Full version: Runåbergs
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs har inte hunnit lägga in nyheterna i webbutiken än men de har nu lagt ut en PDF-fil på hemsidan där man kan hitta årets nyheter.
bravo.gif

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

(+det finns information om vilka sorter som försvunnit nu när de bara ska sälja ekologiska fröer, perpetual spinach kommer jag sakna (snyft!!) men de har en annan mangold som nyhet som ska vara lik den gamla spetsmangolden så jag kanske klarar mig ändå)
EKLO
Oj vad kul! Jag blev nyfiken på den nya moroten, och den snabba brytbönan. Blev lite sugen på att kanske också testa chilifrukten - det har jag aldrig odlat tidigare.

Men hur är det med sommarsquash - när är de ätklara egentligen?
Sara i zon 7
Hej!
Ja vad kul att nyheterna äntligen kommit. Jag ska odla den nya chilin Hot Lemon. Chili går jättebra, men jag har ju växthus.

Sommarsquash kan man skörda från mitten av juli (zon 7) då väver de mot varm vägg men på friland.

Den nya Tagetesen Linné ska jag odla.

Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs nya sommarsquash sort White bush lebanese kan jag verligen rekommendera jag fick en påse provfrö av Runåbergs för några år sedan så jag har odlat sorten tidigare under några år. Den växer hyfsat kraftigt och bladen ser något annorlunda ut en den vanliga zucchinins, den verkar ha hyfsat bra motståndskraft mot gurkmjöldaggen, frukterna har ganska fast fruktkött med god smak, +de ger ganska många frukter per planta. Plantan växer i buskform.

Hos mig är sommarsquashen klar i juli också man kan ju inte plantera ut squash förren slutet av maj-början av juni ens här och då använder jag ändå svart markväv + fiberduk. Sommarsquash/zucchini skördas med fördel då de är ganska små ca 3-4hg, plantorna sätter nya frukter allteftersom man skördar. Squashfrö har lång hållbarhet så jag brukar ha många sorter men kanske bara 1-2 plantor per sort, fröpåsarna använder jag sedan i flera år. Sommarsquash/zucchini växer i buskform för det mesta så de skickar inte ut flera meters rankor.

(Bönan speedy hade jag förra året och jag var inte så jätteimponerad, Dragons langerie som jag testade för första gången förra året tycker jag var bättre, mer högavkastande, god, rolig och lätt att hitta bland bladverket, en gul böna med rosa ränder är lättare att hitta i ett grönt bladverk än vad det är att hitta en grön böna i ett grönt bladverk)
Eva 33c
Va bra att de lagt ut pdf-en. Då kan man ju göra sin beställning nu.
Chilin Lemon, den röda tagetesen och plocksalladen Malawi ska jag testa. Amaranten, är det samma art (Amaranthus caudatus) som den vanliga blodamaranten som jag odlar som prydnad tro? Nån som vet? Jag har aldrig provat att äta av den...
Eva 33c
CITAT (Eva 33c @ 25-01-2009, 16:28) *
Amaranten, är det samma art (Amaranthus caudatus) som den vanliga blodamaranten som jag odlar som prydnad tro? Nån som vet? Jag har aldrig provat att äta av den...

Tänkte svara på min egen fråga. Nu när nyheterna finns på hemsidan finns även det vetenskapliga namnet med. Hopi Red Dye tillhör en annan art, Amaranthus cruentus, än den jag odlar som prydnad.
Nu är det i allafall beställt och klart tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar ha Calaloon (Amaranthus tricolor), ifall den smakar snarlika så är det främst unga blad man använder + de smakar mycket lite, men som garnering i sallader och dyl. är den bra. Vill man ha något mera smakrikt men rött rekommenderar jag trädgårdsmållan den har en mycket god lätt syrlig spenatsmak (tyvärr tyckte rådjuren också att de var goda för de gick och betade ner dem och rörde i stort sett inget annat). Runåbergs har en färgblandning av trädgårdsmålla.

Calaloo

Eva 33c
Ja den röda mållan är fin. Jag köpte den för många år sedan hos Runåbergs och får alltid självsådda plantor i landet som jag brukar ta upp och sätt där jag vill ha dem. Förra året köpte jag en med blandade färger, den innehöll även gula nyanser. Och spm sagt, rådjuren gillade den skarpt...
I sin beskrivning av amaranthen Hopi Red Dyestår det att även stora blad kan användas om de anrättas först. Och sen var det nog det där med "små svarta, proteinrika frön med en smak av honung" som lät så spännande. Förutom att den tydligen ska vara fruktansvärt nyttig. Fast det vore ju bra om den smakade gott också...
Vi får väl se. smile.gif
kajsalota
De här salladsblandningarna Lettuce mix och Green mix. Hur är dte tänkt att man ska odla dom? Det är väl ganska stor skillnad på att odla ex ruccola och grönkål?
Eva 33c
CITAT
De här salladsblandningarna Lettuce mix och Green mix. Hur är dte tänkt att man ska odla dom? Det är väl ganska stor skillnad på att odla ex ruccola och grönkål?

Lettuce mix innehåller väl bara olika salladsorter, men den andra var ju mer blandad. Jag gissar att tanken är att skörda "små gröna blad" av alla dessa växter att ha i sallad. Ingen sort behöver alltså utvecklas fullt ut för att skördas, det ingick ju även betor i blandningen men tanken är nog att man skördar bladen.
Det är i allafall min tolkning rolleyes.gif
Helen vid Ljungan
Hej! Jag plockar upp den här tråden igen för jag undrar om bladamaranten ska förkultiveras och isf när är det dags? Har köpt 'Hopi Red Dye' från Runåbergs.
vänliga hälsningar
Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog bra att förkultivera, jag brukar förkultivera Calaloon i april. De brukar dock fröså sig och hinner ju bilda plantor så ev. går det ju att direktså men det brukar ju bli snabbare skördefärdiga plantor ifall man förkultiverar + plantorna kan ju lättare konkurrera med annat ifall de inte är alltför små + man ser ju vad som är plantor och vad som är ogräs.
Helen vid Ljungan
Tack, då kör jag på den linjen med förkultivering i april.
/Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon