|
Rickard__
26-01-2009, 18:04
Jag undrar om någon vet nån bra metod/ medel mot liljebaggar?
Går de på alla liljor, förutom dagliljor?
CITAT (Rickard__ @ 26-01-2009, 18:04)  Jag undrar om någon vet nån bra metod/ medel mot liljebaggar?
Går de på alla liljor, förutom dagliljor?  ALLA liljor! Det finns några knep. 1. När bladen börjar komma, kan man se små svarta klumpar som sitter vid bladfästena. Detta är äggsamlingar! Ta bort dem! 2. Strö Myrr runt plantorna. Baggarna gömmer sig i jorden och verkar ta skada av detta medel. = Ingen förökning. 3. gör punkt 1 och 2 varje vår och kolla därefter någon gång i månaden, så håller man i alla fall liljorna relativt fria från "hål"
Effektivaste medlet mot liljebaggar är att plocka dem för hand, man får dock "smyga" sig fram så man hinner ta dem innan de släpper taget om bladet och ramlar ner på marken. När de ramlar på marken är de svåra att se eftersom de landar på rygg.
Ja alla liljor är smaskens för liljebaggar....
johannea
26-01-2009, 20:32
Jag håller med MariaS: Myrr + plocka ägg å baggar är super! Myrr ser ju tyvärr inte så trevligt ut på plantan, men de gör ju verkligen inte uppätna plantor heller
Rickard__
28-01-2009, 18:35
ALLA liljor! Hemma hos oss har jag aldrig sett dem på dagliljan. : Palmlilja också? Med de hårda och köttiga bladen.
Allt som kallas lija är ju inte lilja.. ALLT av familjen Liliaceae. Det du kallar palmlilja är ju en Yuccapalm av familjen Agavaceae. Dagliljan är en Hemerocallis av familjen Hemerocallidaceae.
Greta i Österbotten
28-01-2009, 19:44
Sätt några Provado pinnar kring liljorna och vattna om det är torrt.Giftet sugs upp och de otäcka baggarna dör när de äter av liljan.
Gunilla T
29-01-2009, 12:18
Provado pinnar är inte tillåtet att använda utomhus, endast på krukväxter inomhus. Giftet dödar inte bara liljebaggar utan även nyttoinsekter som t.ex. nyckelpigan och det vill väl ingen göra???
Bästa sättet att få bort liljebaggarna tidigt på våren när de börjar dyka upp är att vara flitig och handplocka dem, gå en liljebaggsrunda morgon och kväll, det lönar sig att vara flitig just på våren innan de börjar lägga sina larver.
Man kan lägga ett vitt papper under växten och skaka så ramlar de ner på pappret och hinner inte gömma sig.
Greta i Österbotten
29-01-2009, 17:35
Nej,hittar inget förbud att använda provadopinnar utomhus på förpackningen! Det är däremot tillåtet att använda endast på prydnadsväxter.Sen kan vi diskutera användningen av gifter i trädgården hur länge som helst.I den frågan må var och en bli salig på sitt sätt!!
Rickard__
30-01-2009, 17:39
Ok..så om nyckelpiggan äter bladlöss på liljan, för de äter väl inte på liljan?
Någon som vet var man kan skicka efter olika liljor och dagliljor. Jag har inte hittat några liljor på plantagen eller granngården.. Eller är det för tidigt på säsongen..?
CITAT (Rickard__ @ 30-01-2009, 17:39)  Ok..så om nyckelpiggan äter bladlöss på liljan, för de äter väl inte på liljan?
Någon som vet var man kan skicka efter olika liljor och dagliljor. Jag har inte hittat några liljor på plantagen eller granngården.. Eller är det för tidigt på säsongen..? Om du tålar dig lite, kommer det bra erbjudanden här på Odla. (om du har nyhetsbrevet vill säga). Fram på vårkanten, när det är lämpligt att plantera, så finns även dessa lökar och knölar i den vanliga handeln också.
CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 18:52)  Allt som kallas lija är ju inte lilja.. ALLT av familjen Liliaceae. Det du kallar palmlilja är ju en Yuccapalm av familjen Agavaceae. Dagliljan är en Hemerocallis av familjen Hemerocallidaceae. Det du säger här är nog ganska viktigt att poängtera Maria! För i ditt första inlägg så skriver du med stora bokstäver "ALLA" liljor, medans du nu säger att alla liljor inte är liljor! För den som inte är insatt så kan det bli en väldigt missvisande information. En lilja är väl alltid en lilja? Men så är ju ( precis som du säger ) inte fallet, Liliaceae = vad vi i dagligt tal kallar för lilja är en lilja med oftast en lök under, Hemerocallis = vad vi i dagligt tal också kallar för lilja, men med undantaget att det står "Dag" framför ordet. Dagliljan är en ört med krypande jordstam......... Jag älskar liljor, i vilken form det än må vara, och min erfarenhet säger att de med lök slipper "baggarna" med hjälp av Myrr 1-2 ggr/år, medans de utan lök inte behöver nån passning alls. Att plocka baggarna för hand har jag sedan flera år tillbaka slutat med eftersom jag tycker det är onödigt slöseri av energi eftersom jag ändå behöver strö ut Myrret pga alla myror som finns här...............varför inte slå två flugor i en smäll
Red Top
31-01-2009, 10:30
CITAT (Rickard__ @ 30-01-2009, 17:39)  Ok..så om nyckelpiggan äter bladlöss på liljan, för de äter väl inte på liljan?
Någon som vet var man kan skicka efter olika liljor och dagliljor. Jag har inte hittat några liljor på plantagen eller granngården.. Eller är det för tidigt på säsongen..? Jag vet ett ställe Den sköna lustgårdenHar själv aldrig köpt via postorder, bara direkt på plats. Killen som har det stället är "skogstokig" i framförallt dagliljor, men har även ett stort utbud av andra liljor och perenner. Han vårdar alla sina växter ömt, tar själv fram nya sorter, och det jag har köpt där har blommat fantastiskt. Det är ju alldeles för tidigt nu, men som ett tips om du vill ha ett stort utbud av olika sorter.
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2009, 10:50
CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 18:52)  Allt som kallas lija är ju inte lilja.. ALLT av familjen Liliaceae. Det du kallar palmlilja är ju en Yuccapalm av familjen Agavaceae. Dagliljan är en Hemerocallis av familjen Hemerocallidaceae. I SKUD verkar de numera ha flyttat Yucca till släktet Asparagaceae (fast det finns en kommentar om att vissa vill ha den i släktet Agavaceae) + Yuccapalm är inget rikigt namn det är vad man ibland kallar jättepalmliljan för enligt botanikerna är det jättepalmlilja växten ska heta på svenska. Kan även lägga till att det finns en lökbagge som ser nästan exakt ut som liljebaggen som också kan gå på liljor + den går även går på sånt som gräslök, purjolök, liljekonvalj etc. ofta kan man ha båda arterna i trädgården. Lökbaggen har röda ben och lte rött på huvudet annars ser den i stort sett ut som en liljebagge. CITAT (Greta i Österbotten @ 29-01-2009, 17:35)  Nej,hittar inget förbud att använda provadopinnar utomhus på förpackningen! Det är däremot tillåtet att använda endast på prydnadsväxter.Sen kan vi diskutera användningen av gifter i trädgården hur länge som helst.I den frågan må var och en bli salig på sitt sätt!! Såhär får man använda pinnarna enl. kemikalieinspektionen: Mot skadeinsekter på krukväxter. Ej för användning på ätliga växter. Så visst kan du använda pinnarna utomhus men bara om växten sitter i kruka för då kan den ju kallas krukväxt. Enligt artikel i senaste Hemträdgården blev jag uppmärksammad på att även privatpersoner har skyldighet att kolla upp sina bekämpningsmedel regelbundet ex. kolla i bekämpningsmedelsregistret ifall den där flaskan man hittar i något skåp hemma får användas fortfarande. +Även hur man får använda dem.
Här hos mej så tycker liljebaggarna om att föröka sej i gräslöken. Där brukar jag hitta ägg och larver. Om de äter av gräslöken vet jag ej. Liljebaggarna gillar även släktet Fritillaria, bla så hör Kungsängslilja och kejsarkrona dit. Liljor beställer jag från www.eurobulb.nl Bekämpning, jag plockar de liljebaggar jag hittar och mosar dem. Jag sprutar en blandning av såpa och vatten på larverna och då slutar de växa. Larverna alltså.  Såpvattnet har ingen effekt på fullvuxna baggar men jag tycker det är larverna som gör störst skada på liljorna.
Dessa Släkten tillhör familjen Liliaceae: Cardiocrinum (Jättelilja) Erytronium (hundtandsliljor) Fritillaria (klockliljor) Lilium (ca 100arter) Nomocharis (fjärilsliljor) Tulipa (tulpaner) angrips sällan av liljebaggen, om inte baggarna är så många att tulpanernas blast står näst i tur.
Alexander-VG-zon3
31-01-2009, 16:24
jag krossar alla baggar plus tar veck ägg, har aldrig haft problem med baggarna. CITAT (MariaS @ 31-01-2009, 16:12)  Dessa Släkten tillhör familjen Liliaceae: Cardiocrinum (Jättelilja) Erytronium (hundtandsliljor) Fritillaria (klockliljor) Lilium (ca 100arter) Nomocharis (fjärilsliljor) Tulipa (tulpaner) angrips sällan av liljebaggen, om inte baggarna är så många att tulpanernas blast står näst i tur. finns fler än dom i den familjen.
CITAT (flaxss @ 31-01-2009, 16:24)  finns fler än dom i den familjen. Vilka då?
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2009, 17:24
Dessa hör till fam Liliaceae enligt SKUD
Amblirion Raf. Calochortus Pursh prärieliljesläktet Cardiocrinum (Endl.) Lindl. jätteliljesläktet Clintonia Raf. skogsögonsläktet Erythronium L. hundtandsliljesläktet Fritillaria L. klockliljesläktet Gagea Salisb. vårlökssläktet Korolkowia Regel Lilium L. liljesläktet Medeola L. Nomocharis Franch. fjärilsliljesläktet Notholirion Boiss. krinolinliljesläktet Prosartes D.Don feliljesläktet Rhinopetalum D.Don Scoliopus Torr. Streptopus Michx. skruvramssläktet Tricyrtis Wall. skuggliljesläktet Tulipa L. tulpansläktet
Söker man i IPNI hittar man mångdubbelt fler växter som hör till familjen Liliaceae, fast många av dem finns nog inte att få tag på i sverige.
Rickard__
02-02-2009, 13:58
Då lägger jag ut myrr sen i vår. Smidigare än att gå och plocka hela tiden.
Den sköna lustträdgården var en bra sida, där kommer jag köpa en del sen till våren.
Majja74
09-02-2009, 14:39
Japp, har idag varit ute och rensat lite ogräs i rabatten. Och vad hittade jag inte då om en röd liten äcklig liljebagge!! Usch! Den blev naturligtvis omedelbart ihjälklämd. :-)
Förra sommaren så fick min cordyline en massa angrepp utav liljebaggarna som huserade i krukan bredvid med fina liljor. Fick flytta cordylinen till andra änden av krukor och rensa väck liljebaggarna...Så de verkar tugga i lite andra växter med...
fröhamstern
09-02-2009, 19:04
Hej hej. Ja hade invasion av lilje baggar på liljor och Rams ifjol. käkade upp de mesta av blommor o blad innan ja fatta vad det var. Ja hittade en artikel någonstans, en tjej som skrivit om liljebaggar, typ skolarbete. Man skulle iallafall blanda: 1l ljummet vatten + 1msk tabasco + en nypa bikarbonat (el natriumbensoat) o spraya på blommorna i skugga. Ja prövade o dom som fick på sej dog. men dom kommer ju inte bara ur jorden ,dom flyger ju runt som alla insekter. så med daglig koll höll ja dom flesta borta o det blev inte så mycke skadat. hällde även kaffesump under blommorna men vet inte om d hjälpte. lycka till
lavendelgården
21-02-2009, 15:05
Myrr mellan liljorna är väldigt effektivt. Det behövs bara lite, men man får ibland pudra lite till om det regnat. Kejsarkronorna brukar vara de första som drabbas av liljebaggar här hos mig. Åsa
Calypso från Bayer fungerar jätte bra mot liljebaggar och steklar på rosor. Samma innehåll som provadosprayen men i koncentrerad form och framtagen för utomhusbruk. Gå in på Bayers hemsida och läs mer... Hoppas att det löser ditt problem Tildis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|