Hej!
Jag har märkt ut en rund labyrint med diametern 4 meter med pinnar i gräsmattan. Nu har jag tänkt mig att plantera växter som "väggar", men vill helst ha något som är lätt att avlägsna igen när barnen blir större och vi inte vill ha labyrinten längre. Därför vill jag sätta något som är lätt att klippa ned och sedan "utrota" med gräsklipparen igen. Buskar är alltså uteslutet. Jag har funderat på bambu, men det blir dyrt eftersom det är många meter att plantera. Jag har funderat på hallon, som redan sprider som ogräs här, men de sticks ju. Höga grässorter är ju inte fel - men jag vet inte riktigt vad. Helst vill jag ha perenner, för att slippa plantera nytt varje år en tid framåt.
Sökes alltså: höga tåliga perenner! Alla kreativa idéer mottages tacksamt!
Läge: zon 1, sol/halvskugga.
Louise
Hej!
Jag gick en trädgårdsplaneringskurs en gång för några år sedan och trädgårdsarkiteten (kursledaren) tyckte att ett av de stora gräsen var utmärkta för just barnlek, för de var relativt robusta samtidigt som de var täta och höga nog att bli som en koja. Tror det var Miscantus?! De är ju dessutom vackra vintertid.
Bekanta till mig har flätat en koja av pil, men jag är lite tveksam till resultatet. Liknar mest en bur nertill med en stor buske på toppen. Är väl kanske inte så lätt att ta bort sedan heller?
Jag funderar själv på att göra något liknande till barnen i sommar.
Lycka till!
Jag hade förra sommaren en stor spiral av galler(som skyddar träden mot hararna på vintern) och planterade sockerärter som fick klänga på gallret. Längst inne hade barnen sitt fängelse.

Barnen var jättenöjda.

Diametern på spiralen var ca 4 meter och gångarna 0,5 meter.
Jordärtskockor ger en härlig djungelkänsla även för vuxna och går att äta upp när hösten är slut.
Tack för era svar - bra båda två! Gräs verkar bra just för att det ska tåla lek. Ska kolla upp Miscantus.
Klängväxter skulle vara kul, men det är många meter som ska fyllas... å andra sidan är kanske nät bra just därför...?! Bara att rulla ut, så att säga.
Jordärtskockorna breder ut sig väldans bra i trädgårdslandet, så de trivs ju här och skulle kanske funka... hm! Jättekul att ha fått nya idéer.
Funderade ett tag på lupiner, men kom på att mördarsniglarna här älskar dem. Det hade jag förträngt ett tag
Miscantusarna växer lite sakta tycker jag, jag skulle ta Tuvrör (Calamagrostis) istället. De grönskar tidigt och ger höga ax som står rakt upp. De är härdiga och växer fort! Här i Norrköping finns det en spiral med Calamagrostis i en rondell, det är häftigt!! Blir snabbt en tät vägg! Annars är ju armeringsmatta med klängväxter, tex luktärt ett alternativ, då luktar det ju gott också och du behöver inte "utrota" något senare.
//Heda
Det lät kul med tuvrör! Jag har kollat bilder på det på nätet - det svåra är förstås att få ihop så många plantor som det behövs för en labyrint med diametern 4 m utan att ruinera sig.... har räknat ut att det är minst 25 m att plantera
Överväger därför att sätta upp något slags nät för att snabbt få upp känslan av labyrintväggar iår och sätta just klätterväxter där, t.ex. luktärter, blandat med perenna klätterväxter som klematis och kanske murgröna för vintertiden också ska bli fin. Hoppas att mördarsniglarna inte ÄLSKAR luktärter....
De är nog inte så svåra att fröföröka. Min första planta som jag köpte var ganska ynklig men var en ordentlig rugge redan i slutet av andra säsongen. Nät/armeringsmatta är ju snabbare förstås, jag hade en liten sådan med luktärt och det vart ett riktigt mysigt krypin. En stol fick plats i "rundeln", där kunde man sitta i väldoften och mysa! Rekommenderas!! Billigt, enkelt och snabbt!!!
//Heda
Järfälla
13-02-2009, 15:55
Både miskantus och tuvrör får du ju gräva bort sen.
Någon sommarblomma/växt kanske är vettigast och enklast?
Solrosor växer fort och är billiga (att fröså), sätt dem i två (eller fler) rader och zicksak så blir det tätt.
Sommarcypress bildar fina "sommarhäckar".
Som klättrare skulle du kunna ha något som växer fort och går att äta, som blomsterböna...
Klättersquash växer fort och frodigt.
Ja också slingerkrasse förstås.
thujor växer ju också hyffsat fort och går att få tag i hyffsat billigt, och har grunt rotsystem så det är lätt att flytta dem sen. (går ju att komplettera med blommande klättrare).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.