Full version: Vilka perenner...
GroPia
Har lite dålig inspiration när det gäller perenner. Skulle vilja ha lite tips på olika perenner som man helst inte vill vara utan!
Bassam
- Tack för fråga:
- Alla perenner kan klara till zon 8.
- H:Bassam
GroPia
Det kanske är en viss skillnad mellan att "klara" eller "var livskraften är som bäst"???????????
zaaritha
Liljor. Aklejor. Rosor. Blommande buskar. m.m.
Rakel zon 5
Vad vill du egentligen ha? höga? låg?
Om du vill ha höga passar t.ex Riddarsporrar, Rutor av olika slag, Kransveronika, Höstsilverax, themyntor m.m
Låga t,ex olika sorters låga nävor som breder ut sig, Astilbe, Stäppsalvior(olika höjder) och en hel del marktäckare.
Hoppas du hittar några och lycka till med din trädgård.

Mvh Rakel zon 5
Alpiner i Halmstad
Välkommen hem till våra virtuella trädgårdar. http://www.alpiner.se/
Frideborg
Hej!
Vad har du tänkt dig för färger?skall blommorna vara nära uteplatsen?
Det är lite att fundera på innan man parkerar blommorna.
Men de är ju oxå som bilar flyttbara.
Lavendel,Vitpytta,Aklejor,Veronika,Rosenflockel,Flox.......
Birgitta w
Thé
Jag har ingen riktigt koll på din zon, men några perenner jag tycker om är:

Höstanemon
Pioner
Astrantia
Löjtnantshjärta
Fänrikshjärta
Isop
Lammöron (silver carpet)
Lavendel
Stormhatt
Klematis
Iris
Malva
Anki V
Jag tror nog att lewisiorna är ”måste ha”. Jag sår dom varje år om någon inte skulle överleva vintern……De flesta brukar klara sig men en och annan måste ersättas. Lewisian är ju tacksam genom att den blommar 1.a året om man sår tidigt.

Isopen gillar jag också och men hemsamlade frön så vet jag aldrig vilken färg de bli. Förra året satte jag ihop tre plantor
[attachment=29993:isop__Large_.JPG]

På tredje plats kommer penstemonerna, digitalis, hirsutus och serrulatus som även de har godheten att blomma första året.

Åssså riddarsporrarna förstås…….. wub.gif
[attachment=29995:riddare__Large_.jpg][attachment=29996:Riddare6__Large_.jpg]

/Anki
GroPia
Tack för alla tips! Det är några där som jag inte har provat! Det viktigaste för mej är ju att växten har en lång blomperiod och har lätt för att trivas! Att sätta ihop perennrabatter som är riktiga "femettor" tycker jag är riktigt svårt!
Bassam

Tack för frågan

Aklejor Eldakleja Aquilegia formosa blomma juni juli augusti september. h 40-60 cm hög blommor färgen gul, röd tillsamma.

[attachment=30005:akleja.jpg]

Krypröllika Achillea sibirica 'Love Parade' hög 50cm blomma juli augusti september rosa

[attachment=30006:love_parade.jpg]
H: Bassam
obs: vill du mera bara skriva.
Bassam
Tack för frågan-

Alaskavallmo Papaver alboroseum blomma maj juni juli augusti september oktober hög 10cm färgen ros vit.
[attachment=30007:papaver.jpg]
H: Bassam

Bassam
Tack för frågan

Blå bergvallmo Meconopsis betonicifolia hög 80-100cm perenner blomma juni juli. Trivs bäst i näringsrik, humushaltig, gärna lite sur och väldränerad jord.
H:Bassam
GroPia
Tack för tipsen! Kryprölleka: Achillea sibirica "Love Parade" känner jag att jag bara måste prova.

Men Alaskavallmo papaver alboroseum, blomtid 6månader, är det sant? Lång blomtid är kanske inte det första man tänker på när det gäller vallmo!!! confused.gif Men som sagt jag är ingen "hejare" på perenner!
Anki V
CITAT (GroPia @ 25-01-2009, 19:21) *
Men Alaskavallmo papaver alboroseum, blomtid 6månader, är det sant? Lång blomtid är kanske inte det första man tänker på när det gäller vallmo!!! confused.gif Men som sagt jag är ingen "hejare" på perenner!

Jag har skickat efter frön från gardens North till en Papaver anomalum 'album' och den lär ska blomma från tidig sommar till sen höst….så omöjligt är det inte.

Föresten så hittade jag det här när jag googlade lite:

Alaskavallmo (Papaver alboroseum) är en söt liten vallmo som börjar blomma i juni och sedan blommar oavbrutet till långt in på hösten. Bladrosetten blir ca 20 cm hög och ovanför svävar blommorna på 30-40 cm höga blomstänglar.

/Anki

Frideborg
Hej!
Såg att Anki sår Lewisior.
Det har jag aldrig hört nån göra.
Är de svåra?
Har du något tips Anki?
TACK!
mvh Birgitta W
GroPia
CITAT (Anki V @ 25-01-2009, 20:26) *
Jag har skickat efter frön från gardens North till en Papaver anomalum 'album' och den lär ska blomma från tidig sommar till sen höst….så omöjligt är det inte.

Föresten så hittade jag det här när jag googlade lite:

Alaskavallmo (Papaver alboroseum) är en söt liten vallmo som börjar blomma i juni och sedan blommar oavbrutet till långt in på hösten. Bladrosetten blir ca 20 cm hög och ovanför svävar blommorna på 30-40 cm höga blomstänglar.

/Anki

Det där låter ju helt fantastiskt! Den lägger jag absolut till listan av vad som bara måste sås. yahoo.gif
Anki V
CITAT (Birgitta W @ 25-01-2009, 22:42) *
Hej!
Såg att Anki sår Lewisior.
Det har jag aldrig hört nån göra.
Är de svåra?
Har du något tips Anki?
TACK!
mvh Birgitta W

Lewisior är jättelätta att så….

Jag har sått pygmea, brachycalx, cotyledon och Longipetala-Hybr och alla gror så snällt. Det lär inte behövas någon kylperiod för att de ska gro men jag tycker de gror fler och tidigare om det får 4-5 veckor kyla.

De jag sått har alla blommat första året utom brachycalx. I år ska jag prova så en L. serrata.

/Anki

elvisjö
Samplantera brudslöja och stjärnflocka gärna många plantor av varje så kommer du att ha en rabatt som ser snygg ut länge. dom är dessutom fina att ta in, står länge utan att skräpa ned
Stjärnflockan blommar dessutom två gånger om man klipper ned blommorna när dom börjar deka ned sig.
Frideborg
Nu blev jag sugen på att så Lewiseor.
Roligt att höra att de inte är svåra.
Tack för svar Anki
mvh Birgitta W
Monarda
Vill du ha något riktigt tåligt som stoppar för alla vädertyper och som blommar in i det sista så kan jag bara rekomendera rölleka. Dessa frösådde jag för två år sedan och något tacksammare får man leta efter.

Frideborg
Har aldrig haft Rölleka.
Nu blir man ännu mer sugen att så mer.
Det var vackert på bilden med Aklejorna.
En blomma som är tacksam är Drakmynta.
Är oxå mkt fin och långlivad som snittblomma.
Sprider sig härligt.
mvh Birgitta w
Nauti
Rölleka kan man ju göra örtte på också, som är bra för någonting som jag inte minns tongue.gif Jag tycker att det är roligare att odla saker som man har nytta av också och inte bara är till för att titta på.
GroPia
CITAT (Monarda @ 26-01-2009, 19:15) *
Vill du ha något riktigt tåligt som stoppar för alla vädertyper och som blommar in i det sista så kan jag bara rekomendera rölleka. Dessa frösådde jag för två år sedan och något tacksammare får man leta efter.

Superfin bild! Röllika har jag faktiskt provat, håller med dej att den är otroligt tacksam.
Bassam
Tack för frågan

Blomma zon färgen jord hög
BroklewisiaLewisia cotyledon maj juni juli agu sep 8 gul, röd, orange, rosa, vit, violet väldränerad 10-20 cm

[attachment=30078:lewis1.jpg]

LewisiaLewisia 'Little Plum' maj jun jul 8 rosa 15cm

[attachment=30079:le2.jpg]

Lewisia nevadensis maj juni 8 vit 5cm
Klipplewisia
[attachment=30080:l3.jpg]

Lewisia tweedyi maj jun jul agu 8 gul röd vit violett 10cm
Praktlewisia
[attachment=30081:l4.jpg]

obs : alla lwisor som jag bjuder finns i Sverige marknad o informationen 100 procent rätt.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon