kajsalisah
Jag är nyfiken!

Vad tycker ni? Har ni en stil i er trädgård eller blandar ni olika trädgårdsstilar?

MariaS
Det finns av alla och inga stilar här. Det blir som det blir alteftersom liksom.
zaaritha
Vildvuxen!
Växter får växa där de trivs!
Tullia
Vildvuxet möter bombnedslag möter halmåker.

Har hittills inte hittat samma stil i någon trädgårdsbok.

Konstigt.

Drömmer om grönska, frodighet och "sparsmakad elegans". Ulla Molin är en favorit.
Alexander-VG-zon3
Medelhav och europeisktvildflora blandat med exotiska växter och vanliga trädgårdsväxter.
kasam
Det blir som det blir.... Ja, det är nog min stil om man kan kalla det för stil. Allt jag gillar och som trivs hamnar i min trädgård. Det blir lite gammaldags växter, cottage garden, lite medelhavslängtan osv... Rund gräsmatta, helt klart inspirerad av Ulla Molin (som jag hade förmånen att intervjua i ett sammanhang och då också se hennes fantastiska trädgård). Andra inspirationskällor som påverkar min "stil" är alla här på Odla (o även andra forum), för plötsligt visas det en växt, en komposition, en fiffig lösning osv som kanske hamnar i min trädgård också. Ja, som sagt... det blir som det blir... yes.gif

kajsalisah - blir ju nyfiken....Vilken stil har du själv???

Jan Lindgren
Hej!
Jag håller mig till trädgårdsstilen Kaos. Växter på möjliga och omöjliga ställen uppblandat med massor av ogräs och lite husdjur här och där. Jag är egentligen inte intresserad av trädgård utan av växter. Det bästa för mig vore att alla växterna var systematiskt sorterade. Familjer, släkten, arter i bokstavsordning.
MVH
Jan Lindgren
mojan
Så skönt det låter! Det finns alltså fler trädgårdar än min som inte är den sparsmakade, eleganta typen. Man kan väl säga att min trädgård är lite blandning av alla stilarna ovan. crazy.gif Jag brukar själv benämna min trädgårdsstil som "rufsig". Så om ni sen läser i någon trädgårdstidning/trädgårdsbok om "den rufsiga stilen" , så vet ni vem som var först. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Heda
Jag har oftast en tanke bakom en ny rabatt, men inte samma tanke genom hela trädgården. Ibland är det färger som är tanken, ibland är det någon naturupplevelse, till exempel en åker med rågvete där ogrässprutan missat långa stråk med knallblå klint! Det står alltid en skottkärra framme och en spade nerkörd i någon rabatt. Ofta blir det panik framemot juli, när de sådda perennerna börjar lida i krukor...då kan det bli ett himla sammelsurium...jag flyttar dem i vår smile.gif men ibland kan jag inte flytta dem, för de ser så glada och friska ut där de står....

Hyfsat ordnat kaos tror jag....och mycket romantik med rosa och lila och ljusblått!

//Heda
Husihelvete
Vi ska nu försöka hitta 'vår' stil. För första gången i våra liv har vi en egen trädgård där vi faktiskt får bestämma allt själva. Inte bara det, vi måste bestämma. Vi har byggt hus så det finns ingen trädgård sedan tidigare som vi kan ha som 'tills vidare' innan vi bestämt oss. Ska vi ha en trädgård med en stil (vilken det än blir) så måste vi ordna till den.
pleximaster
Har en blandning av skånsk allmogeträdgård (Många långa låga boxbomshäckar återplanteras och restaureras) och romantisk engelsk art-crafts trädgård där odlingar av nyttoväxter endast sträcker sig till fruktträd och bär samt kryddträdgård. De gamla gurk, kål och potatislanden är markerade med boxbumskanter men innehållet är antingen ersatta av blommrabbatter, rosor eller gräsmatta. Kanske kommer nyttoväxterna att komma in, man ändras ju som trädgårdsperson hela tiden.

mvh plexi
cato
Förskönad natur, skulle jag vilja beskriva vår trädgård.
Fast många tycker mest att den påminner om en engelsk trädård.
Dock har en hel del annat smugit sig in i den också. Det blir så mycket "Det måste vi ha" växter. Ett japaninspirerat hör har vi gjort, utan att ha en aning om hur japanerna tänker när de planerar sina trädgårdar. Det har vi fått veta i efterhand.
Sen tycker jag att var och en får inreda sin trädgård efter egen smak, och som vi alla känner till är smaken helt olika från person till person.
Lars-Olof Arvids
Instämmer, det är väl tur att vi är olika och har olika smak! tummenupp.gif Tänk vad tråkigt att gå på trädgårdsvisningar om alla hade det precis lika. Själv har jag en vild liten naturtomt med en äng som huvudnummer. En vildvuxen rabatt har jag också med lite av varje, men mest sådana blommor som lockar fjärilar och bin. Dessutom ett litet stenparti med bl a backtimjan och en liten näckrosdamm där grodorna leker på våren. Några dyra, exklusiva växter har jag inte och hör inte till dem som blir sura när rådjuren kommer och tar några blad. Tvärtom tycker jag att det vilda har en sjävklar plats i min naturträdgård. Inte minst nu på vintern när jag matar rådjuren med äpplen, ekorrarna med hasselnötter och småfåglarna med frön och talgbollar.

Olle
Irene_L
Blommor...blommor och åter blommor....det är nog min trädgårdsstil!! Jag sår en massa blommor varje år och sätter ut i trädgården där det finns plats. Räcker inte rabatterna till så grävs det fler!!! giggle.gif Hos mig är det en riktig blandning med färger i rabatterna men jag brukar tänka som så ...att i naturen är det en skön blandning av färger och den är ju underbart!
Myosotis
Har ingen stil mer än att jag undviker vissa växter som bara inte passar in alls i en naturträdgård tycker jag, t.ex. rhododendron, väldigt fyllda blommor etc. Har mycket frösådda sommarblommor, lite sorterade efter färg oftast.
EKLO
Jag har min tomt på sommarstället, och det är en naturtomt, men med en hel del klippt "gräsmatta" för att kunna ta sig fram. Blåbär, vilda nypon,vilda kaprifolsnår, enar, mossbelupna bergssidor, ljung, vilda hundkäx och bräken och johannesört och lite annat blommande vilt, och en jäkla massa björk- rönn- och eksly som jag för en ojämn kamp med.
Jag odlar grönsaker, så jag spettar och gräver upp nya land för det hela tiden. Hade en bestämd uppfattning om att prydnadsväxter icke skulle göra sig besvär, just eftersom det är en naturtomt och jag inte alltid är där. Men intresset för att fixa och dona är maximalt och tycks inte minska - så nu håller jag på att planera för lite blekgula perenner framför gärdesgården, och möjligen till och med en gul ros (eller två?!) att klättra upp mot verktygsboden. Och - som jag skrivit i en annan tråd här - gräver jag små gropar åt de förrymda och vilda fingerborgsblommor jag stötte på i en skreva i skogen härförleden. Var ska detta sluta tro? Säkert är dock att det inte kommer att kultiveras så att naturtomtgrunden försvinner.
Lars-Olof Arvids
Jag känner inte igen mig ett dugg! giggle.gif Visst har en och annan "tam" växt hamnat i min äng genom åren. Vårblommande lökväxter förstås, och ett par buddlejabuskar för fjärilarna måste man ju testa vid en bergvägg även om det hittills inte har gått alltför bra... Och så några plantor av den läckra och härdiga Arisaema amurense, för liknande arter såg jag växa i liknande miljöer när jag var i Kina. Och så var det visst en Trillium... Men det är ju ändå en svensk naturtomt! biggrin.gif

Olle
LindaLunda
Jag har ingen stil alls... fniss....
Eva i Höga
Inte vet jag vad min stil kallas, men inte är den prydlig med raka kanter och välansade rabatter ialla fall. Jag täckodlar mycket och har en salig blandning av blommor och buskar. Och jag måste säga att det växer frodigt tack vare täckodlingen.
CillaM
Det blir som det blir ungefär, trots planering. Men så tillkommer alla nya frösådder och sticklingar sådant jag absolut ville ha när jag varit iväg någonstans, och sådant som andra slänger men som kan få testa på i ett eget hörn. Summasumarum, ett välordnat kaos, säger vissa. Fast jag har ett hörn som jag gjorde i ordning 2005, efter stormen Gudruns härjningar. Det blev ett woodland med en stor stubbe kvar av björk och en stor stubbe av ek. Ekområdet har jag inte kommit till än, men vid björken har det börjat växa fint och växterna trivs bra. Jag har även några nyplanterade roddisar, så läget verkar perfekt. Det är nog det enda som riktigt blivit bra, även om det blev hastigt påkommet när grävaren var här. Dessutom fick jag 12 meter ny jord att plantera i då grävaren var här för att gräva bort halva altanmuren, lägga ny stenmur längre ner. Där kan jag hålla på i åratal med att plantera, det blir ju aldrig fullt! Fast jag vill ha bort 5 stora plymspireor och det snarast. En av de dumma besluten jag tog, behåll dom. Arrrhg!
Monarda
Har ingen egentlig plan med min trädgård, det blir lite som det faller sig. "Baksidan" är jag mest nöjd med, det är den delen som är lite vildare och där får jag ibland besök av det vackrare slaget.

Ingrid Zon3
En rätt stillös variant av amatörernas afton tror jag min kunde kallas. Tvärtom mot EKLO och Lars-Olof så tror jag min är på väg från kulturträdgård till natur-dito... Men jag ska skärpa mig i år.

Egentligen är den tänkt som en 50-talsinspirerad men vad tusan innebär det? Jag samlar på mig plantor jag blir sugen på och planterar dem (i bästa fall) nånstans där de trivs. Kompositionerna blir rätt personliga... Underskattar alltid hur stora växterna ska bli, utom ibland när jag tror dem om för mycket.

Men, Monarda, så vackert!!! wub.gif
Monarda
Ja du Ingrid, och har man sådana ögon blir man till och med förlåten när man mumsat i sig alla malvor.
Ingrid Zon3
Mja, det var kanske övre bilden och bakgrunden på den nedre jag tänkte på... cool.gif

Det där bruna i mitten ser ut som ett vandrande fästingshotell tycker jag.

Vad är det för små bollar som växer till höger om henne?
CillaM
Håller med Ingrid här, vilka bilder! Lite Tasha Tudor över din växtlighet. Otroligt vackert! Och visst, man gnisslar tänderna när man ser det bruna komma men samtidigt, vilka vackra djur de är wub.gif
Viburnum
Skulle vara kul o se foton från Pleximasters trädgård.
Monarda
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-01-2009, 20:20) *
Mja, det var kanske övre bilden och bakgrunden på den nedre jag tänkte på... cool.gif

Det där bruna i mitten ser ut som ett vandrande fästingshotell tycker jag.

Vad är det för små bollar som växer till höger om henne?

Men Ingrid då! Nu har du för alltid ruinerat min bild av sagans Bambi, hur kunde du! giggle.gif

Dom små bollarna är överblommad praktnäva. Föll dock inte damen i fråga på läppen. Hennes lilla kid mumsade under tiden på rosorna i rabatten bredvid.
annika wall
Någon stil har jag väl inte men jag tycker om att använda olika kontraster när jag planerar min trädgård.T.ex mellan sol och skugga, varma och kalla färger, stort och smått, högt och lågt, hårt och mjukt, vilt och tuktat. Precis som när man gör en målning.
Viburnum
Jag räknnade igår på alla träd som jag planterat runtom huset sen sommaren 07 o det är 30 st!!!! Älskar träd!
Lars-Olof Arvids
Monarda, vilka härliga bilder! wub.gif Visst tar rådjuren ett och annat blad här också, men de är ändå helt underbara djur. Annika, du har det också fint ser jag. wub.gif

Olle
pleximaster
CITAT (Viburnum @ 27-01-2009, 20:50) *
Skulle vara kul o se foton från Pleximasters trädgård.

Kolla i mina album, tyvärr är de flesta bilder rätt gamla det är fler rabbatter och mer buxbomshäckar nu.

mvh plexi
Viburnum
Jag DÖÖÖR vad vackert!!! Pleximaster´s trädgård är såå vacker. Jag älskar verkligen den skånska trädgårdsstilen med alla vackra stengångar kantrade av buxbomhäckar som leder in i små rum. Jag håller på hemma lite i den stilen men mitt blir så himla modernt, inte alls lika fint som pleximaster´s.
kasam
Härliga bilder som visas i denna tråd!!! tummenupp.gif
Var inne o kollade i ditt album pleximaster - ja, instämmer med Viburnum - såååååå vackert!!!! bravo.gif

Österläge
Jag håller på och planerar vår trädgård, vi flyttade ju in i höstas. VIll försöka få till en romantik stil, mycket lila, rosa, vitt o blått, sen blir det nog en salig blandning till slut - har alldeles för lätt att falla för olika växter! Älskar den engelska stilen och även den franska potager med grönsaker o blommor blandat. Låga häckar runt rabatter planerar jag för, men det blir nog inte buxbom - verkar vara för mycket arbete - utan snarare isop, lavendel, mm - håller förhoppningsivs rådjuren lite på avstånd oxå...

Så roligt att läsa om alla olika stilar och drömmar, vill se fler bilder!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon