Att förvara fröerna kallt ersätter inte på någotvis den kallperiod som en del fröer behöver för att "vakna". Fröerna måste nämligen sås och börja suga vatten först och sedan skall "vintern" komma. Så länge fröet är torrt och kallt händer absolut ingenting som främjar grodd.
När det gäller den blå bergvallmon (meconopsis) tycks det vara så att även om fröerna gror varmt så vill rötterna ha svala nätter för att utvecklas. Många är det som förlorat sina små bergvallmoplantor fast det såg så bra ut först.
Nu lyckades ju du bra ändå och det är ju alltid roligt. Har du sått bergvallmo många gånger på detta sätt? För man kan ju ha lite tur ibland. Eller kanske stod de vid ett fönster där det faktiskt blev svalare på nätterna? Klarade du alla småplantor? Själv sådde jag för jättemånga år sedan bergvallmo varmt inomhus under lysrör, och alla grodde snabbt, men sen började de lägga sig platt och dö. Alla utom en, som forfarande växer fint i min trädgård. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog kunnat rädda fler småttingar.
ok, nu när du säger det förstår jag att det är så det fungerar med köldperioden.
Det kändes trångt att få in krukorna i kylskåpet
Man kan ju ställa dem ute några veckor innan man börjar driva dem inne i värmen.
Nej, det var första gången jag sådde. Sådde dem inne i början på Feb tog 3 veckor innan de grodde. Runt 60 % grodde.
Ja, de stod på en hylla jämte fönstret. Det är ett rum i söderläge så det blir rejält varmt soliga. så visst går graderna ner lite på natten, men inte under 18+.
Jag klarade alla plantorna, så länge de stod inomhus. Det började komma några bort fall senare på våren när jag satt ut dem utomhus i krukor.
5-6 st av 20 plantor. De föll liksom ihop och "Tynade" bort. Jag tror att de var för blöta.
Ska bli kul när de börjar komma upp sen i vår.