Full version: Rosförslagshjälp
Helen i Skåne
Vit klängros att fylla väggen med bakom pionerna när de har blommat över. Helst en sort som blommar hela sommaren, den behöver inte dofta. Om det inte finns en vit kan jag tänka mig något åt det rosa hållet eftersom pionerna är starkt rosa/cerise.
Är novis i roslandet...
blink.gif
Louise i Göteborg
Oj, oj, oj

Den som ändå hade en vägg över att plantera en ros vid huh.gif Det finns hur mkt som helst att välja på, särskilt i skåne biggrin.gif

En ros jag kan rekomendera är Mme Alfred Carrière Den är mkt ljust rosa, vissa försäljare kallar den vit. Kan bindas upp mot vägg (jag har den på portal) men den beskrivs ibland som buskros. Alltså inte så stor att den täcker in hela huset tongue.gif I böcker sägs den angripas av mjöldagg om den står för instängt, detta drabbar ju inte min fristående rosenbåge men om din vägg är väldigt läig kanske....
Jag hoppas du inte menar att den inte får dofta, denna doftar mycket. Blommar hela sommaren med ganska små blommor.
Helen i Skåne
Oh, den får jättegärna dofta! Men väggen är i söderläge, blir det för varmt? Kanske bätte att ha den mot mitt "galler" vid altanen och så sätta en klematis eller nåt vid väggen istället? Som sagt rosor är inte nåt jag kan något om... blink.gif
Ingrid på Västkusten
Venusta Pendula om det nu unte vore för det här med blomma hela sommaren.

Förslagsvis - kika in på Flora Linneas hemsida - de finns i Helsingborg och låt Dig hänföras.......

Hälsar Ingrid med alldeles ingen plats heller!!
Helen i Skåne
SUCK! Där kan man ju inte titta då blir man utfattig!!! Jag fick en WINCHESTER CATHEDRAL i somras och ska flytta de röda som jag inte vet vad de är till någon annanstans och bara ha vita vid altanen, hmm det här börjar bli spännande! laugh.gif
Katrina
Glöm för all del inte att kolla New Dawn!
En av de mest tacksamma klängrosor man kan tänka sig!
Ljust, ljust pärlemorrosa blommor och starkväxande.

Blommar definitivt hela sommaren och här i zon 3, hade jag knopp + blom i november förra året.
Doftar gott, men inte jättestarkt.
Helen i Skåne
Sådärja! Tack för det... smile.gif
Nu kan jag inte välja alls... får väl säga som monstret i Sesam street; jag vill ha ALLA kakorna (i det hör fallet rosorna). wub.gif
Jennyn
Jag kan inte låta bli att tipsa om underbara Madame Plantier, trots att hennes blomningstid är alltför kort. Vilken doft, vilka ljuvliga blommor!!!!

Annars blir nog tipset ett instämmande med föregående talare, New Dawn är jättefin, blommar hela tiden och doftar gott. Min egen har dock varit lite trög i starten och inte riktigt växt till som den borde. Jag har hört att de kan vara sådana, New Dawn, så det gäller att inte ge upp.

Hälsar Jennyn
Lars
Kanske inte hör hit, men varför inte spaljera upp persikor på din södervägg i skåne istället... Då slipper du ju välja wink.gif

Eller söätta en ros oxå!

/Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon