Full version: Blå bergvallmo
Pote2illa
Var kan man köpa frö till blå bergvallmo? Ska man förodla dem? Hur sköter man dem? Vilken jord? Sol eller skugga?

Många frågor men hoppas på minst lika många svar. Ni brukar ju kunna det mesta.

VAR RÄDDA OM VARANDRA! rolleyes.gif
Lady Hamilton
Det finns massor med trådar om Blå Bergvallmo om du kollar med sök funktionen
Blå Bergvallmo

Men denna tråd borde ge dig svar på de flesta av dina frågor
Blå Bergvallmo tråd
Pote2illa

Tack för hjälpen! Har beställt frön + några till och dessutom läst kloka råd. angel_not.gif
Rickard__
Det här med att dem måste stå svalt på natten, har jag annan uppfattning. När jag sådde i våras stod de i rumstemperatur och grodde och växte bra efter det. Bättre att ha dem i påsen när man har dem i kylskåpet och så efter det.

Om man vill ha en köldperod, vilket kan göra att de gror bättre och lite mer jämt.

Eva 33c
CITAT (Rickard__ @ 26-01-2009, 18:00) *
Bättre att ha dem i påsen när man har dem i kylskåpet och så efter det.
Om man vill ha en köldperod, vilket kan göra att de gror bättre och lite mer jämt.

Att förvara fröerna kallt ersätter inte på någotvis den kallperiod som en del fröer behöver för att "vakna". Fröerna måste nämligen sås och börja suga vatten först och sedan skall "vintern" komma. Så länge fröet är torrt och kallt händer absolut ingenting som främjar grodd.

När det gäller den blå bergvallmon (meconopsis) tycks det vara så att även om fröerna gror varmt så vill rötterna ha svala nätter för att utvecklas. Många är det som förlorat sina små bergvallmoplantor fast det såg så bra ut först.
Nu lyckades ju du bra ändå och det är ju alltid roligt. Har du sått bergvallmo många gånger på detta sätt? För man kan ju ha lite tur ibland. Eller kanske stod de vid ett fönster där det faktiskt blev svalare på nätterna? Klarade du alla småplantor? Själv sådde jag för jättemånga år sedan bergvallmo varmt inomhus under lysrör, och alla grodde snabbt, men sen började de lägga sig platt och dö. Alla utom en, som forfarande växer fint i min trädgård. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog kunnat rädda fler småttingar.
Lady Hamilton
Enligt min erfarenhet (och vad andra har sagt) så gror Blå Brgvallmo i rumstemperatur MEN för att de skall fortsätta växa/överleva så behöver de små plantorna stå svalt om fötterna. Rötterna utvecklas inte annars och de småplantorna "tynar" bort. Det är därför Bergvallmo bör "sova" i kylskåpet om man inte har något annat svalt ställe där de kan få växa till sig
Rickard__
Att förvara fröerna kallt ersätter inte på någotvis den kallperiod som en del fröer behöver för att "vakna". Fröerna måste nämligen sås och börja suga vatten först och sedan skall "vintern" komma. Så länge fröet är torrt och kallt händer absolut ingenting som främjar grodd.

När det gäller den blå bergvallmon (meconopsis) tycks det vara så att även om fröerna gror varmt så vill rötterna ha svala nätter för att utvecklas. Många är det som förlorat sina små bergvallmoplantor fast det såg så bra ut först.
Nu lyckades ju du bra ändå och det är ju alltid roligt. Har du sått bergvallmo många gånger på detta sätt? För man kan ju ha lite tur ibland. Eller kanske stod de vid ett fönster där det faktiskt blev svalare på nätterna? Klarade du alla småplantor? Själv sådde jag för jättemånga år sedan bergvallmo varmt inomhus under lysrör, och alla grodde snabbt, men sen började de lägga sig platt och dö. Alla utom en, som forfarande växer fint i min trädgård. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog kunnat rädda fler småttingar.

ok, nu när du säger det förstår jag att det är så det fungerar med köldperioden.
Det kändes trångt att få in krukorna i kylskåpet rolleyes.gif

Man kan ju ställa dem ute några veckor innan man börjar driva dem inne i värmen.

Nej, det var första gången jag sådde. Sådde dem inne i början på Feb tog 3 veckor innan de grodde. Runt 60 % grodde.
Ja, de stod på en hylla jämte fönstret. Det är ett rum i söderläge så det blir rejält varmt soliga. så visst går graderna ner lite på natten, men inte under 18+.

Jag klarade alla plantorna, så länge de stod inomhus. Det började komma några bort fall senare på våren när jag satt ut dem utomhus i krukor.
5-6 st av 20 plantor. De föll liksom ihop och "Tynade" bort. Jag tror att de var för blöta.

Ska bli kul när de börjar komma upp sen i vår.
Eva 33c
Va kul att du lyckade så bra med din sådd smile.gif
Nu förtiden har jag sällan perennsådder inomhus. Jag sår och ställer ut och väntar på våren. Om jag är otålig tar jag in några krukor i växthuset i april och ger dem en tjuvstart på våren som annars är rätt sen här.
Lysrören inne används till sommarblommor och grönsaker så det är liksom fullt ändå.
Rickard__
Sen kan jag lägga till att man ska vattna underifrån och låta plantan dra upp vatten. Då växer ju rötterna neråt för att få vatten.
De trivs inte med att blöt vid rothalsen. Det var nog därför några av mina plantor dog.
Vattnar man uppifrån så trycks jorden ihop och blir kompakt, vilket försvårar för rötterna att växa.

Nu har jag köpt frö av Stor bergvallmo och lilla bergvallmo ska bli kul att så dem nu om några veckor.

lavendelgården
Blå bergvallmo har lite speciella krav. Hade nog ihjäl en två, tre frösådder innan jag lyckades. Kan du få tag på Meconopsis sheldonii är det nog den lättaste, men betonicifola är heller inte så svår.
Så i feb, mars. Värme tills de gror. Vattna underifrån. Så snart de grott, flytta till frostfri, men sval plats - ca 5 grader och någotsånär ljust. Själv har jag mina sådder i ett gammalt stall vid fönstret. Blommar efter två, tre år. Jag har aldrig tagit bort någon frökapsel, som det står i vissa råd.
Min erfarenhet är att de kan stå lite fuktigt, men då upphöjt, så att inte rothalsen ruttnar.
Har även plantor som står torrt och eländigt, som klarar sig fortfarande, efter 10 år. Numer självsår de sig rikligt, så hittar du rätt placering kan du få ett ganska stort bestånd. Jag brukar säga till mina gäster; "Låt dom vara , dutta inte för mycket!!!!"
Lycka till
Åsa
Tosan
Den behöver ingen stratifiering för att gro, då det har ingen betydelse i det här fallet, däremot får den inga rötter om den inte får sova i under +10, dessutom vill den ju ha ljus åxå, därför har vi burit dem mellan lysrören och kylskåpet. Efter att de har grott alltså.

Jag sådde ifjol, fick 13 groddar av ca 50 frön, en överlevde, åts av både katt och sniglar, men piggnade till slut till såpass att jag vågade plantera den i slutet av sommaren. Nu får vi bara hoppas att den klarar sig.
Köpta frön hörs dessutom vara sämre än egenplockade iom att många frön är sterila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon