TEZZ
Jag har en björk som är angripen av Tapherina, häxkvastar. Är det någon vits med att ta bort "kvastarna" och i så fall när ska jag göra det?
Ciczi
Taphrina betulina (som svampen heter när den angriper björk) stimulerar sovande knoppar till en abnorm skottbildning och angripna träd får då dessa täta och runda busklika missbildningar i kronan som vi kalls häxkvast. Angreppet är vanligast på glasbjörk (Betula pubescens) som växer på odlad mark i tex parker eller längs åkrar.

Om du anser att det är nödvändigt att bekämpa Taphrina betulina så kan man klippa bort häxkvastarna. Alla ingrepp på björk görs lämpligast under juli augusti och september (den s.k. JAS perioden) då den blöder mindre.

mvh Ciczi
TEZZ
Tack för ditt snabba svar. Jag hade nästan tänkt gå ut idag och klippa bort kvastarna men det var ju tur att jag skrev till forumet innan jag börjde klippa. Trivs björken bättre om jag tar bort kvastarna, vad jag förstår finns svampen i hela trädet. Det är kanske inte någon vinst med att klippa bort kvastarn?
Ciczi
Jag hade nog låtit naturen ha sin gång och låtit häxkvastarna vara. Jag är lite allergiskt mot att skära i träd om det absolut inte är nödvändigt och särskilt då björk.

//Ciczi
Bassam
Tack för frågan
det är lätt att man bekämpar svampsjukdom genom:

fräkeno nässlor får stå och dra några dygn i vatten och blandningen rörs om då och då sedan kan blanda med vatten o sprider på växten, annars kan du använder (, atamon eller provado- bikarbonat ) som ska blanda med vatten o sprider på växten, men ska man inte glömma ta bort delar som svåra skadad först.

KURT
CITAT (Bassam @ 25-01-2009, 20:14) *
Tack för frågan
det är lätt att man bekämpar svampsjukdom genom:

fräkeno nässlor får stå och dra några dygn i vatten och blandningen rörs om då och då sedan kan blanda med vatten o sprider på växten, annars kan du använder (, atamon eller provado- bikarbonat ) som ska blanda med vatten o sprider på växten, men ska man inte glömma ta bort delar som svåra skadad först.

Och hur hade du tänkt behandla ett helt träd med detta? Om dessutom svampen växer inne i trädet så har det dessutom ingen som helst effekt vad man sprider utanpå trädet.
Ciczi
CITAT (KURT @ 26-01-2009, 06:48) *
Och hur hade du tänkt behandla ett helt träd med detta? Om dessutom svampen växer inne i trädet så har det dessutom ingen som helst effekt vad man sprider utanpå trädet.

Bra poäng Kurt!

//Ciczi
Bassam
Tack för frågan
Svampen sprider sig inne o ute , om du sprejer träd det kommer bladen att absorberar medel så de svampen som sätter inne ska ta den här medel o ska dö.
Obs: också man kan vattna på blandning med för att rötter ska också absorberar o sprider till hela träd.
H: Bassam
Thomas Wahlqvist
Goda råd finns det många smile.gif

Snälla Bassam -var lite mer spänstig och flexibel i dina påståenden, då finns det utrymme för erfarenheter.

Bassam - vad odlar du för trädgårdsväxter?
Bassam
Tack för frågan
jag har studerat hortonom i 5 år o har jobbat flera år med den här branschen. Nu så svarar o läser jag nästan 5 timmar per dag med mina kompisar i det här forumet och ger flera svar till dem men jag ger inte svar förrän jag är säker i min information.
H: Bassam
Monaxe
Hej Bassam, tack för ditt inlägg...
Ursäkta min fundering, men om du läser här på forumet i 5 timmar varje dag, då tycker jag att vi ser väldigt lite av dina inlägg. Om du dessutom studerat till hortonom i 5 år, saknar jag mer konstruktivitet i dina råd!

Bara en take från mig/Monica
Thomas Wahlqvist
Jaha där ser man.
Jag ska skaffa provado till mina träd med svamp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon