Selma
Mina perenna vallmor i orangerött och rosa blommar sämre och sämre. Jag sådde dem för 7-8 år sedan, och de första åren var de fantastiska. Sen går det bara sämre och sämre... Jag har gett dem kogödsel/hönsgödsel, men för ett tag sedan läste jag, att man inte får gödsla vallmor alls. Är det sant? Har de blivit så dåliga pga vällevnad? Tacksam för svar.
Loobaman
Det är helt naturligt att dina vallmo inte är lika fin som för tre fyra år sedan och har antagligen ingenting med din gödsling att göra, Vallmo är en Grupp 2 perenn vilket betyder att den har en optimal blommning efter 2-3 år och minskar sin vitalitet kraftigt efter 3-4 år, dela eller så nytt är mitt förslag,
Heda
Ahaaa, Loobaman varje dag ska man lära sig något nytt!! Men dessa stora bestånd som blommar överdådigt, är det nya plantor som fyller på vartefter alltså??

//Heda
Åsa E
Det var nytt för mig också!

Loobaman, vad finns det mer för grupper av perenner? Och var kan man få reda på vilken grupp en viss perenn tillhör?
Loobaman
CITAT (Åsa E @ 26-01-2009, 11:13) *
Det var nytt för mig också!

Loobaman, vad finns det mer för grupper av perenner? Och var kan man få reda på vilken grupp en viss perenn tillhör?

Köp eller låna en perennbok där står gruppindelningen med tex: Perenner : våra trädgårdsväxter av Björn och Marie Hansson
eller Blommor och buskar Lorentzon, Kenneth.
Under växtsätt brukar det stå med vilken grupp perennen tillhör, även om det är långt ifrån några absoluta sanningar tycker jag att dett kan vara en bra nyckel vid planering av rabatter osv.

Direkt avskrivet från blommor och buskar:
Perennernas livslängd,
grupp 1, perenner som minskar starkt i livslängd efter 2-3 år optimum är 1-2 år efter plantering, i denna grupp ingår många vildperenner som frösår sig.

Grupp 2 perenner som minskar starkt i livslängd efter 3-4 år, optimum är 2-3 år efter planteringen, Omsorgsfull skötsel förlänger livstiden.

Grupp 3
perenner som minskar starkt i vitalitet efter 4-5 år, optimum är 3-4 år

Grupp 4 Perenner som trivs 5-6 år men under gynsamma förhållanden och riktig skötsel kan leva mer än 10 år

Grupp 5 Perenner som på rätt plats och vid riktig skötsel når hög ålder.

Sen är det lite olika standard och gruppindeling beroende på vilken bok man läser men principen är den samma. Jag har inte lyckats hitta någon vettig sida om perenner online så det är old school och slå i böcker som gäller.

Längtar /Joel
Myosotis
CITAT (Loobaman @ 25-01-2009, 20:46) *
Det är helt naturligt att dina vallmo inte är lika fin som för tre fyra år sedan och har antagligen ingenting med din gödsling att göra, Vallmo är en Grupp 2 perenn vilket betyder att den har en optimal blommning efter 2-3 år och minskar sin vitalitet kraftigt efter 3-4 år, dela eller så nytt är mitt förslag,

fear.gif Men...? Jag har två vallmor som inte vet om det där. Det gjorde inte jag heller. Blomningen är lika överdådig varje år. Så vitt jag minns har de "alltid" varit där, ska forska i hur länge.
Loobaman
CITAT (Myosotis @ 27-01-2009, 09:31) *
fear.gif Men...? Jag har två vallmor som inte vet om det där. Det gjorde inte jag heller. Blomningen är lika överdådig varje år. Så vitt jag minns har de "alltid" varit där, ska forska i hur länge.

Dom kanske frösår sig själva och på så vis håller sig vitala? eller är det samma plantor som blommar varje år? I vilket fall, grattis!
Myosotis
Nej, det är samma plantor på exakt samma ställe.
Åsa E
Tack för info om perenngrupperna!
Det ska jag försöka ha koll på i fortsättningen.
Monarda
Min Royal Wedding har jag haft i nära nog 10 år nu på samma ställe. Än har jag inte märkt någon avmattning i blomningen. Och inget fjäsk, den har fått lite gödsel när jag kommit ihåg det. Det är inte varje år direkt.

P6210235a.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon