett traditionellt julbord - själv brukar jag välja annat just till jul....
Piccante
25-01-2009, 22:23
Löksås leder något över bruna bönor. Jag kan hålla med om att vissa färdiga bruna bönor är för sötsliskiga, alldeles för mycket socker i en del. Löksås är nog nyttigare för det gör man så lätt med lite smör, gul lök, mjöl och mjölk. Däremot blev jag osäker när jag lagade om man kryddar löksås med något mer?
Fläsk är gott i pannkaka,fanns inte fläskpannkaka med för?Föredara bacon i stället för stekt fläsk.
Äter inte vare sig stekt fläsk, bruna bönor eller löksås
Dito Verde
26-01-2009, 22:09
En återkommande favvorätt är spagetti carbonara. Spagetti med knaperstekta fläskbitar, rå äggula, svartpeppar och parmesan. Snabbt, enkelt och uppskattat.
Platinum
26-01-2009, 22:19
CITAT (Dito Verde @ 26-01-2009, 22:09)  En återkommande favvorätt är spagetti carbonara. Spagetti med knaperstekta fläskbitar, rå äggula, svartpeppar och parmesan. Snabbt, enkelt och uppskattat. Bortser man från rå äggula och permasan så låter det gott, i mitt fall är permasanen största problemet...den doften, får kväljningar så jag vänder mig ut och in.. sen så föredrar jag nog tillagade ägg eller kycklingar.
Dito Verde
27-01-2009, 16:13
CITAT (Platinum @ 26-01-2009, 22:19)  Bortser man från rå äggula och permasan så låter det gott, i mitt fall är permasanen största problemet...den doften, får kväljningar så jag vänder mig ut och in.. sen så föredrar jag nog tillagade ägg eller kycklingar. mmm, det är tur att vi är olika. Egentligen gillar jag stekt fläsk i alla former. Det är gott att bara äta direkt ur pannan också. /p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|