Full version: Olivträds-hjälp!
Juni81
Köpte ett litet olivträd, ca 30cm högt, för två veckor sen och började för några dagar sen märka att det inte verkade må så bra. Bladen börjar skrumpna ihop, speciellt de nya skotten som såg så fina ut när jag fick hem den. De liksom rullar ihop sig och torkar ihop. Bladen ramlar väldigt lätt av också, bara man råkar nudda ett så faller det till marken.

Jag har sprayat den med vatten nästan varje dag då jag vet att torr luft kan vara ett problem och jag har också försökt ge den så mkt ljus som möjligt, även då detta kan vara lite svårt under denna period av året.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få trädet att må lite bättre eller ska jag ge upp och lämna tillbaka den till affären?

Tack på förhand!
MariaS
Ställ det så svalt som möjligt (+4 -+15 grader) Det hjälper inte att duscha ett olivträd! Har du inget garage, uthus eller liknande?
Alexander-VG-zon3
Olivträd vill som Maria skrev ha ljust och svalt under vintern. inte över +10c och gärna ute till första frostnatt och mycket ljust. att duscha höjer bara lite för stunden.

placera ut det så snart det är ca +5c +10c ute och ta in vid ev vårfrost.
Juni81
Ja det var som jag anade då. Att det är på tok för varmt och torrt inne hos mig. Jag frågade specifikt i affären om det gick att ha dem inomhus nu och hon sa att det gick helt ok och att man bara behövde duscha den lite om den såg ut att bli torr. Jag har inte möjlighet att ställa ut det, varken nu eller senare då jag bor i lägenhet så jag får helt sonika åka och lämna tillbaka det!

Tack för hjälpen!
MariaS
Att de aldrig lär sig. Man ska inte sälja växter om man inte vet vad det är för något. Odlingsbeskrivningar SKA bifogas som service anser jag.
VArje gång vi tog hem växter som jag inte visste något om, satte jag mig genast och läste på. Det är ju inte kundernas sak att ta reda på hur man sköter en växt på egen hand!
Juni81
jo jag vet. Jag hade läst lite om olivträd innan och visste att de egentligen behövde ett kyligare klimat under vintern men jag tänkte att ifall de säger att det ska gå bra så måste de väl ha koll på det och jag litade på dem. Var och lämnade tillbaka trädet igår och fick den gången prata med en lite mer kunnig expedit som mer som direkt sa att det inte gick att ha dem inomhus. Hon blev lite lätt förargad då hon fick höra att det var en av hennes anställda som sagt till mig att det var ok att ha trädet inne och bara duscha det lite då och då. Kassörskan som sedan gjorde återköpet tipsade mig om att alltid läsa på skötselråden eller höra med någon personal innan jag köpte en planta för att ta reda på hur man skulle ta hand om dem. Jo jag tackar jag, haha då blev jag lite lätt förargad! =P
MariaS
det var ju skönt att du kunde få lämna tillbaka plantan i alla fall. Det ska de ha ett + i kanten för!
cistus
Hej!
Mitt olivträd som är 70 cm har fått stå ute ner till minus 1 grad - i vindskyddat läge. Det har gått bra och inga blad torkar. Nästa vinter tänker jag sänka gränsen till minus 2!
/cistus

Hej!
Mitt olivträd som är 70 cm har fått stå ute ner till minus 1 grad - i vindskyddat läge. Det har gått bra och inga blad torkar. Nästa vinter tänker jag sänka gränsen till minus 2!
/cistus
Alexander-VG-zon3
jag har haft mitt på friland sedan 2004/2005. det har klarar -19c i kruka (dock var den täcket av MYCKET snö). men har klarat -10c utan skydd utan problem. annars ger jag mitt skydd om vintern är kall i skåne zon 1-2.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon