|
Krokodilen
24-01-2009, 20:50
Börjar ju bli dags nu. Ska beställa frön till ettåringar och perenner. Vet inte ens om allt detta går att driva upp från frö, det får jag väl undersöka när jag hittat en bra leverantör. Jag är novis liksom! Eldkrasse Verbena tapien Blå penséer Blomstertobak Harsvans Stjärnklocka Bukettranunkel Mattram Tomat Höstanemon osv osv... (Nä allt detta får nog inte plats i blomrummet.) Vad sår ni i förresten? Köper ni sålådor eller nåt annat som är bättre. Jag har bara erfarenhet från sådd för balkong. Och den sådden tog liksom inte så mycket plats...
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2009, 20:54
Verbena Tapien sticklingsförökas men de andra borde du kunna så. En firma som jag tror har de flesta av de önskade sorterna är Impecta http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...ACCESS=passthru(ettåriga växter är ofta lättare att så + de gror snabbare än fleråriga växter, vissa av de fleråriga växterna du vill fröså kan behöva specialbehandling för att gro + en del kan ta många månader på sig innan de gror) Själv sår jag i gamla big pack glassburkar som jag gjort dräneringshål i, fröerna bryr sig inte om vad du sår i för behållare bara du ser till så det finns dräneringshål så fröerna inte ruttnar.
blomkronan
24-01-2009, 22:21
Jag skulle nog oxå säga impectra dom har störst sortiment. sedan har du raravaxter.se som har en heldel.
Jag planterar i 4 och 7 cm fyrkantiga planeringskrukor om det är bara ett litet antal frön, är det många frön kan jag ta smörpaket, GB-lådor, mjölkpaket beroende på frömängd. Som Åsa säger så är dreninringshålen de viktiga du kan ta vilken "låda" som helst bara du kan göra hål. Sedan har jag varit ner på butiken och tiggit åt mig papplådan som 6-packsölen står i, lägger dom i en 120 liters plastpåse, så papplådan tål vatten med underbevattningsmatta i botten sen ställer jag mina odlingslådor i den.
En bra sålåda, är den där plastbrickan som ligger under kött. BAra peta hål i botten med en gaffel, hälla i såjord och se glad ut
Krokodilen
24-01-2009, 23:25
Vilka bra billiga tips på såningslådor.  Har beställt katalog från Impecta. Nu blir jag otålig. Verbenan får jag försöka hitta på affären då.
godivaex
26-01-2009, 14:16
I År ska jag använda mig av toa-papprullar för första gången
octachoron
27-01-2009, 02:18
CITAT (godivaex @ 26-01-2009, 14:16)  I År ska jag använda mig av toa-papprullar för första gången I stort sett alla som jag har hört använda toapappersrullar har drabbats av hemska mögelproblem. Fuktigheten som krävs för att frön ska gro fungerar inte alls bra tillsammans med papprullarna.
karlsdal
27-01-2009, 10:33
Grönsaksfrön köper jag på Runåbergs ,blomfrön byter/köper/tigger jag till mig här på odla. Usch, nä. Toarullar var inget bra. Engångsplastmuggar funkade bra däremot, i år tänkte jag testa pappmuggarna (de små espresso om jag hittar biologiskt nedbrytbara...) Fast jag gjorde inte dräneringshål i botten (nybörjare) utan fick springa och vattna en skvätt varje dag. (När jag tänker efter så sådde jag inte frön i dem utan satte sticklingar.) Vägg i vägg, har lite konstig web-sida, men många spännande frön. Tuijas växter har jag inte köpt från, men de har också lite spännande grejer. Men som tidigare är sagt, Impecta har stort utbud. Både på blommor och grönsaker och kryddor. Och mycket ekologiskt.
Har de senaste åren sått rött mycket i en sådan där pluggbox. Fungerat jättebra. Sedan planterat ut o då har jag använt toarullar, framförallt till luktärtor. Fungerat bra. Jag har inget drivhus, men har använt gamla vita/rätt transparenta plastbackar från IKEA (ungefär som gamla öl/läskbackar), satt en som botten och däri placerat odlingar i småkrukor i plast o annat jag får tag på och sedan vänt en back upp o ner som tak. En stor sten ovanpå håller allt på plats. Backen har hål för handtag, så ventilationen är inga problem... Lätta att flytta runt utifrån väderlek. Kanske inte det vackraste av drivhus... men det fungerar!
CITAT (kasam @ 27-01-2009, 17:57)  Har de senaste åren sått rätt mycket i en sådan där pluggbox. Fungerat jättebra. Sedan planterat ut o då har jag använt toarullar, framförallt till luktärtor - inga problem. Jag har inget drivhus, men har använt gamla vita/rätt transparenta plastbackar från IKEA (ungefär som gamla öl/läskbackar), satt en som botten och däri placerat odlingar i småkrukor i plast o annat jag får tag på och sedan vänt en back upp o ner som tak. En stor sten ovanpå håller allt på plats. Backen har hål för handtag, så ventilationen är inga problem... Lätta att flytta runt utifrån väderlek. Kanske inte det vackraste av drivhus... men det fungerar!
Red Top
28-01-2009, 09:53
Jag har bara goda erfarenheter av att så i toarullar. Att det möglar måste bero på dålig luftväxling och att de står alltför tätt. Det kan oxå ha med temperaturen och luftfuktigheten att göra. Till de växter, som inte får alltför omfattande rotsystem, kan man dela rullarna i två delar. Till luktärter använder jag dock hela rullen. Jag gillar rullarna, för det är så praktiskt att bara gräva ner allt i jorden, utan att behöva trixa med att få ut växterna ur krukorna. Annars använder jag mest små plastkrukor, som jag ställer i t ex plasttråg från köttfärs. Känns som riktigt resursslöseri att bara slänga dem. De har ju oxå fördelen att inte vara släta i botten, utan mönstrade, vilket ger en viss luftcirkulation. Jag har oxå plastlådor,inhandlade på Plantagen för ändamålet. Fördelen med dem är att de är mycket stadigare än de återanvända plastförpackningarna. Obs! Jag menar inte cellplastförpackningarna, utan de i riktig plast, som man får när man köper lite större mängder. Visst är det hääärligt att äntligen få börja med årets sådder! Det känns faktiskt redan lite sommar inombords
Soldanella
29-01-2009, 20:26
CHili chili chili!
Att rekommendera: Chili gror 100%, tål lite torka, tål sol, växer stabilt och fint, det tar dock ett tag innan det blir mogna frukter, men det gör inget! de är så fina ändå..
Sorter: Sweet banana -mild rätt stor gul, fyll med ost o grilla! Ancho Mulato- ser ut som tomat, jättegod, medelhet Habanero- starkast, jättegod i gryta o thaimat
alla jag har provat funkar bra, habaneron har varit svårast, och då är den ändå lätt"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|