Full version: Cattleya
Betty
Hej! Jag har köpt en Cattleya, en orkidé med en helt underbar doft.
På lappen som satt nedstucken i krukan står det att jorden skall hållas fuktig. Men när jag kollade på Orkidéhusets hemsida står det att cattleya knappt ska ha något vatten mellan sepember och mars - ev bara en liten dusch då och då. Hur ska jag göra? Detta är min första orkidé så jag har ingen erfarenhet av dessa blommor sen tidigare. Kan någon hjälpa mej?
Alpiner i Halmstad
Trevligt att Du fått veta att det är en cattleya.
Ofta önskar man råd om skötsel av en orchide.
I naturen växer bortåt 30000 olika arter på den mest skiftande växtplatser.
Om man sedan tar med de som människan på olika sätt korsat fram kommer man upp i 500000 sorter.
Vattna din planta nu ca. 1 gång per vecka. Doppa krukan upp och ned i handljummet vatten 5-10 gånger. Låt sedan krukan stå och rinna av.
Efter några gånger känner Du att kruka blir lätt, då är det tid att vattna igen.
När plantan blommat av bör den få en svalare vila fram tills mars månad.
Under denna tid bör Du vara sparsam med vatten. Det räcker ofta med att duscha rotsystemet.
Låt plantan stå så ljust och luftigt som möjligt. Plantan mår bäst om nattemperaturen går ner till 12-14 grader och dagtemperaturen inte överstiger 16 graderunder viloperioden.
När Du ser att plantan vaknar genom att komma med nya bryt vid bulbbasen är det tid att öka vattningen.
Under sommaren kan Du ha din planta hängande yte under grenarna i ett äppelträd eller liknande.
Vi har ett album med orchideporträtt bland våra album.
Lycka till Bernt
Betty
Tack för ditt utförliga svar Bernt! Jag tittade in i ert album, vilka fantastiska bilder! Mycket imponerande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon