Fågelvägen
help.gif Vi har 2 stuprännor, en bra sluttning och en hög med kupiga sprängstenar i olika storlek. Vattnet från de 2 stuprännorna skulle vi vilja leda till en liten bäck nerför backen. Bäcken har vi tänkt bygga av de kupiga stenarna radade kant över kant, börjande nerifrån. Det blir som en vindlande trappa. Eventuellt måste vi skaffa/hitta mera kupiga stenar, det finns en stor reservhög. Höjdskillnaden tillåter små vattenfall!
Idén är att regnvattnet ska ledas ner till rabatter som finns i sluttningen och att man också ska kunna vattna med slang upptill så att vattnet sprids längs bäcken. När det inte regnar får bäcken vara torr, men förstås med massor av växter i kanterna.

Närmast stuprännorna behövs det troligen ett Y-format rörsystem, som kan grävas ner och utmynna upptill, där bäcken börjar.
Betong vill vi helst inte använda alls, eller så litet som möjligt. Stenarna har vi tänkt lägga i grovt krossgrus (8/16 mm?) Tror ni det behövs gummimatta under stenarna i bäcken? Tanken är ju att lite vatten kan få läcka ut till växterna runt bäcken.
Har någon av er byggt någon detalj i detta förmodligen galna projekt, så är jag tacksam för alla tips och idéer!
Jag ska försöka hitta någon bild av platsen .... återkommer strax!

KURT
Utan en matta under så blir det nog ingen bäck, om det inte är rent berg under. Sedan kan man ju täcka mattan het med grus, men om det är mycket brant så kanske det kan blir lite problem att få gruset att ligga kvar?
Fågelvägen
Fortsättning av min bön om hjälp! Här är några bilder från i somras, i olika skeden av stenläggningsarbeten:

[attachment=30023:DSC_0112.jpg]
Bild 1: Bäcken ska börja ungefär i linje med ventilen som syns i husgrunden. Där kan rören från de 2 stuprännorna mötas.

[attachment=30026:DSC_0153.jpg]
Bild 2: Bäcken ska gå mellan trappan (till höger) och den stora terrassen...

[attachment=30024:DSC_0119.jpg]
Bild 3: ... här är nedre kanten av den stora terrassen. Lite av trappan/stengången syns nederst i bilden. Här någonstans borde bäcken fås övertalad att vattna de 2 rabatterna till vänster i bilden.

Verkar det rörigt, obegripligt? Orkar du kolla på min hemsida(projekt 3, 2008) så kanske det klarnar. Som sagt är jag tacksam för varje liten idé om hur man kan göra!

edit: TACK KURT FÖR SNABBT SVAR!
pebblelake
Hejsan!
Tror absolut att det behövs vatten tillskott, avdunstningen blir högre i rinnande vatten med många fall.kanske en gjuten ränna skulle kunna funka? det går ju att cementera fast stenar och grus.
Fågelvägen
Visst pebblelake, vattentillskott kommer att behövas. Bra synpunkt - vid torrt väder kanske allt vatten vi öser på upptill avdunstar innan det ens nått rabatterna! Ett extra krav är kanske att bäcken ska se bra ut också utan vatten.
En gjuten ränna vill vi helst undvika, det blir lätt en kolossalt stor och "evig" lösning - minst 10-12 meter, i sicksack dessutom. Hur får man bort sånt om lösningen inte funkar eller om arrangemanget ser helt korkat ut?
Möjligvis kan det behövas små betongpluppar här och där för att fästa ihop stenarna? Någon som vet vad frosten gör med sådant?

edit: Jag bläddrade förresten igenom bäck-bilderna på din hemsida. Vilket projekt! bravo.gif bravo.gif bravo.gif Otroligt frodigt, välplanterat och vackert, man hör nästan hur det porlar. Den välväxta Salix fragilis bullata i bakgrunden passar också perfekt i landskapet. Gissar att grannarna i början trodde du blivit galen?
pebblelake
Kul du gillade min bäck!

En annan metod skulle vara att limma fast stödstenar med sättlim, det klarar vintern.

Samt spruta fogskum som vallar och hälla sand eller smågrus på den innan den stelnar,då ser den ganska naturig ut,Forma och måla kan man också göra med den.(passa händerna det fastnar på ALLT)

fogskummet skulle även kunna hålla fast stenarna.
På detta sätt så behöver du ingen duk.

Bör tilläggas att fogskum och sättlim sitter ganska hårt men går att skrapa lös.fortsättningsvis kan man även fogskumma fast, fasta torvblock mellan stenarna.det sitter ett tag i alla fall.

edit på förra

Måla fogskum efter den torkat så klart.

edit på förra
måla fogskum efter den torkat så klart. rolleyes.gif
Fågelvägen
Tack pebblelake för nyttiga förslag! Än så länge är stenarna fastfrusna, så det finns tid att planera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon