Full version: Olivträds-hjälp!
Juni81
Köpte ett litet olivträd, ca 30cm högt, för två veckor sen och började för några dagar sen märka att det inte verkade må så bra. Bladen börjar skrumpna ihop, speciellt de nya skotten som såg så fina ut när jag fick hem den. De liksom rullar ihop sig och torkar ihop. Bladen ramlar väldigt lätt av också, bara man råkar nudda ett så faller det till marken.

Jag har sprayat den med vatten nästan varje dag då jag vet att torr luft kan vara ett problem och jag har också försökt ge den så mkt ljus som möjligt, även då detta kan vara lite svårt under denna period av året.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få trädet att må lite bättre eller ska jag ge upp och lämna tillbaka den till affären?

Tack på förhand!
Eriks
hm, jag gissar bara.. men kan det vara så att trädet blivit köldskadat vid transporten hem?
MariaS
CITAT (Eriks @ 26-01-2009, 09:52) *
hm, jag gissar bara.. men kan det vara så att trädet blivit köldskadat vid transporten hem?

Absolut inte! Såvida det inte utsatts för långvarig kyla lägre än -10. Rätt svar finns i det andra forumet där samma fråga ställts.
HelenJ
CITAT (Eriks @ 26-01-2009, 09:52) *

Jag har fått lära mig (av min lärare som är hortonom på SLU) att olivträd är känsliga för hastiga temperaturskiftningar. De klarar någon/några minusgrader under längre perioder, men att ha +10 ena dagen och -10 andra dagen tar definitvt död på dem. Så det är inte helt omöjligt att det är just det som har hänt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 10:34) *
Absolut inte! Såvida det inte utsatts för långvarig kyla lägre än -10. Rätt svar finns i det andra forumet där samma fråga ställts.

CITAT (HelenJ @ 26-01-2009, 20:35) *
Jag har fått lära mig (av min lärare som är hortonom på SLU) att olivträd är känsliga för hastiga temperaturskiftningar. De klarar någon/några minusgrader under längre perioder, men att ha +10 ena dagen och -10 andra dagen tar definitvt död på dem. Så det är inte helt omöjligt att det är just det som har hänt.

både ja och nej i detta fall. alltså ni båda har både rätt och fel. hmm unsure.gif om ni förstår.

allt handlar om hur förberett olivträdet är för vinter. och hur den har stått innan den köptes.

exempel hade den stått med extra ljus i ett växthus med ca +20c +25c. och var i tillväxt så hade nog topparna skadas om det var under 0c en längre tid. dock hade trädet inte dött.

hade trädet istället stått kallt och varit för vinterförvaring (många plantskolor övervintrar även sina olivträd i kylar och man kan få köpa dom även då) men hade den stått kallt och inte varit i tillväxt och i vintervila så hade den klarat ca -10c utan större skador.

så alltså den tål att ha +10c ena vecka och -10c andra vecka. då det som jag skrev handlar om den är i vila eller ej. det är därför jag skriver när jag ger råd att man ska ta ut dom tidigt men ej utsätta dom för vårfrost (då dom KAN ha vaknat inne). men däremot på hösten är det bara nyttigt med ett par frostnätter då har den hängt med och invintrat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon