Full version: Rubinröd akleja?
Krokodilen
Sitter och funderar på vilka fröer jag ska beställa. Såg en bild på en rubinröd akleja i en tidning som jag skulle vilja ha. Men det fanns inget namn. Känner du till en akleja som är rubinröd?

Och så undrar jag om det går att köpa frö och så akleja överhuvudtaget, om man vill ha en viss färg. Eller köper man plantor?
Örtagården
Det går att så akleja, jag har en påse hemma från Lord Nelson men den är mer vinröd och heter "Miss M. I Huish. Kan både försås mars-juli eller direkt sås maj-juni. Ska prova i år smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Krokodilen @ 24-01-2009, 20:10) *
Sitter och funderar på vilka fröer jag ska beställa. Såg en bild på en rubinröd akleja i en tidning som jag skulle vilja ha. Men det fanns inget namn. Känner du till en akleja som är rubinröd?

Och så undrar jag om det går att köpa frö och så akleja överhuvudtaget, om man vill ha en viss färg. Eller köper man plantor?

Om det är samma jag tänker på så beställde jag den ifjol. Vänta ett tag så ska jag leta fram beställningslistorna...
Krokodilen
CITAT (Örtagården @ 24-01-2009, 20:40) *
Det går att så akleja, jag har en påse hemma från Lord Nelson men den är mer vinröd och heter "Miss M. I Huish. Kan både försås mars-juli eller direkt sås maj-juni. Ska prova i år smile.gif

Den är ju vacker. Fast blommar ju inte förrän året efter sådd! Hade liksom tänkt så för att ha i kruka, och det blir ju inga blommor i år då. -cry-.gif
Sussie F-Flower
Nu har jag hittat men det kanske inte är den du menar. Den här är tvåfärgad såg jag ju.
Den heter A. William Guinness.

Nähäää, det gick inte att lägga in bilden. Den var skyddad. Finns bland fröerna här på Odla för det var här jag hade beställt dom.
Örtagården
CITAT (Krokodilen @ 24-01-2009, 20:52) *
Den är ju vacker. Fast blommar ju inte förrän året efter sådd! Hade liksom tänkt så för att ha i kruka, och det blir ju inga blommor i år då. -cry-.gif

Ja ser man på, det hade jag inte lagt märke till sad.gif Vi får hoppas på den andra sorten då. Lycka till!
Sussie F-Flower
Provar igen....

http://butik.odla.nu/produktpop/2591
Örtagården
William Guinness har jag beställt i år smile.gif
Örtagården
Vulgaris Bordeaux Barlow. Är en rubinröd sort som blommar juni- juli, fylld blomma, 80 cm
Krokodilen
CITAT (Örtagården @ 24-01-2009, 21:14) *
Vulgaris Bordeaux Barlow. Är en rubinröd sort som blommar juni- juli, fylld blomma, 80 cm

Japp den är det! Så vacker. Men den är väl också tvåårig så det lär inte bli några i krukor i sommar no.gif
Örtagården
CITAT (Krokodilen @ 24-01-2009, 21:26) *
Japp den är det! Så vacker. Men den är väl också tvåårig så det lär inte bli några i krukor i sommar no.gif

Jag såg ingen info om det, du ska få en adress. www.albrunnaperenner.se Kanske du hittar info där
Eva 33c
Alla aklejor är perenner, dvs fleråriga växter. De flesta perenner blommar inte förrän andra året efter sådd. Undantag finns, vissa blommar samma år vid tidig sådd (inomhus i februari tex) men då handlar det oftast om någon enstaka blomma i allafall som oftas också kommer ganska sent på säsongen. Inte så lämpligt för att odla i kruka alltså. Med tvååriga (sk bienna) växter menar man växter som bara lever två år, genom att de bildar en bladrosett första säsongen och sedan blommar och sätter frö och dör nästa säsong. Sen finns det växter som är lite "mittemellan" och oftast beskrivs som "kortlivade perenner".
För krukodling passar nog ettåriga växter bäst. Sån som växer från frö till blomma på en säsong och sedan dör. Tex blomsterkrasse. Sen finns det växter som visserligen är perenna men inte på våra breddgrader. Som lejongap tex. De blommar första sommaren och passar också bra i krukor.
Bassam
Tack för frågan

den hetr AKLEJA 'Ruby Port'Aquilegia vulgaris flora plena

Underbart vacker akleja med fyllda mörkt rubinröda blommor.

H:Bassm
Krokodilen
CITAT (Eva 33c @ 24-01-2009, 21:51) *
Alla aklejor är perenner, dvs fleråriga växter. De flesta perenner blommar inte förrän andra året efter sådd. Undantag finns, vissa blommar samma år vid tidig sådd (inomhus i februari tex) men då handlar det oftast om någon enstaka blomma i allafall som oftas också kommer ganska sent på säsongen. Inte så lämpligt för att odla i kruka alltså. Med tvååriga (sk bienna) växter menar man växter som bara lever två år, genom att de bildar en bladrosett första säsongen och sedan blommar och sätter frö och dör nästa säsong. Sen finns det växter som är lite "mittemellan" och oftast beskrivs som "kortlivade perenner".
För krukodling passar nog ettåriga växter bäst. Sån som växer från frö till blomma på en säsong och sedan dör. Tex blomsterkrasse. Sen finns det växter som visserligen är perenna men inte på våra breddgrader. Som lejongap tex. De blommar första sommaren och passar också bra i krukor.

Det var Allt om Trädgård som lurade mig! Dom hade en kruka full med aklejor på bild och det var så vackert. Jag "upptäckte" aklejorna i somras, som var första sommaren i vårt hus. Dom växer vilt på tomen och är så charmiga.
Eva 33c
CITAT
Det var Allt om Trädgård som lurade mig! Dom hade en kruka full med aklejor på bild och det var så vackert.

Fast du kan ju så aklejorna i år, och sedan plantera dem i en kruka nästa sommar. Då kommer de ju att blomma : )
Fast denna sommar får du satsa på något annat om du vill att det ska blomma, eller köpa färdiga plantor i butiken.
Krokodilen
CITAT (Örtagården @ 24-01-2009, 21:14) *

Nu har jag beställt Nora Barlow från Thompsons fröer. Blir inte i kruka, men väl i en röd rabatt.
Eva 33c
Kanske skrev du fel, men Nora Barlow är inte röd. Den ser ut så här:

En favorit hos mig, men som sagt inte röd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon