latara
Är det en väldigt dum idé att plantera om krukväxter redan nu, när det fortfarande är vinter? Full ommöblering pågår i hela huset och det kliar i fingrarna efter att få ta sig an växterna också, när vi ändå är i farten... flirting.gif

Men tar växterna skada? Behöver de slumra ett tag till?
tepa
Hej

Ser du att det kommit nya skott ? Man brukar vänta tills det blir lite ljusare och kommer nya skott. Kan du inte hålla dig en par veckor till ? Själv ska jag försöka vänta till mitten februari. Jag har några som är så stora och bökiga, så jag stökar nog till alltför mycket om jag gör det inomhus. Men i mitten på februari har vi säkert varmare dagar här på Åland, så jag kan ta en kruka i taget utomhus. Men det kommer att ta tid...

Hälsn Tepa
MariaS
Vitsen med att plantera om sina krukväxter, är att växterna ska få sig tillgodo så mycke ny fräsh näring som möjligt när tillväxten börja. Tillväxten börjar först när ljuset är tillräckligt bra i förhållande till värme. Är man då för tidig med att plantera om, kan mycke näring gå till spillo när man vattnar (urlakning) och näringen i jorden är för dålig när den väl behövs, vilket i sin tur kan leda till halvdan tillväxt....

Detta gäller dock inte alla krukväxter. Vi har ju krukväxter som har tillväxt året om också. Dessa krukväxter kan man också plantera om året runt.

Bor man i Skåne, kan man börja byta jord om någon vecka. Sen är det vecka för vecka, ju längre norr ut i landet man bor. Ljusflödet är tillräckligt i HELA landet för omplantering i första veckan av mars.
pejori
Jag har börjat nu i helgen. tummenupp.gif
Börjar med att öka vattningen och värmen lite.
Planterar om dom som visar tecken på att vakna till liv.
Har alltid börjat i slutet av jan. och det har gått bra, speciellt med dom som skall ut i vår.
(kaktusar, hoyor och liknande)
Alexander-VG-zon3
och jag börjar alltid plantera om i mitten av feb. och det har alltid funkat utan problem både övervintrade fuchsior till cannor och krukväxter som står i rumstemp.
evaisa
Jag började för någon vecka sedan med svärmorstungorna. Började alltså. Jag har väldigt många kvar att ta hand om. Men, mina har ju tillväxt året om. Så det är väl okej då.

Jag brukar börja när jag får lust till det. Annars är jag rädd att det inte blir gjort alls.

Sen undrar jag om urlakning. Det är väl bara om det rinner ut vatten ur krukan som det kan lakas ut? Så mycket vattnar jag sällan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon