Överbölingen
Det handlar alltså om en annonym trädgård.

Läser om snödroppar. Någon stans läser jag krokusar!

På lördagen är skaren så pass att den bär taxen och nästan mig. Jonna kollar några harspår men de är vad man kallar kalla.

Vi promenerar hem, fikar och börjar röja i lite sparade flyttlådor. Hittar saknat och massor till loppis eller vad det nu blir. Skickar små tankar till en eventuell harjakt o morgon. Kanske vi hittar några nattgamla spår.

Vi fixar snabbmiddag på fläskfilérester och råstekt potatis. Mår väldigt gott. Tittar ut genom ett fönster. Det blev plötsligt punka. Pyspunka!

Snön vräker ner och till söndagmorgonen har det kommit närmare 20 cm med finkornig snö. Inte stora lätta snöstjärnor utan mer som florsocker. Läskigt. Innedag blir det till och med så att jag missar grannen som kom med traktorn. Det betyder att bilen har en meter med 20 cm snö framför hjulen och det är uppförsbacke. Skottar i morgon (Morgen, Morgen nur nicht heute).

Måndag morgon skänker ett härligt snöfall. Samma finkorniga snökristaller. (Vet ni att samerna har ca 20 ord för olika sorters snö). Efter en eldningsrunda till gäststugan där vi jobbar lite så hör jag Fiattraktorn brumma. Borstar bilen. Handkottar för framhjulen. Startar och tackar min stjärna för att vi har en SUV. Kör bort till grannen och parkerar. Promenerar bort till nästa granne där Nisse vräker bort snön. ”Hållt du på å bli insnödd”?

En kvart senare är såväl infarten som garageplanen snöröjda.

Och varför denna snölitania? Jo måste ju delge lite av kontrasten mot en annan del av Sverige som ligger väster- och norrut. I det varma sydsverige grävs det med spade. Här gräver vi också men med snöskyffel och slunga. Gnagskyddet runt vårt lilla Rescueäpple blev just översnöat. Ni vet ju hur höga de där näten är. Taken har ett snölager på ca 15 cm där det var rent senaste tödag. Utom på gäststugan där vi har rasskydd. Där är det halvmetern på framsidan. Växthuset har snö både på taket och runt väggarna.

Men så härligt med en tid av planerande. Tid för ”innejobb”. Efter hand skall fröerna sås och pysslas om. Klafsande i söndertrampad lergräsmatta framme i april och med lite tur så har tjälen släppt helt till maj. I början juni kanske vi kan så i kökslandet. Det skall fan vara kökslandsfrö i dessa trakter.

Trots allt är jag inte sur eller besviken. Det är så här och kunde vara ännu värre. Som när jag träffade lappen på fjället och det hade regnat tre dar i sträck. ”Jo, det blir nog bättre”.

Så må så grankott på er

renate
Tack för ditt fina kåseri om dittan och dattan.Här i söder är det gråväder och det är vidrigt.Jag hatar dessa gråa,trista vinterdagar.Jag hade hellre haft snö som lyser upp.Det är visserligen mild här men vädret locker inte ut i trädgården,den får vara ett tag till.Även om snödropparna är på väg upp betyder det inte att våren är på G,men om bara den trista januari är över kan det blir vårlikt här om solen orkar titta fram.Jag letade i alla fall upp mina miniväxthus där jag ställer frösådderna i,jag ta det lugnt med såendet.Februari/mars sår jag på riktigt.Jag sådde rosor i söndags och ställde ut lådorna.
Eva i Höga
Det är roligt att läsa dina kåserier! Stora kontraster i vårt av långa land, jag såg blommande snödroppar i Göteborg idag. Det var intill en husvägg, annars är det tjäle i jorden men snart blir det nog klafsigt i trädgården. Vi har ju knappt fått någon snö, inget skyddande täcke för växter, utan mest barfrost. Kommer vi nu in i februari går tiden med en rasande fart, många sådder inomhus ska tas om hand.
Alba
Underbart målande.....det är så det är. Tack för en fin berättelse.
Överbölingen
Fortsättnig på helgens snöfall

I natt skällde lilla Jonna något alldeles förfärligt. Tänkte att någon var på bilen så jag rusade upp och kollade. Nix.

I dag när jag pustar ut efter att ha grävt ner lite frösådder på botten i en 70 cm djup snögrop och lyfter blicken upptäcker jag att älgarna hade varit framme och käkat sälg och asp. Smakat på rönn och hägg. Gått en lov efter mera jästa nypon. Men där fick de tji för de var redan uppätna. De (älgarna) är helt orädda den här tiden när det är så mycket snö i markerna. De kan stå och titta på en skällande hund i en hundgård.

Vilket hör till lantlivets små vedermödor och styggelser. Men det finns så mycket annat i gengäld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon