Full version: Julros
uno
Våren 2008 frösådde jag julros. Nu har jag två krukor
där julrosorna är ca 5 cm höga.
De har aldrig varit utanför sina krukor och inomhus under vintern.
Hur skall jag göra med dem. Skall jag plantera ut dem nu eller
vänta tills vårvärmen kommer. De har inte växt något under vintern,
kanske trivs de inte inomhus under högtryckslampan.
Grå
De vill ju inte stå för varmt, så ta bort dem från lampan och ställ dem i ett fönster, eller en liten bit in i stället om du har något utan element. Jag fick en julros i kruka av svärmor och på lappen som följde med står det att man kan plantera ut dem till våren på ett svalt och skuggigt ställe. Den har stått framför ett fönster på mitt köksbord och har både blommat, vissnat och bildat nya, långa, fräscha blad.
renate
Ställ krukorna så svalt du kan,bort med högtryckslampan den är för varmt.Du skulle aldrig tagit in krukorna,mina frösådda julrosor står i ett kallväxthus utan extraljus,men de kan står ute om man skyddar de mot allt för mycket fukt under ett lövtäcke tex.Julrosor trivs inte innomhus men att flytta ut dina nu från värmen vet jag inte om det är bra.Julrosor som frösår sig själv står ute oskyddat och klara sig här i min zon.
MariaS
Ställ INTE ut dem nu, om de har stått inomhus så här långt. Ställ dem däremot så svalt som du vågar (frostfritt) Till våren planterar du ut dem i surjordsrabatt i hal till helskuggigt läge. Julrosor är absolut INGA solälskare!
uno
Tack för svaren. Krukorna åker ut till ett fönster i garaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon