Full version: odla rucola
mackaru
vilket är bästa sättet att odla rucola komersielt?tips om vad man kan göra för att slippa skade insekter,hur man skördar.etc
Åsa, mälardalen zon 2
I näringslösning i hypermodernt växthus skulle jag tippa är bästa sättet att odla kommersiellt. Helt slipper inte yrkesodlare undan skadegörare men de brukar sätta in biologisk bekämpning i förebyggane syfte så dyker någon skadegörare upp så finns det något kryp som tar död på det.

Om det är påsar med blad som menas brukar det vara handskörd som gäller med kniv annars kan man ju även odla i kruka typ basilika och salladskrukorna i butik och då brukar de gå på ett löpande band till de personer som stoppar dem i påse och sedan ner i en kartong.

Mitt i sommaren skulle jag dock tippa att även yrkesodlare gör uppehåll i odlingen ruccola går ju bara upp i blom då det är lång dag + varmt, och att kyla växthus, ha mörkläggningsvävar och dyl. kostar nog mer än man tjänar på mitt i sommarodlad ruccola.

Kan även tillägga att den där ruccolan i påse i matbutiken oftast inte är "äkta" ruccola (Eruca sativa) utan det är den växten som säljs under namnet vild ruccola (Diplotaxis tenuifolia) när man köper grönsaksfröer, denna växt är flerårig och planterar man den hyfsat väldränereat brukar den ofta även överleva vintrarna upp till mellansverige.
mackaru
Jag kanske skulle nämna att det är i Sri Lanka jag tänkt odla rucolan.Jag har mark uppe i bergen (cirka 1000m över havet) och klimatet är ganska milt.Det är Diplotaxis tenuifolia jag är ute efter info till.Jag hade tänkt bygga ett nät växt hus och kanske köra hydroponics.har tittat lite på ett system som jag hittat på nätet(barrel-ponics) som kan vara ganska billigt att experimentera lite med men jag vet inte om det kan funka just till rucolan ,man kanske får prova flera sätt för att se vilket som är bästa metoden.Det är lite svårt att hitta mer ingående information om hur man ska odla Diplotaxis tenuifolia på det billigaste och mest productiva sätt.skulle vara kul om man kunde besöka nått ställe som odlar rucolan kommersiellt här i mälardalen om det finns.
Tack så mycket för all hjälp jag har fått,hör av dig till mig om det är nå speciella frön eller liknade jag skulle kunna skicka till dig från sri lanka när jag är där igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Angående företag i mälardalen hör med Svegro http://www.swegro.se/ och Ortonovo http://www.ortonovo.com/ de har stora anläggningar på Ekerö i Stockholm som är inriktade på salladsväxter och kryddväxter till matbutiker. Och i och med att du inte kommer att bli någon konkurrent till dem så tror jag nog att de kan gå med att visa sina anläggningar och ge dig tips. alt. kanske de känner till någon som kan ge dig bra info.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon