Full version: Blå bergsvallmo
LenaS
För några år sedan planterade jag blå bergsvallmo och var så spänd på hur den skulle se ut. Den blommade tyvärr bara en dag men med en underbar blå färg. Nån som provat att odla? Hur gick det för er?

rolleyes.gif
Anki V
Åh jisses…det finns hur många trådar som helst om blå bergvallmo.
Det måste vara den mest omskrivna växten här på Odla laugh.gif .

I alla fall så var vi minst tre stycken som sådde bergvallmo, M betonicifolia i fjol med mycket gott resultat. Jag tror att alla tre hade över hundra plantor när vi skolat ut dem i egna krukor.

Jag anser bergvallmon är lätt att fröså även om den kräver lite pyssel med svala nätter och tidig utskolning.

Det låter lite konstigt att din blommade bara en dag. Mina brukar börja blomma runt midsommar och fortsätta till i början av augusti. Hos mig verkar den inte vara perenn…..alla mina har valt att inte komma tillbaka när de blommat. Jag sår den varje år för att alltid ha blommande plantor.

/Anki
renate
Ja ja Anki har rätt,blå bergvallmo är mycket omskriven och älskat här.Jag har ett gäng som kommer tillbaker varje år och blommar underbart.Förra våren sådde jag med god resultat.Plantorna behöver omskolas flera ggr,mina är utplanterat i sina rabatter på sensommaren,det blir spännande att se om de överlevt vintern.Jag har täckt med lite löv och granris.De gamla plantorna täcker jag inte.

[attachment=30003:PICT0007___Large_.JPG] Min äldsta planta BB
[attachment=30004:PICT0013__Large_.JPG] Närbild
tepa
Hej

Jag har inte sått Blå Bergvallmo, utan planterat tre stycken plantor. Tyvärr åt sniglarna upp en stor del av plantornas blad. Sedan var jag mera noga med att kolla dem och strö runt snigelfritt varannan, var tredje kväll. Bladen växte till sig, men några blommor hann jag inte se i somras. Ska vara mera uppmärksam nu i sommar, de växter jag vet att snigelrackarna älskar, ska få extra korn runt sig !

Hälsn Tepa
LenaS
smiley_small_hug.gif Tack alla för goda råd! Visste inte att det fanns andra rubriker om blå bergsvallmo men ska kolla dess också... Fina bilder!
Elihe
tummenupp.gif Har sått bergvallmo för 4 år sedan. 4 plantor tog sig o lever än. I somras blommade de för fullt för första gången. Plantorna har blivit stora med sidorosetter.
flirting.gif
renate
CITAT (tepa @ 25-01-2009, 17:55) *
Hej

Jag har inte sått Blå Bergvallmo, utan planterat tre stycken plantor. Tyvärr åt sniglarna upp en stor del av plantornas blad. Sedan var jag mera noga med att kolla dem och strö runt snigelfritt varannan, var tredje kväll. Bladen växte till sig, men några blommor hann jag inte se i somras. Ska vara mera uppmärksam nu i sommar, de växter jag vet att snigelrackarna älskar, ska få extra korn runt sig !

Hälsn Tepa

Blå bergvallmo tar tid på sig att blommar,var de nyplanterat så hade de nog inte blommat ändå.Har aldrig sett att sniglar äter BB,fast jag har inga mördasniglar(än).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon