Det handlar alltså om en annonym trädgård.
Läser om snödroppar. Någon stans läser jag krokusar!
På lördagen är skaren så pass att den bär taxen och nästan mig. Jonna kollar några harspår men de är vad man kallar kalla.
Vi promenerar hem, fikar och börjar röja i lite sparade flyttlådor. Hittar saknat och massor till loppis eller vad det nu blir. Skickar små tankar till en eventuell harjakt o morgon. Kanske vi hittar några nattgamla spår.
Vi fixar snabbmiddag på fläskfilérester och råstekt potatis. Mår väldigt gott. Tittar ut genom ett fönster. Det blev plötsligt punka. Pyspunka!
Snön vräker ner och till söndagmorgonen har det kommit närmare 20 cm med finkornig snö. Inte stora lätta snöstjärnor utan mer som florsocker. Läskigt. Innedag blir det till och med så att jag missar grannen som kom med traktorn. Det betyder att bilen har en meter med 20 cm snö framför hjulen och det är uppförsbacke. Skottar i morgon (Morgen, Morgen nur nicht heute).
Måndag morgon skänker ett härligt snöfall. Samma finkorniga snökristaller. (Vet ni att samerna har ca 20 ord för olika sorters snö). Efter en eldningsrunda till gäststugan där vi jobbar lite så hör jag Fiattraktorn brumma. Borstar bilen. Handkottar för framhjulen. Startar och tackar min stjärna för att vi har en SUV. Kör bort till grannen och parkerar. Promenerar bort till nästa granne där Nisse vräker bort snön. ”Hållt du på å bli insnödd”?
En kvart senare är såväl infarten som garageplanen snöröjda.
Och varför denna snölitania? Jo måste ju delge lite av kontrasten mot en annan del av Sverige som ligger väster- och norrut. I det varma sydsverige grävs det med spade. Här gräver vi också men med snöskyffel och slunga. Gnagskyddet runt vårt lilla Rescueäpple blev just översnöat. Ni vet ju hur höga de där näten är. Taken har ett snölager på ca 15 cm där det var rent senaste tödag. Utom på gäststugan där vi har rasskydd. Där är det halvmetern på framsidan. Växthuset har snö både på taket och runt väggarna.
Men så härligt med en tid av planerande. Tid för ”innejobb”. Efter hand skall fröerna sås och pysslas om. Klafsande i söndertrampad lergräsmatta framme i april och med lite tur så har tjälen släppt helt till maj. I början juni kanske vi kan så i kökslandet. Det skall fan vara kökslandsfrö i dessa trakter.
Trots allt är jag inte sur eller besviken. Det är så här och kunde vara ännu värre. Som när jag träffade lappen på fjället och det hade regnat tre dar i sträck. ”Jo, det blir nog bättre”.
Så må så grankott på er