Full version: Dagens ros
renate
Idag blir det en Albaros Mme Plantier. Den franske rosförädlaren Plantier uppkallade sin finaste ros efter sin hustru.Den triv utmärkt här i min trädgård.Jag har 2 plantor som har växt till sig efter trög start och omplacering.Nr 1 står vid husgaveln mot nordwest i skydd av en stor bambu och ingår i rosgången.Den andra busken planterade jag i en rabatt rakt mot söder och den har blivit stor och behöver stöd under blomningen.

[attachment=30059:2008_07_...__Large_.JPG] Närbild
[attachment=30060:2008_07_...__Large_.JPG] Nr 1
[attachment=30061:2008_07_...__Large_.JPG] Nr 2
Kajsa
Även min står vid husgaveln renate, lite som insynsskydd, i varmt söderläge.

Frisk Alba ros, ja den är jag helt nöjd med, har haft den länge så jag vet att det stämmer.
Jag klipper ur min lite varje sommar direkt efter den blommat, då reser den sig upp igen och man får blommor året efter. Knopparna är rosa. Har inte många Alba rosor men denna är jag glad i.

Efter ett sommarregn kan hela busken börja luta, behöver stöd. Får tusentals blommor under några veckor
Stiffe
Ja det är en härlig buske. Det är så man vill ha det, frisk buske, frodig växtkraft (=> stor & tät buske) och ett överflöd av blommor, samt såklart väldoft. smile.gif

Renate: det ser ut som de flesta grenarna missar växtstödet. wink.gif Som alternativ kan man slå ett snöre runt alla stammarna, ca halvvägs upp, så hålls den ihop och sas stödjer sig själv.

Jag har också mina Mme Plantier vid en nordvästvägg. Det går utmärkt, det enda är att de sträcker sig snett ut/upp från väggen för att nå solen, vilket gör att busken får lite slagsida. Antingen binder jag upp de bakre grenarna mot väggen, eller så blir det en kompletterande klätterväxt bakom (på väggen alltså).

/S
renate
Det var ett bra förslag Stiffe,jag är urdåligt att hitta ett snyggt uppbindningssätt och Mme P behöver stöd annars ligger grenarna i backen under blomningen.
noranettan
Åh Kajsa, vilka underbara bilder på denna helt underbara ros!!!!! Min har hamnat i skymundan av en dupontii, så den ska få komma fram till ett bättre ställe nu i sommar, den förtjänar att bli sedd!
Ezereht
Jag vill gärna ha en alba i alla fall, men jag velar mellan mme plantier och Chloris. Sen har jag redan ganska mycket vita, procentuellt sett, och så har jag dessutom sneglat väldigt mycket på mme hardy som ju också är vit. Vita rosor är så svåra att fota dessutom!

Lyssnar på Celtic Woman -walking in the air biggrin.gif Den är såååå fin, sök på www.youtube.com och lyssna!

Fick min Rosbibel del 2 i går (min födelsedagspresent till mig själv), låg och bläddrade i den tills klockan var aldeles för mycket. Kikade extra mycket på Leonardo da vinci. Får kolla hur den går hos dig Kajsa... tror du den skulle ha någon chans här uppe?

Kalmar var också väldigt fin men typ zon 3 är kanske att chansa väl mycket. Särskilt när man redan har en längre önskelista på härdigare saker än vad som kommer bli av wink.gif
Kajsa
Jo men prova ett par Leonardo da Vinci, har en del här och dom kan frysa ner lite men man klipper oftarst ner dom ändå på våren. Du kan väl välja ett varmt, skyddat läge och kupa med kompost på hösten. Så kul med Rosbibeln, behöver man mer ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon