Full version: Lock på kragarna?
Nickan74
Mina föräldrar har en kragodling med dill, persilja osv..och de har ett lock över, en träram med plast, som sitter på gångjärn. När har man så? Vissa lägen, eller vissa växter?
Betty
Jag har en massa krukor i mina kragar, odlar perenner. Locken fäller jag bara ner under oväder med slagregn och under hösten när det kan regna dagar och veckor i sträck.
MariaS
eller så har man lock tidigt på våren, för att kunna tidigarelägga odlingarna.
Red Top
Instämmer med MariaS, så gör jag. Då behålls värmen även på nätterna och det fryser inte om det skulle komma en köldknäpp. Jag har en skiva av 6mm kanalplast, som är fastsatt med gångjärn. Öppnar den när det blir för fuktigt i lådan yes.gif
Alba
CITAT (Betty @ 26-01-2009, 17:40) *
Jag har en massa krukor i mina kragar, odlar perenner. Locken fäller jag bara ner under oväder med slagregn och under hösten när det kan regna dagar och veckor i sträck.

Menar du att du har lock som sitter med gångjärn i dina kragar ?
MariaS
CITAT (Alba @ 29-01-2009, 17:12) *
Menar du att du har lock som sitter med gångjärn i dina kragar ?

Ja det är väl klart att man har, annars blåser de ju bort...
Alba
CITAT (MariaS @ 29-01-2009, 18:53) *
Ja det är väl klart att man har, annars blåser de ju bort...

Sååå klart är det väl inte.
Pallkragarna lev. ju inte med lock...eller ........... så min fråga till Betty var om hon själv satt dit lock med gångjärn .....eller om det finns kragar med lock att köpa.
För mig är det inte självklart att kragarna har lock.
Betty
Jag har gjort lock till mina pallkragar. Gångjärnen är fästa på en brädbit som jag först skruvat fast i bakkanten på en bit korrugerad plast, sån man brukar ha till altantak. Skruvade även fast en bräda i framkanten för att staga upp locket och för att ha nånstans att fästa en fönsterhake (bra att ha om det är väldigt blåsigt t.ex. så att locket inte ligger och slår mot kragen) Jag har även fäst en karbinkake i framkantsbrädan så att jag kan låsa fast locket i en ögla på väggen.

(Jag har för mig att bl.a. Granngården och Coop Bygg säljer målade pallkragar med lock för den som inte vill/kan göra dem själv.)
MariaS
Stämmer. Granngården, Coop och även Jula har pallkragar med färdiga lock. Annars är det hemmafixande som gäller.
Själv har jag satt gångjärn på kanalplast som blev över från växthusbygget.
Siv i Bollnäs
Mycket fiffigt och snyggt, Betty! Naturligtvis måste locken förankras om de inte ska blåsa bort! Plast är lätt för vinden att ta tag i! Det här måste jag pröva!
Hälsningar Siv
Alba
Så fint du gjort Betty.....bra tips.
thanks.gif
Mozart
CITAT (MariaS @ 30-01-2009, 07:53) *
Stämmer. Granngården, Coop och även Jula har pallkragar med färdiga lock. Annars är det hemmafixande som gäller.
Själv har jag satt gångjärn på kanalplast som blev över från växthusbygget.

Kikade på julas hemsida och hittade inga pallkragar eller lock. Är det något som kanske finns i varuhuset men inte på hemsidan, eller är det jag som inte hittar? Är nyfiken på pris, både på kragar och på lock.

Vad fint du gjort Betty!
Betty
Tack för berömmet! smile.gif Jag har inte sett pallkragar på Jula, varken med eller utan lock, inte här i Luleå i alla fall. Däremot både på Granngården och Coop Bygg, har för mig att de kostade närmare 1500:-... men är inte helt säker på den exakta summan, dyra var de i alla fall...
alvjo
Jag köpte pallkragar på Granngården igår och de var inte alls så dyra. 175 kr för de omålade och 195 kr för de som var målade i grått eller rött. Måtten var 120*80*20cm. Jag såg också att det fanns en sats med lock som passade till men jag såg inte vad de kostade eller hur de fungerade. Det fanns också påbyggnadsdelar så att man kan göra dem 6-kantiga mm.

Jag blev rekommenderad att fylla två pallkragar på höjden med 5*50 liter jord. 4med planteringsjord och en med gödsel. jag blandade i lite fin kompostjord också och hoppas att det blir bra så. Jag är nybörjare och vet inte vad jag får för resultat än. Jag har tänk så lite enkla saker i år som olika sorters sallad, morötter och några fina blommor.

Jag funderar på om man måste täcka med duk i början?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon