Sussie F-Flower
Ja, jag fick ett litet skott från en Paphiopedilum som hade gigantiskt stora blommor... yahoo.gif

Dock inte tillstymmelse till rötter sad.gif . Jag har satt skottet i vitmossa, enbart. Har placerat krukan bland mina andra orkidéer i söderfönster. Lite dragigt och svalt i detta fönster, vill den kanska ha lite varmare nu om den är känslig i bäbisstadiet?

Men så tänkte jag... att efs den växer ju i sidled och oftast i marken (moderplantan hade också mörk kruka med jordblandning i, alltså inte vanlig orkidékompost) så kanske inte vitmossan blir det optimala för det lilla skottet?
Kan det bli rötter tror ni?

Jag känner mig så osäker i denna fråga så jag tänkte att jag frågar mina "goa odlavänner" biggrin.gif om råd... blush.gif .

Tacksam för all hjälp!
smiley_small_hug.gif
MariaS
Papiopedeliumarna, vill ha en blandning av orkidékompost och blomjord. De får nämligen aldrig torka, utan ska ha ständigt fuktig jord.
Sen vill de stå ljust men INTE i sol. Gäller faktiskt de flesta orkidéer. Så byt gärna vädersträck. Annars är det inga större konstigheter.
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 11:42) *
Papiopedeliumarna, vill ha en blandning av orkidékompost och blomjord. De får nämligen aldrig torka, utan ska ha ständigt fuktig jord.
Sen vill de stå ljust men INTE i sol. Gäller faktiskt de flesta orkidéer. Så byt gärna vädersträck. Annars är det inga större konstigheter.

Tack Maria, menar du att det är till fördel för skottet att bli planterad i den blandningen redan nu, utan rötter...?
MariaS
Här är en bild på en av mina i nordvästfönster.

[attachment=30054:papiopedelium.jpg]

Ja, ge den den blandningen direkt eller låt den stå i mossan. Mossan är ju konstant fuktig hela tiden den med. Men du bör i alla fall byta så snart du ser rötter.
Sussie F-Flower
Åhhh, Gud vilken vacker och söt paphe du hade! Knubbig och fin planta och en underbar färg!

Blommorna på moderplantan till mitt skott, hade långa halvt vridna "öron". Vet inte vad just dom bladen i blomman kallas. Jag ska ta reda på vad det är för sort, det borde ju stå på krukan...

Jag fortsätter nog att ha skottet i mossan i så fall att det är ok. Då är det ju lättare att glutta och se om det blivit några rötter också... (hoppas,hoppas..) Åsså sätter jag om den när jag ser att rötterna kommit, som du säger.

Tack för hjälpen! thanks.gif
smiley_small_hug.gif
MariaS
Ett samlingsnamn för dessa orkidéer är Venusskor. Underarterna är ca 60st, så det kan vara lite svårt att veta exakt vilken din är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon