Lars-Olof Arvids
Nu när vi har haft en så trevlig träff i Surte, tycker jag att det är dags att se framåt och fundera över om vi vill ha några fler aktiviteter fram i vår. Jag såg under "förkultivering och förökning" att det ska vara en fröbytarträff i Göteborg den 14 mars. Är det intressant, eller har ni redan sått allt ni har plats för då?

Olle
MariaS
Har man någonsin sått ALLA frön ur ALLA påsar NÅGON vår? Nä, inte jag heller.

Sen har vi ju planer på bakluckeloppis i maj, kanske någon utflykt.

Några funderar på att göra studiebesök här hos mig, kanske slå det ihop med något annat, som besök hos Ludvig Johansson eller liknande.

Odla-träffar kan vi ju alltid snickra ihop. Behovet tycks ju finnas innocent.gif whistling.gif giggle.gif
*Ulrica*
Kan någon/några hjälpa mej att kolla upp vilka andra större trädgårdshändelser det är i maj här i västsverige? Jag vet att det tex brukar vara en stor växtträff i Uddevalla, när är den? Det vore synd att lägga bakluckeloppisen på samma dag som något annat...

Annars är det ju bara att komma med förslag... vem är Ludvig Johansson?

Vet inte vad de där fröbytarna säger om vi ramlar in 20 pers på deras träff... giggle.gif
MariaS
Ludvig Johansson är en Odla-medlem som har skrivit en bok om att odla exotiskt i trädgården. Själv bor han på Billingesluttningen i zon 3 och har den mest fantastiska trädgård man kan tänka sig.

Inspiration crazy.gif Men den är nog mest aktuell framåt augusti till.
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 26-01-2009, 18:23) *
Kan någon/några hjälpa mej att kolla upp vilka andra större trädgårdshändelser det är i maj här i västsverige? Jag vet att det tex brukar vara en stor växtträff i Uddevalla, när är den? Det vore synd att lägga bakluckeloppisen på samma dag som något annat...

Annars är det ju bara att komma med förslag... vem är Ludvig Johansson?

Vet inte vad de där fröbytarna säger om vi ramlar in 20 pers på deras träff... giggle.gif

Tyvärr har jag precis lånat ut mitt lilla häfte om begivenheter till en trevlig granne som jag ska försöka få att följa med i fortsättningen - återkommer.

Som medlem i STA får man besöka en massa fina trädgårdar - i år ska jag ge mig iväg och tänkte ta med mig grannen

CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 18:00) *
Några funderar på att göra studiebesök här hos mig, kanske slå det ihop med något annat, som besök hos Ludvig Johansson eller liknande.

Odla-träffar kan vi ju alltid snickra ihop. Behovet tycks ju finnas innocent.gif whistling.gif giggle.gif

Kommer gärna upp och studerar hos dig
Lars-Olof Arvids
Här är några tips på växtmarknader i vår:

16/5 Aröds kvarn utanför Ljungskile
17/5 Göteborg, Gamlestadens medborgarhus nära SKF
23/5 Henån, vid Hamntorget
13/6 Uddevalla, Regementesparken I 17

Tjörns trädgårdsförening brukar ha en växtmarknad på Bräcke hembygdsgård i slutet av maj, men programmet därifrån har jag inte fått än.

Eva, vet du när Kungälvs växtmarknad är?

Olle
Meriona
Har fått tips på ett par växtmarknader I Åmål, men det är kanske för långt bort? 6 juni var en allmän och sen var det en i april, men det KAN vara så att det bara rörde pelargoner....
Eva i Höga
Ja, Olle, den 9 maj är det trädgårdsfest i Bergfeltska trädgården i Kungälv. Med bl a växtmarknad. Hoppas våra Odlavänner besöker oss då!
Lars-Olof Arvids
Ja, det hoppas vi! Jag vill i alla fall vara med och sälja växter.

Olle
Eva i Höga
Bra Olle! Som vanligt fixar jag ett bord till dig. tummenupp.gif

Lite info för alla andra som inte varit med: I Bergfeltska trädgården i Kungälv har vi trädgårdsfest två gånger om året. Det har alltid varit kanonväder! I år har vi valt lördagen den 9 maj. Den som vill komma och sälja växter och annat som hör till trädgård är välkommen. Det kostar inget att stå och sälja men det är bra om man har eget bord med sig. Några bord kan vi fixa, Olle får ett.
Det finns även kaffeservering, lotterier, musik och ev korvgrillning el pinnbrödsbakning för barnen.
Jag återkommer längre fram om tider och övriga detaljer. Odlavänner, fundera på om vi kan ses den 9 maj i Kungälv. kram2.gif
CillaM
CITAT (Eva i Höga @ 27-01-2009, 18:57) *
Bra Olle! Som vanligt fixar jag ett bord till dig. tummenupp.gif

Lite info för alla andra som inte varit med: I Bergfeltska trädgården i Kungälv har vi trädgårdsfest två gånger om året. Det har alltid varit kanonväder! I år har vi valt lördagen den 9 maj. Den som vill komma och sälja växter och annat som hör till trädgård är välkommen. Det kostar inget att stå och sälja men det är bra om man har eget bord med sig. Några bord kan vi fixa, Olle får ett.
Det finns även kaffeservering, lotterier, musik och ev korvgrillning el pinnbrödsbakning för barnen.
Jag återkommer längre fram om tider och övriga detaljer. Odlavänner, fundera på om vi kan ses den 9 maj i Kungälv. kram2.gif

Detta låter ju jätteintressant för mig. Hoppas då också att jag har växter att sälja men det återstår att se. Måste man föranmäla ifall man tar med eget bord?? Och då kan jag fotografera igen... innocent.gif

CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 18:00) *
Har man någonsin sått ALLA frön ur ALLA påsar NÅGON vår? Nä, inte jag heller.

Sen har vi ju planer på bakluckeloppis i maj, kanske någon utflykt.

Jo då, jag har faktiskt lyckats 2 år i rad att så HELA påsen! Första året var det blomstertobak, 2 sorter, och andra året var det rävsvansar. Hade rävsvansar till förbannelse! Och allt för att en väninna bad mig så så att hon kunde ha några stycken, runt 12 så där. Hon tog bara 5 eller sex.
MariaS
CITAT (CillaM @ 27-01-2009, 19:37) *
Detta låter ju jätteintressant för mig. Hoppas då också att jag har växter att sälja men det återstår att se. Måste man föranmäla ifall man tar med eget bord?? Och då kan jag fotografera igen... innocent.gif

rtfm.gif rtfm.gif nono.gif slap.gif och sen thumbdown.gif ranting.gif vilket ger giggle.gif rotfl.gif a0a.gif åt mig yes.gif whistling.gif
Eva i Höga
Detta låter ju jätteintressant för mig. Hoppas då också att jag har växter att sälja men det återstår att se. Måste man föranmäla ifall man tar med eget bord?? Och då kan jag fotografera igen...

Det är nog bra om du meddelar mig om du kommer, även om du har eget bord. Skulle vara kul att träffas då med laddad kamera .... naughty.gif

CITAT (MariaS @ 27-01-2009, 19:41) *
rtfm.gif rtfm.gif nono.gif slap.gif och sen thumbdown.gif ranting.gif vilket ger giggle.gif rotfl.gif a0a.gif åt mig yes.gif whistling.gif

Det tog en stund innan jag fattade vad du menade, Maria. confused.gif
CillaM
CITAT (Eva i Höga @ 27-01-2009, 19:49) *
Det är nog bra om du meddelar mig om du kommer, även om du har eget bord. Skulle vara kul att träffas då med laddad kamera .... naughty.gif
Det tog en stund innan jag fattade vad du menade, Maria. confused.gif

Que?? confused.gif
Österläge
Jaaa, fler träffar! biggrin.gif Växtmarknaden i Kungälv låter ju för trevlig för att missa, det måste jag skriva upp i kalendern!!
Lars-Olof Arvids
Jo då, jag har faktiskt lyckats 2 år i rad att så HELA påsen! Första året var det blomstertobak, 2 sorter, och andra året var det rävsvansar. Hade rävsvansar till förbannelse! Och allt för att en väninna bad mig så så att hon kunde ha några stycken, runt 12 så där. Hon tog bara 5 eller sex.

Jag fick en kruka med rävsvansar av dig, som blev väldigt många när jag väl hade delat på dem. De växte inte alltför bra och var ganska svårsålda - men tror du inte att jag redan har fått en beställning på nya i år! biggrin.gif

Olle
ingrid fuxwall
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-01-2009, 22:02) *
Jag fick en kruka med rävsvansar av dig, som blev väldigt många när jag väl hade delat på dem. De växte inte alltför bra och var ganska svårsålda - men tror du inte att jag redan har fått en beställning på nya i år! biggrin.gif

Olle

Säljer du dina "fådda" plantor??? Njuter du inte av dem själv??????

Även jag fick rävsvansar, fick dem vid besöket hos Peter Korn, planterade de flesta men några fick flytta vidare hem till min mor och sätta färg på hennes tillvaro - trodde det var meningen med att vi delade med oss, att plantrona skulle förgylla vår tillvaro - absolut inte att de skulle säljas vidare, att någon skulle slå mynt av andras arbete.

Ursäkta att jag överreagerade men ditt, Olles, inlägg gjorde mig lite ledsen.

ingrid
CillaM
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-01-2009, 22:35) *
Säljer du dina "fådda" plantor??? Njuter du inte av dem själv??????

Även jag fick rävsvansar, fick dem vid besöket hos Peter Korn, planterade de flesta men några fick flytta vidare hem till min mor och sätta färg på hennes tillvaro - trodde det var meningen med att vi delade med oss, att plantrona skulle förgylla vår tillvaro - absolut inte att de skulle säljas vidare, att någon skulle slå mynt av andras arbete.

Ursäkta att jag överreagerade men ditt, Olles, inlägg gjorde mig lite ledsen.

ingrid

Men Ingrid, rävsvansar är ju sommarblommor och dör efter hösten. Jag gör också som Olle, det överskott jag har ger jag bort eller säljer. Så gjorde jag till ex. med de clematis, som bland annat du fick på bakluckeloppiset. Fröerna fick jag. Dessutom har jag själv i år en beställning på fler clematis i parti, ifall det gror så bra som det gjorde förra året. Hellre att jag ger bort eller säljer än ser växterna tyna bort i krukor.
Lars-Olof Arvids
Nu var det säkert åtminstone hundra småplantor i krukan. Några behöll jag förstås själv, men alla hade jag inte plats för. Jag sa också till Cilla att jag skulle sälja en del, och det verkade hon inte ha något emot.

Olle
*Ulrica*
Trädgårdsfesterna i Kungälv brukar vara trevliga!

Det verkar som om lördagen den 16 maj är ledig så att vi kan lägga Bakluckeloppisen den dagen.
Lars-Olof Arvids
Den 16 maj är det annars växtmarknad vid Aröds kvarn utanför Ljungskile, där jag brukar vara med och sälja. Är första helgen i maj för tidigt?

Olle
Eva i Höga
Man vet ju inte nu om första helgen i maj är för tidigt, det beror på hur april har varit. Man vill ju gärna att växterna har kommit igång lite när man ska vara på en växtmarknad. Jag tycker nog att 16 maj låter bäst ur den synpunkten.
Olle, du avstår väl Aröd för vår skull?
Lars-Olof Arvids
Annars är jag nog ledig den 24 maj. Eller vad tror ni om pingsthelgen, 30-31 maj? Det värsta är att naturskyddsföreningens vårprogram inte är klart än, och någon gång vid den tiden förväntas jag leda en morgonvandring på Stenungsön.

Olle
Eva i Höga
Morgonvandring? Vi brukar ju ändå inte börja våra träffar förrän mitt på dagen nån gång!
Lars-Olof Arvids
Får jag skjuts går det ganska fort att ta sig till Surte, men risken är att jag får åka buss med två byten precis som förra året. Förutom att det inte är så gott om odlaiter i Stenungsund, misstänker jag att ganska många har bilen full när de ska på växtloppis. Nu har jag i alla fall mailat SNF-ordföranden om att vi bör bestämma ett datum för vandringen så fort vi kan.

Olle
*Ulrica*
Ja, vi får se, det kommer alltid att finnas någon som har förhinder vilket datum vi än väljer.

Det beror på lite andra saker också som jag håller på att ta reda på. Jag återkommer när jag vet mer. Jag försöker få ihop det så att vi kan bli flera olika medarrangörer, bland annat Trädgårdsälskare i Ale.
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 29-01-2009, 14:17) *
Ja, vi får se, det kommer alltid att finnas någon som har förhinder vilket datum vi än väljer.

Det beror på lite andra saker också som jag håller på att ta reda på. Jag återkommer när jag vet mer. Jag försöker få ihop det så att vi kan bli flera olika medarrangörer, bland annat Trädgårdsälskare i Ale.

Är full av förtröstan för att du ordnar till något bra och självfallet har du helt rätt i att det alltid finns förhinder - ligger i den mänskliga naturen.
Och jag håller med dig om att det vinner på om andra kommer.

Självfallet kommer jag men speciellt mycket växter tänker jag inte ta med mig - förra året överdrev jag men förvånansvärt betalade ju sig resan trots att jag inte samåkte med någon. Detta att samåka måste vi utveckla - bensinen har ju blivit så dyr och så har vi ju alla utsläppen.

Ha det så bra tills nästa gång

CITAT (Eva i Höga @ 29-01-2009, 12:53) *
Man vet ju inte nu om första helgen i maj är för tidigt, det beror på hur april har varit. Man vill ju gärna att växterna har kommit igång lite när man ska vara på en växtmarknad. Jag tycker nog att 16 maj låter bäst ur den synpunkten.
Olle, du avstår väl Aröd för vår skull?

Vi vet ju inte mycket om kommande vår men första helgen i maj låter en smula kall
Solstorm
Jag tror att 16 maj är lagom tidigt. Har vi otur och våren är sen så kan det ju vara riktigt kallt första helgen i maj. Vi var ju för sent ute förra året så vi ska nog inte vänta för länge heller. Jag röstar för 16 maj.

Olle, det blir säkert fler marknader i Ljungkile men bara en bakluckeloppis i vår.
Lars-Olof Arvids
Jag vill naturligtvis vara med på bakluckeloppisen om det går! Men jag kan inte lova att jag kommer om det krockar med Aröd, som är mycket lättare att ta sig till. Inget krångel med bussbyten, utan bara att cykla hela vägen. Tror ni inte att jag kan cykla fullastad med växter, kan ni fråga någon som har varit på Aröd förr! biggrin.gif Så vitt jag vet är inga mer växtmarknader planerade i Ljungskile i år, möjligen en loppmarknad i april. Är 24 maj för sent?

Olle
Eva i Höga
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-01-2009, 21:13) *
Självfallet kommer jag men speciellt mycket växter tänker jag inte ta med mig - förra året överdrev jag men förvånansvärt betalade ju sig resan trots att jag inte samåkte med någon. Detta att samåka måste vi utveckla - bensinen har ju blivit så dyr och så har vi ju alla utsläppen.

Ha det så bra tills nästa gång
Vi vet ju inte mycket om kommande vår men första helgen i maj låter en smula kall

Ingrid, jag tycker absolut att samåkning bör ske i möjligaste mån och givetvis att medåkande betalar för sig. Så gör vi i vår förening, vi räknar 20 kr/mil och delar det på antalet personer i bilen. Vi tycker att det känns ganska rättvist för det finns vissa som får köra varje gång. Eller...? confused.gif

Även jag tror på den 16 maj, man får inte vara för tidig med de rara växterna om det är en kall vår.
Lars-Olof Arvids
Visst bör medåkande betala för sig! innocent.gif Ingrid, får jag betala dubbelt nästa gång? Var inte rädd för att påminna mig om detta! slap.gif

Olle

MariaS
Håller med om 16 maj. Innan blir för tidigt och senare kommer allt annat i vägen (som bilcruisingar i trollhättan, bilutställningar i uddevalla o.s.v.) Nä, 16 maj passar mig fint!
Solstorm
CITAT (Eva i Höga @ 30-01-2009, 16:46) *
Ingrid, jag tycker absolut att samåkning bör ske i möjligaste mån och givetvis att medåkande betalar för sig. Så gör vi i vår förening, vi räknar 20 kr/mil och delar det på antalet personer i bilen. Vi tycker att det känns ganska rättvist för det finns vissa som får köra varje gång. Eller...? confused.gif

Även jag tror på den 16 maj, man får inte vara för tidig med de rara växterna om det är en kall vår.

Det var ju faktiskt en väldigt bra taxa. Nu har inte jag skjutsat i odlasammanhang men jag har skjutsat annars utan att få bensinpengar. Förr hämtade jag upp människor i Göteborg ibland. Göteborg är ju stort och det blev långa omvägar med extrakörning. Det som retade mig alldeles väldigt då var att en del utav dem ondgjorde sig över bilarnas miljöförstöring och absolut tyckte att man skulle göra det dyrare för bilägarna, ändå åkte de glatt med utan att betala. Lite OT kanske men nu fick jag gnällt av mig lite gammalt surt.
Eva i Höga
Man måste få gnälla av sig lite ibland, det gör jag också så känns det bättre sen!
MariaS
Nu har jag en liten fundering. (ute i god tid)

Jag funderar på om vi skulle ha en perennbytardag med lite tjuvande av örtsticklingar här hos mig runt månadsskiftet augusti september. Ni är ju några som är nyfikna på min ogräsförsedda giggle.gif trädgård, och så här kan vi slå flera flugor i en smäll.

Hur många skulle i så fall vara intresserade?
Solstorm
Jag tycker att det låter jättetrevligt!
*Ulrica*
Jag! *räcker upp handen*
Eva i Höga
Absolut! tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Kommer gärna
Österläge
Det låter jättetrevligt MariaS!! biggrin.gif
Meriona
Ja gärna! smile.gif
CillaM
CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 08:30) *
Nu har jag en liten fundering. (ute i god tid)

Jag funderar på om vi skulle ha en perennbytardag med lite tjuvande av örtsticklingar här hos mig runt månadsskiftet augusti september. Ni är ju några som är nyfikna på min ogräsförsedda giggle.gif trädgård, och så här kan vi slå flera flugor i en smäll.

Hur många skulle i så fall vara intresserade?

Det låter ju jättetrevligt Maria!
Idomin
Låter jättespännande. Jag ansluter mig gärna! flirting.gif

mvh / Idomin
Dito Verde
Anmäler mitt intresse.
MariaS
Oj blink.gif Intresset verkar större än vad jag först trodde. Ja ingen fara, gott om plats finns det. Får väl börja fundera på lämpligt datum då... eller ska vi ta två, så får ännu fler chansen....
Eva i Höga
Intresset för träffar är ju hur stort som helst så jag tycker du ska titta på datum. Sen vet man ju att det är en del som faller ifrån på slutet beroende på att det finns andra saker som kommer emellan. Men det finns väl knappt något viktigare än odlaträffar ...... dunno.gif
MariaS
Då tittar jag nog på flera datum, så får ni boka er på det som passar bäst. Men jag väntar tillsdet närmar sig. Brukar ju ha bättre koll på vad man ska göra vissa helger...
Idomin
Någon som tänker åka på "Hem & Trädgårdsmässan"
på Åhaga i Borås 3-5 april?

mvh / Idomin
Österläge
CITAT (Idomin @ 10-03-2009, 13:46) *
Någon som tänker åka på "Hem & Trädgårdsmässan"
på Åhaga i Borås 3-5 april?

mvh / Idomin

Det vore kul, men jag har svårt den helgen... vi ska ha fest på lördagen och då brukar söndagen blir rätt slö... Var du där förra året, är det bra?
Idomin
CITAT (Österläge @ 13-03-2009, 13:04) *
Det vore kul, men jag har svårt den helgen... vi ska ha fest på lördagen och då brukar söndagen blir rätt slö... Var du där förra året, är det bra?

Har aldrig varit där. Men iår tänkte jag försöka ta mig dit och kolla om det är något att ha. Siktar
på Lördag förmiddag. Är risk att det blir fest här med på kvällen, och då går ju Söndag bort.

Jag får lämna rapport efteråt, så vet man om det är tummenupp.gif eller thumbdown.gif till
nästa år.

mvh Idomin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon