Full version: rumsgran
vanjalarsa
har två rumsgranar. de står bredvid varandra.
Jag är jättenoga med vattning och spritning. Rummet är svalt,särskilt nattetid.
Ändå så upptäckte jag att några små grenar hade torkat längst ner på den ena. inget alls på den andra..

vad beror det på? Vad kan jag göra?

Jättetacksam för tips och svar!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
Tack för frågan

H: Bassam alla frågor har svar
För torka finns olika orsak:
På din situationen jag tycker att ner grenar fattas ljus, men jag hoppas om du kan titta noga o kola om växter har ohyra som trips sköld bladlöss, o om finns Svampen som ser ut fläckar på bladen, också de kan torka på grund av övervattning..eller om jorden fattas Z S CA.
Obs den situation bror på 1 fattas ljus, 2 övervattning,
Det är bra om man köper näringslösning o ge blommor under vår perioden.
H: Bassam
vanjalarsa
tack snälla du för svaret!
Jag ska kolla upp de sakerna som du nämnde.
MariaS
CITAT (vanjalarsa @ 25-01-2009, 21:46) *
Ändå så upptäckte jag att några små grenar hade torkat längst ner på den ena. inget alls på den andra..

Är det möjligen den typ av gran/en som säljs i julgrupperna du undrar över? Då är det tyvärr så, att temperaturer varmare än +10 torkar ut dessa växter. De är nämligen inga krukväxter (även om de säljs som sådana) Granen är i de flesta fall en sockertoppsgran och var man har den, det vet du. Enen är förmodligen en Chamaecyparis = dvärgcypress och den hör också hemma i trädgården. Det är MYCKET sällsynt att man får ohyra på barrväxter, svamp kan förekomma, men tyvärr är det låg luftfuktighet som är den största boven i detta fallet. Ska man klara av denna typen av växter inomhus, bör de stå mycket nära ett vattenfall eller en dusch som är i ständig drift.
Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 25-01-2009, 21:46) *

vad är det du har ?

en Chamaecyparis lawsoniana Ädelcypress på svenska, som man ofta får i julgrupper eller kan köpa vid jul.

eller en Picea glauca Gran, som man också ibland planterar i julgrupper

eller en Araucaria heterophylla Rumsgran, som man har som krukväxt som övervintras svalt.

googla dom olika namnen och berätta vilken du har så är det lättare att hjälpa dig.
vanjalarsa
hej igen
Det är aurcaria heterophylla, även kallad norwich gran. Eller är det norfolk..ursäkta veligheten..
Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 26-01-2009, 01:24) *
hej igen
Det är aurcaria heterophylla, även kallad norwich gran. Eller är det norfolk..ursäkta veligheten..

Norfolkgran är det andra namnet. och det har den fått av att den växer vilt på öns om heter så
http://sv.wikipedia.org/wiki/Norfolk%C3%B6n

av att den blir brun är att den står för torrt(både i luften och i jorden) och för varmt och för mörkt på vintern.

den vill övervintra ljust i en temp på +5c +15c. om du kan ta gärna ut den på våren-sommaren och ta sedan in dom innan frosten kommer på hösten. ska du ta ut dom så placera dom först i skuggan. dom växer dubbelt så bättre och snabbare om dom får vara ute under tillväxten. annars klarar dom sig bra inne också i ett ljust fönster. håll dom fuktiga i jorden under hela tillväxten och lite torrare på vintern. ge näring från april-maj till aug. plantera om i feb-mars om det behövs i ny jord och större kruka.

Rumsgran får sällan ohyra. mina har aldrig fått ohyra.
vanjalarsa
tusen tack!

Duschar du dina ofta?

Jag planterade dem i särskild jord för växter som vill ha "sur"jord. borde vara bra..eller?

Alexander-VG-zon3
jag vet inte om den vill ha surjord eller kalkrik jord.

jag duchsar inte mina. men dom är ju också ute från på våren vid +5c till hösten innan frosten. och får den luftfukt och ljus dom behöver ute. sedan på vintern om man har dom svalt så tål dom torrluft bättre.
Christer i Falköping
Man bör ha en liten kruka till dem, annars växer de fort upp till en storlek som iunte fungerar inne. Det är ju ett ganska så stort träd när det växer villt.
Christer.
MariaS
Detta står att läsa om norfolkgranen:

Rumsgran
2003
från Blomsterfrämjandet

Namn: Rumsgran (Araucaria heterophylla)

Familj: Araucariaceae, araukariaväxter.

Ursprung: Norfolk Island utanför Australien.

Beskrivning: Araucaria – efter provinsen Arauco i Chile, där släktet har sitt ursprung
heterophylla – olikbladig.

Bakgrund: På sin naturliga växtplats kan växten bli upp till 50 m och i kruka upp till 2 m. Växten ser ut som en riktig gran med symmetriskt ordnade grenar med mjuka barr.

Egenskaper: I viss mån minskar rumsgranen halten formaldehyd i luften, men dess främsta hälsobefrämjande egenskap är att den avdunstar vatten som gör att luftfuktigheten höjs. Rumsgranen växer långsamt.

Placering: Rumsgranen ska stå ljust men inte soligt, ett inglasat, frostfritt uterum är idealiskt.

Skötsel: Rumsgranen är en relativt lättskött krukväxt. Jorden ska hållas lätt fuktig med kalkfritt vatten. Sommartid är det viktigt att rumsgranen får tillräckligt med vatten. Vintertid vattnas den mer sparsamt, särskilt om växten står svalt. En gång i veckan under perioden vår till höst kan en halv dos näring tillsättas i vattnet. Torr luft gör att rumsgranen lättare angrips av spinn, varför det är bra att duscha den emellanåt. Om rumsgranen barrar beror det troligen på att den står för varmt eller att den får för mycket vatten under vintern.

Användning: Kan användas som julgran, men då bör man tänka på att inte hänga för tunga saker i de klenare grenarna.

Som vanligt kan då problemet vara övervattning, snarare än för lite vatten.
vanjalarsa
Tack för alla bra tips och råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon