Elinzon1-2
Jag har precis beställt ett litet växthus yahoo.gif så nu är det dags att välja och planera grund.

Huset är 5.2 kvm med 6 mm isolerplast. Planen är att jag vill vinterförvara pelargoner, citrus, änglatrumpet och kanske fikon under vintern.

-Räcker det med en enkel värmeanordning, typ kupéfläkt, med frostvakt?
-Måste jag isolera grunden?
- Folk pratar om att ha stearinljus i växthuset som värme?

Jag bor i Göteborg. Det är tjäle i marken nu och trädgården är ganska blöt. Jorden är lerig.
rosita
Du sparar mycket värme genom att isolera ordentligt i grunden. Jag använder en vanlig byggfläkt med termostat. Det där med stearinljus har jag provat, men det behövs massor med ljus för att hålla frostfritt om det blir några minusgrader.
uno
Förutom isolerad grund, om Du vill lägga jobb på det,
vinner Du uppvärmningspengar genom att isolera
väggar och tak med bubbelplast.
Huset är så litet att det går inte åt så mycket plast.
Lady Hamilton
Jag tror att det även skulle kunna fungera bra om du ställde själva krukorn på frigolitskivor inne i växthuset undervintern, alltså som komplement till de övriga svar du fått

Elinzon1-2
Hmmm. Har pratat med maken också och det blir nog så att vi inte isolerar grunden, men täcker in med bubbelplast och frigolit på golvet. Kanske minskar vi volymen ännu mer genom att skaffa ett sånt litet övervintrings"skåp" från Willab (eller bygger själva). På det en frostvakt.

Vi hyr trädgården och måste egentligen ha bygglov till huset eftersom det redan står 15 kvm friggebod på tomten. Därför vill vi inte göra för stora projekt som kan provocera grannarna.

Tack för bra svar blomma.gif

Lycklig Elin

MariaS
Det finns ingen begränsning på hur många x 15kvadrat man får bygga (vad jag vet)

Men om man ändå hyr, kan det ju kännas dummt att gräva ner en grund som man sen får lämna.
Elinzon1-2
Friggebod utan bygglov får vara totalyta max 15 kvm, alltså kan man ha 3 x 5 kvm eller en på 10 plus en på 5 eller 15 st på 1 kvm osv. Maxhöjd 3 m och inte närmare grannens tomt än 4.5 m utan tillstånd från grannen. Suck. På vår långsmala tomt är det alltid mindre än 4.5 m till någon.

uno
CITAT (Elinzon1-2 @ 27-01-2009, 11:51) *
Friggebod utan bygglov får vara totalyta max 15 kvm, alltså kan man ha 3 x 5 kvm eller en på 10 plus en på 5 eller 15 st på 1 kvm osv. Maxhöjd 3 m och inte närmare grannens tomt än 4.5 m utan tillstånd från grannen. Suck. På vår långsmala tomt är det alltid mindre än 4.5 m till någon.

Har Du frågat någon av grannarna om de tillåter ett växthus närmare tomtgränsen än 4.5 meter?
Jag frågade min granne och fick lov att bygga växthuset 1 meter från vår gemensamma gräns.
Kommunen hade inga problem att då ge mig bygglov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon