Full version: Vattentramp,
Gossen Ruda
I helgen begagnade jag av isen på sjön för att fälla ett träd ut på densamma. Isen är visserligen 15 cm men inne vid stranden har det pågående tövädret försvagat den. Givetvis trampade jag igenom på ett ställe. Ingen större fara, nära stranden är det inte djupt dock djupare är stövelns höjd så det blev lite fuktigt om fossingarna. Tänkte att nu har jag tjompat igen. Efter ett tag började hjärnkontoret arbeta på ett sidospår, tjompa! Märkligt ord. Har googlat lite på ordet men hittar inget som handlar om vatten. Trots detta så är det ett faktum att när jag växte upp kallades det för att tjompa när vattnet flödade in i stöveln. Vet inte om detta är lokalslang i Götet eller kanske bara på Hisingen men undrar härmed om någon annat hört ordet eller vad ni kallar missödet? En liten klocka ringer svagt om plurra.

Lite stafvel rättade.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Så säger min sambo också
Gunilla T
Kul med dialekter...har aldrig hört ordet tjompa men när jag var liten kallade vi det för att "plumpa" - det ordet används nog ff i Österbotten. När jag kom till Sverige lärde jag mig att det heter "plurra"
*Stintan*
Har aldrig hört tjompa. Plurrar gör man när man råkar trilla i vattnet om man är stockholmare iallafall.
KURT
Om du söker på "tjompar" så får du en del träffar som passar. Annars är bästa rådet:

1: Kolla i Rietz dialeklexikon (fungerar endast för äldre ord)

2: Skicka ett mail till radioprogrammet språket i P1.
bear
Plurra sa vi på andra sidan bron.........kottedala........
godanro

Är uppväxt i Karlstad. Där sa vi något liknande
när vi hoppade från isflak till isflak. Man blev ju blöt
om fötterna ibland. Det var spännande och se vem
som klarrade sig torrskodd längst. Vi var inte på djupt
vatten men kallt kunde det bli. Sen fick man sig en
utskällning när man kom hem.
Så det ligger något i det du säger. g.gif
Eva-Helene
I mina hemtrakter betyder "tjompa" ungefär detsamma som en liten tös som just börjat gå.
Det här med att få in vatten i stöveln har jag däremot inte hört något speciellt ord för.
MariaS
Vatten I stöveln är väl tjippa. Att man går ner sig i vattnet är väl tjompa (skaraborg) och plurra (stockholm)
Fågelvägen
Jag kan bjuda på en dialektal språkövning: I södra Finland (Nyland) heter det "plota" med kort o och samma o som i ost. Alltså varken ploota eller plotta! Lika svårt som ordet sisu tycks vara i Sverige: varken siisu eller sissu. (Nähä, inget man behöver kunna, faktiskt biggrin.gif )

Hoppas det kommer fler varianter på detta Viktiga Begrepp bravo.gif
Pius
CITAT (godanro @ 26-01-2009, 16:47) *
Är uppväxt i Karlstad. Där sa vi något liknande
när vi hoppade från isflak till isflak. Man blev ju blöt
om fötterna ibland. Det var spännande och se vem
som klarrade sig torrskodd längst. Vi var inte på djupt
vatten men kallt kunde det bli. Sen fick man sig en
utskällning när man kom hem.
Så det ligger något i det du säger. g.gif

Jumpa kallade vi det att hoppa från isflak till isflak när jag var liten, samma sak säger sambon som är stockholmare.

Ordet verkar betyda hoppa om jag förstod rätt när jag sökte.

Pius
MariaS
CITAT (Pius @ 26-01-2009, 18:02) *
Jumpa kallade vi det att hoppa från isflak till isflak när jag var liten, samma sak säger sambon som är stockholmare.

Ordet verkar betyda hoppa om jag förstod rätt när jag sökte.

Pius

Jumpa är väl just det... at hoppa. Jumpa sa vi också, när vi hoppade mellan vattenpölar, stenar, gräsfläckar, stenplattor o.s.v. Men det är inte riktigt då som man hamnar i vattnet och blir blöt om fötterna.

Men visst. Jumpar man mellan pölarna, plurrar man förr eller senare i giggle.gif
Motti
I Småland runt Jönköpingstrakten säger vi också "Plurra"
Platinum
Plurra förekommer här med i Gästrikland, att man kommer mer i vattnet än man hade tänkt sig betyder det här. Typ...

Varför är du så blöt om byxorna?
Jag plurra...

Sen kan det va en vattenpöl eller vad som helst med vatten som menas.
Berith
Tjompar? Nope, inget som förekommer här i Skaraborg. Vad säger vi här då? g.gif Jumpar har jag hört, kommer väl från engelskans jump. Eller om det är tvärtom?

Plurra är nog vanligast, fast det betyder ju inte bara att ramla i vattnet på vintern.
Gossen Ruda
Finns tydligen en hel del varianter. biggrin.gif Kanske något för en språkforskare att bita i. Varifrån kommer din sambo Elisabeth?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon